Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av GlamiNa
Nu har jag inhandlat massor av velortyg som ska bli diverse kläder till min goding. :D
Har bara en vanlig symaskin (som jag såklart tappat bort instruktionsboken till) :duh:
Vad ska man använda för söm när man syr kläderna?
Klarar man sig med rak och zickzack?
Hur ska jag gå till väga?
Skulle vara snällt som nån kunde hjälpa :rodna:
Användarens profilbild
Av tinaw
En smal sicksack använder du då, kanske 1-2 bred och ca 3 långtycker jag är lagom. Poängen är att sömmen stretchar tillsammans med tyget.
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Eller om du har nån fuskoverlocksöm typ
___//___//___//___
Användarens profilbild
Av GlamiNa
Har testat alla mina sömmar på symaskinen nu, och har ingen aning om vad alla är till eller vad de heter efterson jag inte har instruktionsboken.

Skulle någon av dessa sömmar gå att använda när man syr kläder i tex velor och trikå? Är inte hemma alls på detta!
Är någon av dem så kallad fuskoverlock?

Bild[/url]
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
GlamiNa skrev:Har testat alla mina sömmar på symaskinen nu, och har ingen aning om vad alla är till eller vad de heter efterson jag inte har instruktionsboken.

Skulle någon av dessa sömmar gå att använda när man syr kläder i tex velor och trikå? Är inte hemma alls på detta!
Är någon av dem så kallad fuskoverlock?

Bild[/url]
Den första sömmen är en overlocksöm, eller dubbel overlock.
Den andra är också en stretchsöm. Har hört namnen bindsöm, stretchoverlock och superstretchsöm.

Här hittade jag en sida med en massa exempel på sömmar, deras namn och användningsområden:
http://www.pfaff.com/no/media/machine_i ... hes_se.pdf
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Båda två funkar skulle jag säga. Den undre är precis den jag beskrev.

För att testa kan du göra så att du syr lite i ett stretchigt tyg och sen drar du i tyget, dvs. sträcker ut sömmen. Sömmen skall då också stretcha med. Är det en icke-elastiskt söm känner du troligen det och det är även risk att stygnen/tråden går av.

Jag skulle välja den undre. Dels för att jag är mer bekant med den dels för att det andra mer känns som en dekorationssöm som troligen också tar längre tid att sy. Och det känns svårare att klippa ner sömsmånen utanför den övre också.

(Sicksacka inte tyget först utan sy med den undre med 'pinnarna' ut mot sömsmånen och klipp sen ner sömsmånen så nära 'pinnarna' det går utan att klippa av sömmen.)
Användarens profilbild
Av GlamiNa
Tack så mycket för era svar! :D
Oerhört tacksam!
Ska börja sy i morgon när tygerna är tvättade. Det ska bli så kul!
Användarens profilbild
Av Elina
du sockertopp, du verkar vara insatt i slömmarna ;)

Om man använder den undre sömmen, vilket jag oftast gör, behöver man zicksacka sen då eller ersätter den det??
*hoppas* :D
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Elina skrev:du sockertopp, du verkar vara insatt i slömmarna ;)

Om man använder den undre sömmen, vilket jag oftast gör, behöver man zicksacka sen då eller ersätter den det??
Som jag fattar det skall den väl i princip ersätta det. Har du ett tyg som fransar enormt kanske det blir långt mellan // och // men om du syr i trikå så tycker jag att det borde gå bra.
Fast jag baserar allt enbart på förnuftet.....

Kanske vet de där textilutbildade mer.....typ Linafelicia och....är det Kosmos??
Användarens profilbild
Av He.ma
Jag har alltid använt mig av den övre sömmen :wink:
innan jag köpte overlocken, och då klippte jag ner sömsmånen som blev kvar det fungerade fint tyckte jag iaf.
Användarens profilbild
Av tinaw
Sockertopp skrev:

Som jag fattar det skall den väl i princip ersätta det. Har du ett tyg som fransar enormt kanske det blir långt mellan // och // men om du syr i trikå så tycker jag att det borde gå bra.

Kanske vet de där textilutbildade mer.....typ Linafelicia och....är det Kosmos??
Ersätter.
Användarens profilbild
Av Elina
tinaw skrev:
Sockertopp skrev:

Ersätter.
Tänk vilket extra arbete jag gjort :roll: men nu är jag :vågen:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?