Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Lotta och Leo
Hej,
jag tänkte sy vetevärmare till barnen. Och då poppade några frågor upp. Är det någon speciell sort man skall använda, vart kan man i så fall köpa den och är vete bättre att använda än vanligt ris?

/Lotta
Användarens profilbild
Av sarahlc
Helt vete från saltå kvarn brukar jag använda, och det funkar väldigt bra. brukar finnas att köpa på konsum.

jag tycker att vetet håller värmen bättre än ris plus attt det luktar annorlunda än riset -bättre.

(sen brukar jag lägga i några torkade lavendelkvistar också, doftar ljuvligt :heart: )
Användarens profilbild
Av Kusmi
Skall man sy många eller känner andra som också skall sy finns det 30 kg säckar på granngården med vete.
Av anpa
Lånar tråden lite, mamma fyller år nästa vecka och önskar sig en, hade inte en tanke på att man kunde sy en :D :D .
Vad har ni för tyg och kan man köra kudden i micron som de köpta? Nåt annat man bör tänka på??
Tack!
Användarens profilbild
Av elli
anpa skrev:Lånar tråden lite, mamma fyller år nästa vecka och önskar sig en, hade inte en tanke på att man kunde sy en :D :D .
Vad har ni för tyg och kan man köra kudden i micron som de köpta? Nåt annat man bör tänka på??
Tack!
Jag brukar gör mina i bomulls eller lintyg. Set är bra att göra ett fodeal till den så man kan ta av och tvätta om de blir fläckar.
Den går att köra i mikron, man kan köra med ett glas vatten i bland så återfuktas kornen lite och då håller de värmen bättre.

TIPS! Vi brukar ha våra vetekuddar i frysen de är väldigt skönt med kalla påsar vid tex huvudvärk. De tar ca 3 timmar att få den genom kalla men bara ett par minuter att få varma i mikron.
Användarens profilbild
Av marlene
jag har mailat med granngården som har helt vete i sitt djurfoders sortiment. Det ska kosta ca 5 kr per kilo och finnas i 25 el 30 kilos säckar. Det är ju rätt mycket men det blir ganska mycket billigare än att köpa på affärn.

Annars har jag gjort med matvete och det funkar det med
Användarens profilbild
Av sarahlc
anpa: jag brukar använda ungefär 500g till en vetevärmare, och göra den ganska avlång.

syr ett innerfodral av bomull, som elli, men jag brukar sy med "kanaler" så att vetet ska vara någorlunda jämnt fördelat i kudden. sen ett ytterfodrla av grovt lin som håller värmen bra.

elli: smart tips att ha dem i frysen, det ska jag testa! :D (måste ju dessutom vara skönt på mindre brännskador också)
Användarens profilbild
Av elli
Jag har köpt helt vete i lösvikt på Fram på Nordensköldsgatan i Göteborg
Användarens profilbild
Av elli
sarahlc skrev:anpa: jag brukar använda ungefär 500g till en vetevärmare, och göra den ganska avlång.

syr ett innerfodral av bomull, som elli, men jag brukar sy med "kanaler" så att vetet ska vara någorlunda jämnt fördelat i kudden. sen ett ytterfodrla av grovt lin som håller värmen bra.

elli: smart tips att ha dem i frysen, det ska jag testa! :D (måste ju dessutom vara skönt på mindre brännskador också)
Jag syr oxå kanaler fick bara inte med de när jag skrev :wink:
Användarens profilbild
Av a-k
elli skrev:Jag har köpt helt vete i lösvikt på Fram på Nordensköldsgatan i Göteborg

Fram är en underbar affär :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?