Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av svas
Jag håller på att brodera ett kuddfodral. Det är ett linnetyg och jag syr med stjälksöm och plattsöm. Många olika färger. Hur fäster jag trådarna bäst? När jag startar en ny färg, ska jag göra en knut på tråden så att den fäster så i början? Och hur fäster man bäst på slutet? Genom att "sy lite hit och dit på baksidan"? Knyta?

:oops: Amatör-broderisten svas
Användarens profilbild
Av aha
Jag lämnar en bit tråd i början när jag syr för att sedan fästa tillbaka den genom att sy "lite hit och dit" :wink: fäster på samma sätt i slutet.
När det kommer en ny färg och det redan finns sytt att fästa i gör jag det innan jag börjar sy med den färgen.
Inga knutar när man broderar :nono:
Användarens profilbild
Av svas
aha skrev: Inga knutar när man broderar :nono:
:oops: Oj. Jag som gjorde det några gånger de sista vändorna. Jag är bara så rädd om jag syr "hit och dit" att det ska gå upp. Detta ska ju bli en kudde som "halvanvänds" inte någon inglasad tavla.

Tack för hjälpen!
Användarens profilbild
Av mimpen
Jag broderar förvisso bara korsttygn, men mina tips kanske är till nytta ändå.

När jag börjar en ny tråd brukar jag börja på baksidan och sy in en under ett par tre andra stygn, inget kors och tvärs, utan bara tvärs under några stygn som är i rad. Sen broderar jag det jag ska med den färgen, och på slutet fäster jag på samma sätt på baksidan, dvs INTE kors och tvärs, utan i snygga rader. Folk som sett mina baksidor brukar berömma dem :) Och ALDRIG har det gått upp heller. Det är ju inte så stort slitage förvisso, eftersom jag bara gjort dukar och tavlar. Men man kommer ju liksom aldrig åt baksidan av ett broderi.
Användarens profilbild
Av svas
mimpen skrev:Jag broderar förvisso bara korsttygn, men mina tips kanske är till nytta ändå.

När jag börjar en ny tråd brukar jag börja på baksidan och sy in en under ett par tre andra stygn, inget kors och tvärs, utan bara tvärs under några stygn som är i rad. Sen broderar jag det jag ska med den färgen, och på slutet fäster jag på samma sätt på baksidan, dvs INTE kors och tvärs, utan i snygga rader. Folk som sett mina baksidor brukar berömma dem :) Och ALDRIG har det gått upp heller. Det är ju inte så stort slitage förvisso, eftersom jag bara gjort dukar och tavlar. Men man kommer ju liksom aldrig åt baksidan av ett broderi.
Men om man pillar på ovansidan av kudden, kan man inte få upp en ögla av tråden (det är en halvcentimeter på vissa ställen av plattsömmen) och dra upp hela tråden???

Ju mer jag läser om broderi, ju mer inser jag att det är my kind of craft. Ordning och reda. Inget trams. Fina rader. Inga knutar. Perfekt!
Användarens profilbild
Av smedsboemma
svas skrev: Men om man pillar på ovansidan av kudden, kan man inte få upp en ögla av tråden (det är en halvcentimeter på vissa ställen av plattsömmen) och dra upp hela tråden???
Jo, det kan man faktiskt, om det är mycket slitage från framsidan. Jag har broderat jättemycket, och jag gör som Mimpen, men jag syr tillbaks (på baksidan i samma stygn som jag nyss gjorde) en längre bit om jag vet att det lätt slits upp. Det beror mycket på vilken slags tråd du har eftersom en del trådar glider lätt. Om man vill vara stensäker så gör man så här:
Sy tillbaks (baksidan) kanske 3 cm, vänd och sy framåt igen (på baksidan fortfarande förstås!). Emellanåt kan man sy in i tråden. Det går bra i vissa trådar, tex lingarn och ullgarn.
hmmm :? förstod du nu?
Användarens profilbild
Av aha
mimpen skrev: När jag börjar en ny tråd brukar jag börja på baksidan och sy in en under ett par tre andra stygn, inget kors och tvärs, utan bara tvärs under några stygn som är i rad. Sen broderar jag det jag ska med den färgen, och på slutet fäster jag på samma sätt på baksidan, dvs INTE kors och tvärs, utan i snygga rader.
Det är nog så jag gjort också faktiskt... Du var bättre på att förklara det än jag, jag orkade inte riktigt ge mig in på det.

Ett riktigt välgjort broderi ska se lika prydligt ut på baksidan som framsidan (nästan i alla fall).
Användarens profilbild
Av svas
Trots era förmaningar så knyter jag små trådar både här och där. Det ska inte bli en duk eller tavla utan en kudde som ska användas. Ingen kommer någonsin se baksidan (syjunte-brudarna får inte skvallra om de råkar se något 8) ). Så, knutar it is!

Tack för alla tips!
Användarens profilbild
Av aha
svas skrev:Trots era förmaningar så knyter jag små trådar både här och där. Det ska inte bli en duk eller tavla utan en kudde som ska användas. Ingen kommer någonsin se baksidan (syjunte-brudarna får inte skvallra om de råkar se något 8) ). Så, knutar it is!

Tack för alla tips!
:lol: Man gör ju som man vill. Knyt på du och sen när du ska brodera en riktigt tjusig duk eller något så låter du nog bli för då ser man baksidan :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?