Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Har aldrig kantat med stretch och undrar hur man gör. Det ska visst finnas stretchiga kantband, men jag har aldrig sett såna i någon butik. Hur får man till det med stretchiga band? Tips & råd?
Användarens profilbild
Av Lydia
jag funderar också, tänkte försöka sy en body!
Användarens profilbild
Av Kaja
Jag får ta det teoretiskt. Jag fick det förklarat för mig, men har fortfarande inte testat. Det ligger 100 andra projekt före i kön...

Man klipper till ca 3cm brett tyg (billigare än att köpa kantbanden som brukar gå på uppåt 20 kr/meter och tydligen inte ska vara särskilt bra, dessutom finns de i typ 3 färger...) Kantbandet ska vara ett par cm kortare än omkretsen på det man syr. Lägger räta mot räta Sedan sträcker man kantbandet så att det blir lagom långt. Syr. Viker över och syr med tvillingnål genom alla lager tyg från rätsidan. Sedan klipper man rent på baksidan. Jersey rispar sig inte, så den måste inte zick-zackas.

//Kaja
Användarens profilbild
Av norkmedoo
ett litet bokmärke här :D
Användarens profilbild
Av aspen
marcy skrev:Jag kantade med remsor av muddväv, blir mycket snyggare än med kantband av trikå. (har prövat såna också.)
jag gjorde så på en body. kom visserligen inte på att man inte behöver 4 lager mudd utan tre först när bara kragen var kvar för det blev TJOCKT!!

bättre på kragen :-)
Användarens profilbild
Av marcy
annelie skrev:
marcy skrev:Jag kantade med remsor av muddväv, blir mycket snyggare än med kantband av trikå. (har prövat såna också.)
jag gjorde så på en body. kom visserligen inte på att man inte behöver 4 lager mudd utan tre först när bara kragen var kvar för det blev TJOCKT!!

bättre på kragen :-)
Yes! tre lager inte fyra.
Användarens profilbild
Av Elina
slänger in en fråga då, inte zickzacka :shock:

Vad räknas som jearsy, eller rättare sagt vad kan man slippa zickzacka??

Tunn jearsy, som t-shirt tyg
Fleece

Hur är det med jogging? Velour? Muddväv??

Jag har ju ingen overlock, så om man slapp det så skulle det spara mycket tid.
Användarens profilbild
Av Kaja
Jersey eller singeljersey är t-shirt-tyg och behöver inte zickzackas. Fleece ska också klara sig utan att zickzackas. Muddväv ska nog klara sig utan att zickzacka, men jag tror att det beror lite på hur man använder den.

Collegetyg, velour måste zickzackas.

//Kaja
Användarens profilbild
Av Elina
Kaja skrev:Jersey eller singeljersey är t-shirt-tyg och behöver inte zickzackas. Fleece ska också klara sig utan att zickzackas. Muddväv ska nog klara sig utan att zickzacka, men jag tror att det beror lite på hur man använder den.

Collegetyg, velour måste zickzackas.

//Kaja
tack :heart:
Då kan jag ju skippa nästan hälften av zackandet ;)
Användarens profilbild
Av sofiutane
Kaja skrev:Jag får ta det teoretiskt. Jag fick det förklarat för mig, men har fortfarande inte testat. Det ligger 100 andra projekt före i kön...

Man klipper till ca 3cm brett tyg (billigare än att köpa kantbanden som brukar gå på uppåt 20 kr/meter och tydligen inte ska vara särskilt bra, dessutom finns de i typ 3 färger...) Kantbandet ska vara ett par cm kortare än omkretsen på det man syr. Lägger räta mot räta Sedan sträcker man kantbandet så att det blir lagom långt. Syr. Viker över och syr med tvillingnål genom alla lager tyg från rätsidan. Sedan klipper man rent på baksidan. Jersey rispar sig inte, så den måste inte zick-zackas.

//Kaja
Vet inte om jag är ovanligt dum eller, men jag hänger inte riktigt med. Ingen som vill ordna bildserie för oss dummies.
Användarens profilbild
Av binaem
tass....
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Kaja skrev:Jag får ta det teoretiskt. Jag fick det förklarat för mig, men har fortfarande inte testat. Det ligger 100 andra projekt före i kön...

//Kaja
Tusen tack! :D
Vilket intresse för tråden dessutom! Roligt. Många kreativa människor här. :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?