Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
Vet inte om ni såg Kalla fakta i helgen, jag missade det, men jag har inte missat innehållet: Lamm i hela Australien flås obedövade på en skinnbit i rumpan för att larver inte ska lägga ägg där :cry: :cry: :cry:

Tyvärr är det lätt att tro att ull som är tillverkad i andra länder är "OK", men detta svaret fick min mamma tex när hon mejlade Sandnesgarn (som säljer mycket garn i Sverige):
Hei Sylvi,

Vi får merinoullen fra Australia – det meste kommer derfra. Vi er i løpende kontakt med vår leverandør om forholdene etter at vi ble gjort oppmerksomme på dette. Vi har pr. i dag ikke fått noen tilbakemelding om dårlig behandling fra deres underleverandører.

Med vennlig hilsen

Gry Geelmuyden
Jag uppmanar till bojkott tills situationen förbättras för de stackars lammen/fåren.
Användarens profilbild
Av Anso
Jag såg delar av programmet. :cry:
Ska vi slå ett slag för de svenska fåren istället? OK, de kanske inte heller har det så himla bra alltid men det är ju kanske lite lättare att hålla koll på hur de djuren har det än de som bor på andra sidan jorden?

Måste ju tillägga att även de ofta jättebilliga babyfårskinnen ju i många fall kommer ifrån Australien också. Mer svenskt i barnvagnarna tack!
Användarens profilbild
Av Gabelin
:( ..
Jag har läst om det men jag klarade inte av att se programmet..
Jag kommer att bojkotta..
Användarens profilbild
Av zandrama
Men hur är det i andra länder än australien då? Om man köper Ny Zeeländsk merinoull tex?
Användarens profilbild
Av Anso
....och så har vi ju alla färdiga produkter då också, inte bara garn och fårskinn.
Po.P´s ullkläder? JANUS regnbågsull? JOHA? Mfl mfl mfl.....det blir till att fråga så fort man tänker köpa något plagg i framtiden.

H&M verkar lite "ha sattkniven på strupen" på sina ullleverantörer och bett om bättre djurhållning om jag förstod inslaget rätt. Det kanske krävs att så stora köpare som H&M ställer krav på sina leverantörer för att det ska ha någon effekt?
Användarens profilbild
Av kattta
Såg ej programet, men har sett de inte så roliga bilderna tidningarna använt för att på-annonsera programet.

Så det var merinofår som behandlades så illa.

Tänkte bara flika in med ngt som inte direkt har med saken att göra, men rör iaf just Merinofår. Det fanns (finns?) ett projekt i jämtland där man korsade in merino med ngt svenskt får, ett försök att få fram en speciell ull. Det ska alltså finnas en liten liten stam får i sverige som är hälften (eller nåt sånt) merino. Vad som händer med ullen som produceras vet jag inte.
Användarens profilbild
Av mari_tres
Vore det inte bättre att sätta press på handlarna att inte ta in ull från de uppfödare som använder sig av den metoden som disskuteras? För alla uppfödare i Australien gör inte det! Det finns allternativ till den metoden och de som använder den ska väl inte straffas? :roll:

Jo, jag har också sett bilderna och följer disskusionen, men jag är inte för kollektiv bestraffning... det är inköparna man ska sätta press på, för det är de som kan påverka uppfödarna inbillar jag mig.
Användarens profilbild
Av lanjeline
det är hemskt att det kan gå till sådär :twisted:

jag är med på en bojkott
Användarens profilbild
Av Gullan
kattta skrev:Såg ej programet, men har sett de inte så roliga bilderna tidningarna använt för att på-annonsera programet.

Så det var merinofår som behandlades så illa.

Tänkte bara flika in med ngt som inte direkt har med saken att göra, men rör iaf just Merinofår. Det fanns (finns?) ett projekt i jämtland där man korsade in merino med ngt svenskt får, ett försök att få fram en speciell ull. Det ska alltså finnas en liten liten stam får i sverige som är hälften (eller nåt sånt) merino. Vad som händer med ullen som produceras vet jag inte.
Tyvärr är det alltför få som har får här... Jag antar att det blandas med i resten av ullen eftersom det är så små besättningar. I Norrland har vi utmärkta förutsättningar för fårskötsel, få parasiter, stora ytor som behöver hållas öppna och ett klimat som passar fåren jättebra. Men det är inte många som har får ändå :( Det har varit min dröm i många år att själv ha får, men så är min man allergisk...
Användarens profilbild
Av Johanna W
Hur är det, funkar vanlig ull att ha närmast huden eller är det bara merino som inte sticks?
Användarens profilbild
Av Anso
Joxa skrev:Hur är det, funkar vanlig ull att ha närmast huden eller är det bara merino som inte sticks?
Det finns en många olika fårsorter så att säga och därmed olika kvalité på ullen=sticks olika mycket.
Det finns finullsfår som har väldigt mjuk och go ull också, sticks inte alls tycker jag. Jag har tovat en del halsdukar av finull och de är jättegoa.
Användarens profilbild
Av Squig
:evil:

Såg bara det som var på nyheterna men jag mådde fruktansvärt dåligt när jag hörde fåren o lammen skrika av behandligen så jag fick byta kanal...

Inga mer fårskinn här som jag inte vet var de kommer ifrån!!!!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?