Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sofiutane
Jag har köpt mig en ny symaskin (den gamla var helt förbrukad) och vill fålla med tvillingnål, men det blir så att raksömmarna på rätsidan dras ihop och det blir en uppbuktning mellan dem hela vägen. Inte så snyggt. Har testat med lite olika sömbredd, och fick inte så bra resultat. Det jag vill sy är barnkläder i ganska tunn trikå, men även i stadigt bomullstyg blir det en uppbuktning. Kan någon hjälpa mig!! Snälla!! Jag har ju haft en hög med ofållade kläder på mitt sybord så länge och jag kände mig så glad med en ny maskin och så funkar det inte för mig.

HJÄLP!!
Användarens profilbild
Av sofiutane
Får så även med trådspänning 0!!
Användarens profilbild
Av glis
När jag köpte min symaskin var jag 20, så jag har glömt det mesta av vad försäljaren sa, men jag har absolut för mig att tvillingnålen skulle användas för att sy prydnadssöm som skulle se ut precis som du beskriver. Min mor lånade min maskin och använde den till att sy falska stråveck på ett nattlinne. Mycket snyggt, men inte vad du är ute efter misstänker jag?
Användarens profilbild
Av fröken_zombie
har du testat att ändra "trådspänningen" på undertråden? på min maskin gör man detta med en skruv på undertrådens "spole"... så fick jag iaf årdning på min maskin när den gjorde så... fråga mig inte varför men det funkade iaf
Användarens profilbild
Av Kaja
Testa att köra med trådspänning 0 (trä om maskinen också) och öka stygnlängden till 3-3,5. Jag får det inte 100-100 med min maskin, men på det sättet så blir det ganska bra i alla fall. Minska även pressafotstrycket något.

//Kaja
Användarens profilbild
Av sofiutane
Tack alla för tips, särskilt till Kaja, för det var du som kom med det som fungerar, att ändra pressarfotstrycket och öka stygnlängden lite. På tjockare joggingtyg gick det till sig med att bara ändra vanliga trådspänningen. Men hur ska jag nu komma ihåg detta till nästa gång?? Måste nog skriva upp det någonstans. Kram till er alla som hjälper mig så här på kvällssidan.
Användarens profilbild
Av Kaja
Japp. Stygnlängden gjorde hela skillnaden för mig också. Jag hade testat allt, men att öka upp stygnlängden 1 steg så blev det riktigt bra...

En sak till då. Se till att inte vara för snål med sömsmånen. I synnerhet nederkanten på tröjor och sånt var jag alldeles för snål med i början. Gärna 3 cm uppvik innan du lägger tvillingålsömmen. Annars så viker den sig inåt.

//Kaja
Användarens profilbild
Av GlamiNa
Lägger till en fråga som jag undrat över länge. Är inte alls hemma på detta med tvillingnål. Har aldrig använt och aldrigt ens ägt någon :oops:

Är den bara till för att sy raksöm med? Eller kan man sy andra sömmar oxå med den?
Användarens profilbild
Av glis
Jag vill också veta, jag har ju uppenbarligen ingen koll, men tvillingnål.
Användarens profilbild
Av sofiutane
Det som är bra med tvillingnål är att när man fållar med den får man två raksömmar på rätsidan och en sorts sicksack på avigsidan som gör sömmen elastisk, vilket ju är jättebra i barnkläder + att det är snyggt med såna fållar. Jag kom inte på detta förrän jag gjort min första hög med kläder som sömmarna sprack när man skulle sticka in huvudet i etc. Men nu går det som hejsan.
Användarens profilbild
Av Hello
GlamiNa skrev:Lägger till en fråga som jag undrat över länge. Är inte alls hemma på detta med tvillingnål. Har aldrig använt och aldrigt ens ägt någon :oops:

Är den bara till för att sy raksöm med? Eller kan man sy andra sömmar oxå med den?
Bara raksöm.
Av Morra
Det går att sy annat än raksöm med tvillingnål.

Det finns olika bredder på tvillingnålar, så med en smal tvillingnål och gott om utrymme i pressarfoten kan man sy snygga dekorsömmar med tvillingnålar!
Användarens profilbild
Av aha
*tass*
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?