Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av thanisa
Fick i helgen en bok om tvåändstickning och tänkte pröva det. Undrar om det finns någon här på sjalbarn som provat det och vad ni i så fall stickade.
Av Ponyo
Jag vet att Muuminmamman kan tvåändstickning.
Ska maila denna tråd till henne. :D
Användarens profilbild
Av Vinterdrake
Vad är det? :mitvit: :oops:
Användarens profilbild
Av thanisa
Vinterdrake skrev:Vad är det? :mitvit: :oops:
Hittar inte så mycket på nätet om det, en sida där det står lite grann är

http://www.krokmaskan.se/

boken jag fick heter tvåändstickat och är utgiven av dalarnas museum 1984. Första bilden inne i boken föreställer en kulla som står och stickar och på ryggen har hon barnet i en skinnbög.
Användarens profilbild
Av thanisa
Bubbi skrev:Jag vet att Muuminmamman kan tvåändstickning.
Ska maila denna tråd till henne. :D
Vad snällt av dig och roligt att se att man kan finna det mesta här på sjalbarn. :D
Användarens profilbild
Av Vinterdrake
thanisa skrev:
Vinterdrake skrev:Vad är det? :mitvit: :oops:
Hittar inte så mycket på nätet om det, en sida där det står lite grann är

http://www.krokmaskan.se/

boken jag fick heter tvåändstickat och är utgiven av dalarnas museum 1984. Första bilden inne i boken föreställer en kulla som står och stickar och på ryggen har hon barnet i en skinnbög.
Åh tack! Ser ju intressant ut! (kanske skulle göra ett nytt försök att tycka om att sticka? :roll: )
Användarens profilbild
Av anilov
Den boken är så bra! Det har kommit två nya böcker nu om tvåändsstickning, men de är inte lika bra, och exemplaret på Uppsala Stadsbibliotek har någon förskingrat :cry: . Jag har stickat lite vantar förut, men slutade när jag tappade mitt finaste par (det kändes så surt att lägga så mycket tid på något som jag sen inte ens kunde hålla reda på, så jag tappade lusten...). Fast tvåändsstickade vantar är suveräna cykelvantar, det blåser inte rakt igenom dem som det gör med vanliga stickade vantar. Jag brydde mig inte om att leta reda på z-spunnet garn, men jag vet att www.helylle.se har sådant, det skulle vara roligt att se om det blir någon skillnad att sticka med z-spunnet jämfört med s-spunnet garn.
Användarens profilbild
Av thanisa
anilov: Roligt att höra att du tycker boken är bra. Har läst den i ett och finner den mycket intressant. Den har tillhört min farmor och hon har lagt in flera stenciler och urklipp med mönster på tvåändstickade saker. En del mönster har hon skrivit själv vid sidan av. De är jag sugen att prova på. Funderar på vad jag ska öva mig på, känns som om det inte ska vara en för stor sak när det är första projektet.
Användarens profilbild
Av Elin G
Jag har stickat en vante, men den blev lite konstig modell på, så jag gjorde aldrig klart kompisen till den. Jag nystade för att börja på ett par nya vantar tidigare i höstas, men sen snöade jag in på att sticka blöjbyxor, så nu är det ett projekt som ligger.
Användarens profilbild
Av MuuM
Tvåändsstickning är jättekul, men väldigt tidskrävande! Jag har en del z-tvinnat garn men har aldrig avslutat något projekt riktigt... Stickade en mudd/handledsvärmare för ett tag sen men kom mig aldrig för att sticka den andra. Det är dock ett bra startprojekt.

Har storslagna planer på fingerlösa vantar åt svärfar som ofta är ute i kylan, och naturligtvis vantar åt poppis eftersom de han har inte är bra...

Tyvärr har jag glömt hur man gör. :oops: Ska ta upp det igen, har lånat en bok på bibblan.

Men jag kommer gärna med glada tillrop om du behöver, thanisa. :-)

/MuuM
Användarens profilbild
Av melon
Jag har precis fått hem en bok om tvåändsstickning, jag hittade lite både garn och böcker på Sätergläntan. Ska bli kul att se om jag kan, bara uppläggningen beskrivs i 8-10 moment :roll:

Följer tråden med spänning.
Användarens profilbild
Av Fryle
Åh, jag har länge velat prova tvåändsstickning, har förgäves letat kurser hos studieförbunden... och nu har jag så dåligt med tid. Vill gärna se hur det går med din stickning, thanisa.
Användarens profilbild
Av teres
Jag stickade vantar men det är så längesedan att jag nog helt har glömt hur man gör. Kommer ihåg att det tog en hel del tid...
Användarens profilbild
Av melon
Dags att sparka liv i tråden tycker jag!

Jag har gjort en mini-provvante och nu är jag på mitt första par vantar, det blir ett par grå med halva fingrar till svärfar som fyller år på fredag *bråttom* Hur går det för er andra?

Jag tycker det är jätteroligt :eld: men det tar ju ganska mycket längre tid än vanlig stickning. Tur att det inte är en tröja jag stickar :roll:
Användarens profilbild
Av Ester
jag har aldrig vågat mig p ådet - men mamma som är stick-guru vill inte ens ge sig på det :roll:

så jag är imponerad av er! :D

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?