Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sockertopp
Nån som vet nåt om märkningen på olika symaskinsnålar?

Hur vet man om det är en stretchnål eller vanlig t.ex?

Jag har några med röd märkning på - vad är det för några...?

Nån som kan det här?
Av Emmiez
jag kan inte, men är väldigt intresserad av svaret :-)
Användarens profilbild
Av linafelicia
Vad det betyder om den är röd vet jag inte men det kan ju vara att den är till stretch. Det brukar stå på själva förpackningen till nålarna och då står det stretch eller jersey.
Siffrorna är tjocklek på nålen. Normal är 80 har jag för mig och sen är 90 tjockare. 100 eller 110 har man till jeans och sen finns det 60 och 70 till tunna och känsliga tyger som t.ex. duchesse och organza.

Skillnaden mellan en stretchnål och en vanlig är spetsen på nålen. En stretchnål har en rundad spets så att den letar sig ner mellan trådarna i tyget istället för att skära igenom dom som en spetsig gör.
Jag vet inte om man kan se eller känna skillnad på en stretchnål och en vanlig nål.

Man kan jämföra det med broderinålar. Om man ska brodera t.ex. korsstygn på en sån där botten som är rutig syr man med en trubbig nål för man vill att den ska komma ner i hålen på tyget men om man broderar t.ex. stjälkstygn på vanligt tyg har man en spetsig nål som man kan trycka ner var som helst i tyget.
Användarens profilbild
Av äpplebus
Mina stretchnålar är gula men jag vet inte om alla är det.
Användarens profilbild
Av Fryle
linafelicia skrev: Det brukar stå på själva förpackningen till nålarna och då står det stretch eller jersey.
Men vad är skillnaden på stretch- och jerseynålar? De hänger bredvid varandra på stoff och stil, men den personalen jag frågade visste inte, möjligen att stretchnålen var till vävda stretchtyger och jerseynålen till stickade, men det var bara som hon gissade.
Användarens profilbild
Av linafelicia
Jag har aldrig trott att det är någon skillnad iallafall. Det enda jag upptäckt är att vissa fabrikat kallas det stretchnålar och andra fabrikat kallas det jerseynålar.
Jag har alltid förstått det som två olika namn för samma sak.
Användarens profilbild
Av Fryle
linafelicia skrev:Jag har aldrig trott att det är någon skillnad iallafall. Det enda jag upptäckt är att vissa fabrikat kallas det stretchnålar och andra fabrikat kallas det jerseynålar.
Men de här nålarna var från samma tillverkare men med olika namn. Om inte personalen vet vad som skiljer dem åt, kan det ju inte vara så dramatiskt vilken man väljer, tänker jag.
Användarens profilbild
Av linafelicia
Fryle skrev:
linafelicia skrev:Jag har aldrig trott att det är någon skillnad iallafall. Det enda jag upptäckt är att vissa fabrikat kallas det stretchnålar och andra fabrikat kallas det jerseynålar.
Men de här nålarna var från samma tillverkare men med olika namn. Om inte personalen vet vad som skiljer dem åt, kan det ju inte vara så dramatiskt vilken man väljer, tänker jag.
Det låter märkligt tycker jag. Min personliga uppfattning är att man använder stretchnålar till trikåtyger för att trådarna i tyget inte ska gå sönder eftersom det lättare blir hål i trikåtyger än i vävda tyger. Jag kan inte riktigt se nyttan av att använda en speciell nål bara för att det är ett vävt tyg som är stretchigt för då är det ju materialet i tyget som gör att det blir stretchigt (oftast elastan) inte hur trådarna är sammanfogade.:hmm:
Jag använder inte stretchnålar till vävda tyger med stretch utan bara till trikå och har aldrig haft några problem med det.
Användarens profilbild
Av teres
Bland mina nålar är de rödmärkta broderinålar, används till när man syr i metall och andra specialtrådar. HAr lite större nålsöga än vanlig nål.

Kan jerseynålen vara det som kallas för kulnål också? Specialgjorda med rundadspets för att inte orsaka löpmaskor i stickade material och skiljer sig från stretchnålen.
Användarens profilbild
Av Sockertopp
teres skrev:Bland mina nålar är de rödmärkta broderinålar, används till när man syr i metall och andra specialtrådar. HAr lite större nålsöga än vanlig nål.

Kan jerseynålen vara det som kallas för kulnål också? Specialgjorda med rundadspets för att inte orsaka löpmaskor i stickade material och skiljer sig från stretchnålen.
Fick broderisvaret på annat håll också så då tror jag på det :)

Kulnål är väl samma som jersey/stretch.

Att inte använda vanliga nålar i stretchande vävt tyg kan jag möjligen tänka mig är bra om tyget har lycratrådar eller liknande i som man riskerar att 'hugga av' med nålspetsen.
Användarens profilbild
Av teres
Fast i Huskvarnas sybehörskatalog skiljer de på kulnålar för stickat och stretchnålar! (Jag hade och har dock glatt använt stretchnålar, får ju finnas gräns för alla tillbehör som kan vara bra att ha...)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?