Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fina
Appropå ull, min svåger har får så jag tänkte höra mig för om någon är intresserad av att köpa ull av honom? Den kommer i sånna fall vara helt obehandlad så man får ta hand om den själv och tvätta osv. Fåren är svenska angora-nånting (märks att jag kan det där med fårraser :roll:) men det är riktigt fin ull de har.
Och isånna fall, vad kan ni tänka er betala? Varken jag eller svågern har koll på det här med priser på ull tyvärr. Ullen och fåren finns i skåne.
Av belinda
Oj det låter ju intressant, jag som tror att min nästa hobby kommer vara tovning :wink:
men skulle nog i såfall vilja läsa in mej på hur man tvättar ullen och så innan :hmm:
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
belinda skrev:Oj det låter ju intressant, jag som tror att min nästa hobby kommer vara tovning :wink:
men skulle nog i såfall vilja läsa in mej på hur man tvättar ullen och så innan :hmm:
Väldigt kortfattat tvättar man ullen i varmt vatten utan någon tillsats eller kallt vatten med typ ullshampo, såpa etc. Varmt med såpa/tvål = ullen tovar sig. I varje fall funkar det så när man ska tvätta ullen på fårskinn i samband med att de garvas, så det borde rimligtvis vara ungefär samma med enbart ull utan skinn.
Av belinda
Delfinen_78 skrev:
belinda skrev:Oj det låter ju intressant, jag som tror att min nästa hobby kommer vara tovning :wink:
Väldigt kortfattat tvättar man ullen i varmt vatten utan någon tillsats eller kallt vatten med typ ullshampo, såpa etc. Varmt med såpa/tvål = ullen tovar sig. I varje fall funkar det så när man ska tvätta ullen på fårskinn i samband med att de garvas, så det borde rimligtvis vara ungefär samma med enbart ull utan skinn.
tack för info :D
jag har googlat runt lite efter info och jag inser att man behöver kardor också hehe :wink: men det borde inte vara så svårt att få tag på 2nd hand.
Av allt ullsurfande blir jag även jättesugen på att växtfärga också :shock: :D
Av belinda
Kosmos skrev:
När du tovar (förutsatt att du tovar med vatten och såpa/tvål) så blir ullen ren när man tovar. Du behöver alltså inte tvätta den innan.
När du kardar den försvinner ju allt stort skräp och resten försvinner i tovningen.
Jag tror inte det går att växtfärga lös ull, jag tror endast att man kan växtfärga garn.
Men det går att färga (med färg för ull) lös ull i stekpåsar i ugnen.
aha, ja det låter ju logiskt med tvättningen och det :D det går att köpa färgad okardad ull men då är det kanske som du sa inte växtfärgat.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?