Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sanfora
Alltså, ni som syr en massa (främst till barnen) - hur tänker ni? Syr ni saker som ni i princip vet kommer att användas eller syr ni sådant som ni får lust till?
Jag kan titta i era trådar och verkligen gilla grejerna och vilja apa efter, men sedan så blir jag så förnuftig - ett förkläde när de redan har (och som dessutom aldrig används) - varför ska jag lägga tid och tyg på det? Jag har en släng av "vänta tills det perfekta objektet för just denna tygbit dyker upp", vilket får till följd att det samlas en massa tyg i min mormors brudkista som aldrig blir något...
Eller är vägen målet...
Användarens profilbild
Av sirisirius
:hmm: Ju mer man syr desto bättre resultat. Men jag brukar spara godbitarna som jag inte vet vad de sa bli. Men oftast säger ju tyget vad det vill bli. :lol:
Jag har en bit vaxduk här som säger: Kom och klipp till mig så jag kan bli en härlig skötbädd! :lol:
Användarens profilbild
Av Sanfora
sirisirius skrev::hmm: Ju mer man syr desto bättre resultat. Men jag brukar spara godbitarna som jag inte vet vad de sa bli. Men oftast säger ju tyget vad det vill bli. :lol:
Jag har en bit vaxduk här som säger: Kom och klipp till mig så jag kan bli en härlig skötbädd! :lol:
Jo, förhoppningsvis så blir det väl bättre och bättre för varje gång ;-) Men jag tänker främst så här; jag kan nu sy muddbyxor, men hur många byxor ska jag sy egentligen, hur många kommer egentligen bli använda? Väskor till dottern som i slutändan bara ligger, är det kul trots allt att sy sådant, för att det är roligt att sy. Eller syr ni bara sådant som ni nästan VET blir använt? Eller ger ni bort alster som inte används :-)?
Användarens profilbild
Av sirisirius
Sanfora skrev:
sirisirius skrev::hmm: Ju mer man syr desto bättre resultat. Men jag brukar spara godbitarna som jag inte vet vad de sa bli. Men oftast säger ju tyget vad det vill bli. :lol:
Jo, förhoppningsvis så blir det väl bättre och bättre för varje gång ;-) Men jag tänker främst så här; jag kan nu sy muddbyxor, men hur många byxor ska jag sy egentligen, hur många kommer egentligen bli använda? Väskor till dottern som i slutändan bara ligger, är det kul trots allt att sy sådant, för att det är roligt att sy. Eller syr ni bara sådant som ni nästan VET blir använt? Eller ger ni bort alster som inte används :-)?
Ger bort, slänger, slänger, ligger och dräller. Jag tycker bara det är roligt att sy. Sen om det blir använt är en annan femma! :D
Användarens profilbild
Av Kaja
En hel del ligger i till-salu-lådan... En del har getts bort. En del ligger och väntar på att barnen ska växa i dem, eller få lust att leka med dem.

Men, just nu så växer barnen så att det knakar och jag massproducerar tröjor till en hel garderob till dem. Jag har lite dille på applikationer just nu (kunde väl ingen gissa....) och då syr jag sånt som behövs, fast jag sätter på applikationen.

//Kaja
Användarens profilbild
Av Marion
Jag försöker sy sådant som behövs. Det är inte kul att lägga tid och energi på något som ingen vill använda. Men jag får sy om och laga massor så det tar musten ur mig, jag vill knappt sy något nytt alls :roll:. Nu har jag inlett köpstopp och tänkte försöka sy lite själv igen när det behövs nytt :), .

Edit, jag får sy om sådant jag köper i affärer, inte mina egna alster :lol:. Dottern är spinkig och måste ha gummisnodd i alla byxor och kjolar som jag köper, jag är rätt less på att sprätta bort det som var där från början och sätta dit ett nytt :evil:.
Senast redigerad av Marion den ons mar 19, 2008 21:25, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Både och. Har så mycket tyg att en del kan jag kosta på mig att det blir lite vadsom.....Det måste ju användas liksom. Blir plaggen inte använda så hade jag iaf glädje av tyget när jag sydde. För det är ju också kul.
Av Enid
Jag gör nog lite av varje, endel saker syr jag bara för att jag vill trots att vi inte har någon användning av det för tillfället (tex klänningar) men oftast försöker jag kombinera nytta med nöje och syr det som presenter till andra då.

Haklappar är en sån sak som jag sydde för jag trodde vi skulle ha användning för det men sen har det visat sig att det bara blir grisigare med haklapp eftersom sonen vill smaka på den och sen vänder den åt fel håll osv. (Utan haklapp blir det sällan spill eftersom han äter väldigt prydligt av sig själv.)
Jag vill egentligen sy en hel bunt haklappar till i fina tyger, med olika kantband och experimentera med modeller men de blir bara liggande..

Klänningar är lite samma sak, sonen använder inte klänning och jag tycker det är lite halvopraktiskt till såhär små barn ändå, särskillt vintertid MEN det är ju så roligt att sy klänningar!

Däremot är jag inte rädd för att råka göra fel, man måste våga för att bli bättre! Så ibland blir saker liggande eller kastas för passformen blev konstig eller modellen inte fungerade och det är helt ok. Har jag fortfarande inspiration försöker jag lösa problemet annars skrotar jag iden, är den inte rolig efter ett eller ett par misslyckanden var den förmodligen inte bra till att börja med.

