Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sanfora
Om jag har en byxa som förlaga, hur ska jag vika och lägga dem och tyget jag ska sy av, för att det ska bli så bra som möjligt?

Testade första gången att lägga byxorna som när man viker in dem i garderoben, dvs benen ihop, på varandra och rumpan ut/bak. (Begripligt?) Sedan la jag dem på ett tyg som jag vek dubbelt och sedan dubbelt igen, framsidan av benen mot "det vikta" dvs där tyget inte är öppet" och rumpan mot den sidan som har en öppen del (Näe, kan det här verkligen förstås?!) När jag sedan klippt ut så har jag två ben med tillhörande midja, som vara behövs sys ihop på insidan benen/midjan, grenen, bak mot rumpan och upp mot midjan bak (i en söm, så klart...)
Men om jag gör så här så blir byxan så rumptrång och jag vet inte riktgit hur jag ska klippa för att få mer tyg där, tycker att det blir mer tyg i höfterna än någon annanstans.

Hur gör ni?!
Användarens profilbild
Av marcy
:mitvit:

Rita av framsidan av ena benet. Rita av baksidan av benet. Utgå från grensömmen så blir det hyfat lätt. Lägg till nån cm sömsmån klipp ut två av varje. (Spegelvända.) Sy ihop. Klart.

Så skulle jag ha gjort.
Användarens profilbild
Av glis
Jag tror att du missar en massa tyg i grenen när du lägger byxorna hopvikta på tyget. Antagligen är "grensvängen" längre på bakstycket än på framstycket. Vill du rädda första paret så sy in en romb i grenen på dem och se om inte det hjälper. (Mina tips grundar sig på erfarenheterna från ett par pyamasbyxor jag sytt till mig själv efter mönster för ganska många år sedan.)
Det går säkert bra att göra byxorna utan söm på utsidan av benet, vik tyget dubbelt, rita av framsidan av ena byxbenet, vik över byxorna längs med yttersömmen och rita av baksidan av samma byxben.

Jag blir ju riktigt sysugen...
Av surftrollet
Det är lättare att se formen på byxans bitar om man viker in det ena benet i det andra.
Användarens profilbild
Av Hello
För att sammanfatta har du redan fått svaret i två av svaren ovan:

1) Rita av byxorna med det ena benet inuti det andra. Rita då först ena sidan och lägg sen över och rita av andra sidan.

2) Se till att grensömmen är längre på baksidan än på framsidan. Jag vet att flera här inte tycker att det spelar någon roll, men jag tycker att det gör mycket för passformen. Ffa om du syr byxorna i vävt tyg, men även i stretchiga tyger som velour, tycker jag att det gör stor skillnad.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av lindamarie
Jag har mönster du kan få rita av om du vill eller så kan jag hjälpa dig och visa hur man ritar av byxorna. På fredag kanske?
Användarens profilbild
Av naimiez
Måttar från befintlig bra byxa. Viker på mitten räta mot räta och lägger på varandra, vikta kanten åt samma håll. Klipper ut så jag har 2 byxben. Klipper på en höft ut för grenen (ca 16-17 cm långt och 3 cm brett). Veckla ut och lägg räta mot räta. Sy grensvängarna. Dra isär och sy fot->gren->fot. Sy på muddar.... Har sytt i velour, manchster coh stretchjeans - superbra! Hoppas ni förstår
Användarens profilbild
Av Beckah82
vaddå 2 av varje?

Mitt mönster jag gjort är en stor bit med en rumpbit på ena sidan och en frontbit på andra. Klipp ut två sådana stycken. Sy ihop rumpdel med rumpdel och sedan front med front och sedan grenen.
Användarens profilbild
Av Sanfora
lindamarie skrev:Jag har mönster du kan få rita av om du vill eller så kan jag hjälpa dig och visa hur man ritar av byxorna. På fredag kanske?
Ja tack! Jag kommer med papper i högsta hugg på fredag!
Användarens profilbild
Av Sanfora
Beckah82 skrev:vaddå 2 av varje?

