Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Så här ser min ut:
Bild
Jag nålade på dragkedjorna lite på frihand, så den är inte symmetrisk, men den funkar kanonbra i alla fall.
Användarens profilbild
Av Fryle
Bilden är väl inget fotografiskt mästerverk precis, men här är min bärpanel med vidhängande jacka:
Bild
Det är ett rakt stycke lika långt som dragkedjan och 27 cm brett. Uppe och nere har jag satt resår så att det blir 8 cm brett och en resår drar ihop till 12 cm bredd precis under barnets nacke, så det sitter åt lite även om jag inte knäpper jackan hela vägen upp. Yttertyget är vindpoplin, innertyget röd lakansväv. Jag är mycket nöjd med denna panel och har använt det otroligt mycket.

Nu återstår bara att hitta en dragkedja som passar min gamla snorkelparkas (lättare sagt än gjort) och sy en vinterpanel.
Av Ponyo
Vad bra med resår på diverse ställen!
Måste ge bra passform!
Snyggt!
Av Charlotta JOhansson
Tack för jättebra idé om att sy ett skydd att fästa i jackan! :lol:

Jag var och köpte tyg i dag, och hittade - hör och häpna - en dragkedja som passade favoritjackan!!! (Det brukar vara mycket svårt, eller omöjligt att hitta en som passar). Nu blir det att tänka ut de sista detaljerna, tex. hur man gör det lite varmare i den öppning som blir i halsen, mellan oss. Funderar bla. på att sy fast värmande tygbitar i axelhöjd på bärskyddet, så att de kan korsas framför barnet. Som en halsduk.

Idéhjärnan går på högvarv... :idea: Snart blir det att börja rita och klippa...

Fortsättning följer :wink:
Av Ponyo
Charlotta JOhansson skrev:Tack för jättebra idé om att sy ett skydd att fästa i jackan! :lol:

Jag var och köpte tyg i dag, och hittade - hör och häpna - en dragkedja som passade favoritjackan!!! (Det brukar vara mycket svårt, eller omöjligt att hitta en som passar). Nu blir det att tänka ut de sista detaljerna, tex. hur man gör det lite varmare i den öppning som blir i halsen, mellan oss. Funderar bla. på att sy fast värmande tygbitar i axelhöjd på bärskyddet, så att de kan korsas framför barnet. Som en halsduk.

Idéhjärnan går på högvarv... :idea: Snart blir det att börja rita och klippa...

Fortsättning följer :wink:
Själv har jag köpt allt material. Men det ligger och väntar på att bli sytt, fortfarande.

Vintern har varit så mild att jag inte orkat ta tag i det. :D
Av Charlotta JOhansson
Bubbi skrev:
Själv har jag köpt allt material. Men det ligger och väntar på att bli sytt, fortfarande.

Vintern har varit så mild att jag inte orkat ta tag i det. :D
Visst, det har varit milt, men än kan det regna och blåsa... (frys, frys, hutter, tandhackning). Stackars små bebbar... bäst att vi sätter igång och syr nu!!! Heja oss!!! :tumsup:
Användarens profilbild
Av Fryle
Charlotta JOhansson skrev: Nu blir det att tänka ut de sista detaljerna, tex. hur man gör det lite varmare i den öppning som blir i halsen, mellan oss. Funderar bla. på att sy fast värmande tygbitar i axelhöjd på bärskyddet, så att de kan korsas framför barnet. Som en halsduk.
Jag har en stickad dubbelfuskpolo, alltså en fuskpolo med två halsöppningar, en för mig och en för barnet. Det är super!
Användarens profilbild
Av Fryle
babette skrev:åh, jag skulle också vilja sticka en dubbelpolo! Finns det någon beskrivning någonstans?!!
Jag har bara stickat en rektangel på ungefär 45 x 55 cm. En dryg decimeter från vardera kortsidan har jag stickat in en tråd av ett annat garn, cirka 15 respektive 20 cm. Sedan har jag plockat bort denna tråd och stickat resår som en polokrage... har tyvärr inte möjlighet att fota just nu.
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Vad har ni för mått på era paneler?
Av Charlotta JOhansson
Mamma Eli skrev:Vad har ni för mått på era paneler?
Nu har jag sytt min panel! Blev riktigt nöjd!!! :D

Jag gjorde såhär: Satte tösen i sjalen, tog på mej jackan och bad svärmor mäta hur bred panelen behövde vara på olika ställen. Hur bred panelen ska vara beror ju på hur rymlig eller tajt jackan är. Sedan ritade jag ut en panel med rak nederkant och rund överkant. Panelen blev päronformad, och bredast över tösens rumpa. Jag lade till några centimeter extra på bredden, så att det skulle bli rymligt, och finnas lite att växa i.

Jag satte en dragsko i nederkanten, och en i höjd med tösens nacke (ca. en decimeter från övre kanten). Biten ovanför nack-dragskon bildar då en stående krade, som vindskydd.

Panelen är sydd i bävernylon med ett fleecefoder. Har planer på att sy ett extra löst fleecefoder att sätta i med kardborreband för extra kalla dagar.
Användarens profilbild
Av Fryle
Charlotta JOhansson skrev:
Mamma Eli skrev:Vad har ni för mått på era paneler?
Nu har jag sytt min panel! Blev riktigt nöjd!!! :D

Jag gjorde såhär: Satte tösen i sjalen, tog på mej jackan och bad svärmor mäta hur bred panelen behövde vara på olika ställen. Hur bred panelen ska vara beror ju på hur rymlig eller tajt jackan är. Sedan ritade jag ut en panel med rak nederkant och rund överkant. Panelen blev päronformad, och bredast över tösens rumpa. Jag lade till några centimeter extra på bredden, så att det skulle bli rymligt, och finnas lite att växa i.

Jag satte en dragsko i nederkanten, och en i höjd med tösens nacke (ca. en decimeter från övre kanten). Biten ovanför nack-dragskon bildar då en stående krade, som vindskydd.

Panelen är sydd i bävernylon med ett fleecefoder. Har planer på att sy ett extra löst fleecefoder att sätta i med kardborreband för extra kalla dagar.
Får vi se en bild?

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?