Jag sprättar rätt mycket också och tycker det är helt ok att sprätta (allt utom overlocksömmar). Är det inte värt att sprätta är det inte värt att sy till att börja med ;) (nog lite yrkesskada från skolan, där sprättade vi nog lika mycket som vi sydde).

Men det finns väldigt mycket jag skulle vilja göra, framför allt i vuxenväg. Jag har blivit jättedålig på att sy vuxenkläder och jag saknar det, samtidigt är det inte kul att sy till mig själv längre eftersom vikten gått upp o ner o graviditeter följt varandra tätt inpå osv, jag har liksom inte hunnit klart med något innan det inte passar längre.. Undantaget är lite do-re-do, jag gjorde om mycket vanliga kläder till gravidkläder förra graviditeten och de var verkligen toppen!!
Användarens profilbild
Av Sanfora
men har ni vissa tygbitar som ni bara inte kan förmå er att klippa i, för att ni inte kommit på det ultimata användingsområdet? jag har en jättefin rosa krinklad sidenbit som jag haft i 6 år nu, ingen tanke är tillräckligt god åt den... :?
Användarens profilbild
Av Sockertopp
OT, men hur gick det med muddbyxorna?
Användarens profilbild
Av Sanfora
Sockertopp skrev:OT, men hur gick det med muddbyxorna?
De blev jättebra, tack vare ditt mönster och din förklaring! tack! Nu känns det som om jag "kan" muddbyxor och jag har vågat mig vidare till en tröja och en klänning. Senare ska jag ge mig i kast med att försöka göra en kofta :?
Användarens profilbild
Av Sanfora
Jo, varje gång lär man sig ju något om vad man inte ska göra :wink: Ja, vaxduka ja, kanske ska jag ta itu med den där biten som jag tänkte skulle bli en liten väska...!
Användarens profilbild
Av Sanfora
Kaja skrev:En hel del ligger i till-salu-lådan... En del har getts bort. En del ligger och väntar på att barnen ska växa i dem, eller få lust att leka med dem.

Men, just nu så växer barnen så att det knakar och jag massproducerar tröjor till en hel garderob till dem. Jag har lite dille på applikationer just nu (kunde väl ingen gissa....) och då syr jag sånt som behövs, fast jag sätter på applikationen.

//Kaja
Ja tröjor behöver man verkligen många, en måltid och det är fläckar. har just slutfört min första tröja och är biten!

Jo yack, jag har sett dina fina applikationströjor, de är inspirerande!
Användarens profilbild
Av Sanfora
Marion skrev:Jag försöker sy sådant som behövs. Det är inte kul att lägga tid och energi på något som ingen vill använda. Men jag får sy om och laga massor så det tar musten ur mig, jag vill knappt sy något nytt alls :roll:. Nu har jag inlett köpstopp och tänkte försöka sy lite själv igen när det behövs nytt :), .

Edit, jag får sy om sådant jag köper i affärer, inte mina egna alster :lol:. Dottern är spinkig och måste ha gummisnodd i alla byxor och kjolar som jag köper, jag är rätt less på att sprätta bort det som var där från början och sätta dit ett nytt :evil:.
Nä, något enstaka plagg kan man väl sy i utbildningssyfte, men visst vill man att det ska användas egentligen. Men det är klart, har man folk att ge bort till så funkar det ju också!
Användarens profilbild
Av Sanfora
Liten vus skrev:Jag gör nog lite av varje, endel saker syr jag bara för att jag vill trots att vi inte har någon användning av det för tillfället (tex klänningar) men oftast försöker jag kombinera nytta med nöje och syr det som presenter till andra då.

Haklappar är en sån sak som jag sydde för jag trodde vi skulle ha användning för det men sen har det visat sig att det bara blir grisigare med haklapp eftersom sonen vill smaka på den och sen vänder den åt fel håll osv. (Utan haklapp blir det sällan spill eftersom han äter väldigt prydligt av sig själv.)
Jag vill egentligen sy en hel bunt haklappar till i fina tyger, med olika kantband och experimentera med modeller men de blir bara liggande..

Klänningar är lite samma sak, sonen använder inte klänning och jag tycker det är lite halvopraktiskt till såhär små barn ändå, särskillt vintertid MEN det är ju så roligt att sy klänningar!

Däremot är jag inte rädd för att råka göra fel, man måste våga för att bli bättre! Så ibland blir saker liggande eller kastas för passformen blev konstig eller modellen inte fungerade och det är helt ok. Har jag fortfarande inspiration försöker jag lösa problemet annars skrotar jag iden, är den inte rolig efter ett eller ett par misslyckanden var den förmodligen inte bra till att börja med.

Jag sprättar rätt mycket också och tycker det är helt ok att sprätta (allt utom overlocksömmar). Är det inte värt att sprätta är det inte värt att sy till att börja med ;) (nog lite yrkesskada från skolan, där sprättade vi nog lika mycket som vi sydde).

Men det finns väldigt mycket jag skulle vilja göra, framför allt i vuxenväg. Jag har blivit jättedålig på att sy vuxenkläder och jag saknar det, samtidigt är det inte kul att sy till mig själv längre eftersom vikten gått upp o ner o graviditeter följt varandra tätt inpå osv, jag har liksom inte hunnit klart med något innan det inte passar längre.. Undantaget är lite do-re-do, jag gjorde om mycket vanliga kläder till gravidkläder förra graviditeten och de var verkligen toppen!!
Men du - hakklappar=Tradera...!?

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?