Mitt mönster jag gjort är en stor bit med en rumpbit på ena sidan och en frontbit på andra. Klipp ut två sådana stycken. Sy ihop rumpdel med rumpdel och sedan front med front och sedan grenen.
va? vadå 2 av varje? har jag skrivit det? :hmm: Så här går det när man försöker beskriva något man inte fattar ett jota av... ;-)

Alltså, du gör ett bakstycke och ett framstycke? Nä? Aha, en bit med en halv baksida och en halv framsida, så att säga? Så har jag också gjort men missat extrautrymme för rumpan. Har liksom inte fått med det när jag ritat av byxor och fattar inte hur det ska gå till... Har du ritat ett mönster? Från vad?
Användarens profilbild
Av Sanfora
marcy skrev::mitvit:

Rita av framsidan av ena benet. Rita av baksidan av benet. Utgå från grensömmen så blir det hyfat lätt. Lägg till nån cm sömsmån klipp ut två av varje. (Spegelvända.) Sy ihop. Klart.

Så skulle jag ha gjort.
Men då blir det väl en söm på utsidan av benet? Tänkte slippa det...
Användarens profilbild
Av Sanfora
glis skrev:Jag tror att du missar en massa tyg i grenen när du lägger byxorna hopvikta på tyget. Antagligen är "grensvängen" längre på bakstycket än på framstycket. Vill du rädda första paret så sy in en romb i grenen på dem och se om inte det hjälper. (Mina tips grundar sig på erfarenheterna från ett par pyamasbyxor jag sytt till mig själv efter mönster för ganska många år sedan.)
Det går säkert bra att göra byxorna utan söm på utsidan av benet, vik tyget dubbelt, rita av framsidan av ena byxbenet, vik över byxorna längs med yttersömmen och rita av baksidan av samma byxben.

Jag blir ju riktigt sysugen...
Jo, det är ju så - rumpdelen blir lika smal som fronten och det funkar ju inte. Tack för tips om romben!

Ja! Nu när jag läst ditt inlägg för 7e gången så trillade polletten äntligen ner, jag fattar! Så kan jag ju göra! Tack!
Användarens profilbild
Av Sanfora
esarina skrev:Det är lättare att se formen på byxans bitar om man viker in det ena benet i det andra.
Men det där försökte jag mig på och fick samma resultat. (Eller möjligen ett annat, men lika dåligt resultat). Viker jag fel? Blir inte vikningen densamma som när man bara lägger benen mot varandra? :roll: Ska byxan vara som om man så att säga ser den från sidan?
Användarens profilbild
Av Sanfora
Hello skrev:För att sammanfatta har du redan fått svaret i två av svaren ovan:

1) Rita av byxorna med det ena benet inuti det andra. Rita då först ena sidan och lägg sen över och rita av andra sidan.

2) Se till att grensömmen är längre på baksidan än på framsidan. Jag vet att flera här inte tycker att det spelar någon roll, men jag tycker att det gör mycket för passformen. Ffa om du syr byxorna i vävt tyg, men även i stretchiga tyger som velour, tycker jag att det gör stor skillnad.

Lycka till!
1)Jag måste göra den där vikningen fel, för jag tycker inte att det funkar.
2) Men hur gör jag det? Bara klipper ut mer tyg i midjan, eller? (Mina sömnadskunskaper är som du märker knappt på basnivå...)
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Sanfora skrev:
esarina skrev:Det är lättare att se formen på byxans bitar om man viker in det ena benet i det andra.
Men det där försökte jag mig på och fick samma resultat. (Eller möjligen ett annat, men lika dåligt resultat). Viker jag fel? Blir inte vikningen densamma som när man bara lägger benen mot varandra? :roll: Ska byxan vara som om man så att säga ser den från sidan?
Du måste rita av från båda sidor av det du vikt sas. Annars missar du just att det är olika fram och bak. Däremot kan du ju lägga sidvikningen för fram och bakdel precis intill varandra så att det blir ett stycke av det hela.

Och du.....rita av på papper först så är det lättare att göra justeringar till nästa par ;)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?