- tis dec 11, 2007 13:23
Minstingen kostar ungefär 4000, den med svagaste motorn. Sedan kommer mellanmodellen och den kostar 6000 kronor. Pfaff något i överkant, Husqvarna mitt på och Janome något under. Går man upp ett steg mot 8000 kronor så får man oftast med en coverlock-funktion också. Men, de flesta säger att det är bökigt att plocka bort kniven och flytta runt saker på maskinen att de väljer att köpa en separat maskin för det.
Stora skillnaden är väl att man kan köpa Janome från England för 3500 inklusive frakt och massa extra. Fördelen med att köpa lokalt är att man inte behöver ha en strömadapter, man får oftast med en kurs och service när det gäller garanti är nog lite smidigare än att skicka tillbaka till England, även om jag har hört att deras internetsupport är helt otroligt bra.
Jag har en pfaff som jag gillar, men jag har börjat fundera på om Berninan inte skulle vara värd att testa. Den var betydligt tystare.
Skillnaden mellan olika maskiner är ungefär som SAAB och VOLVO. Den ena har reglaget här och den andra där. Har man vant sig vid ett märke så blir man oftast kvar där. De flesta overlockmaskiner har detaljer från Japan och det finns inte HUR många leverantörer som helst, så i princip så får du vad du betalar för.
//Kaja
Kaja
Jakob 040112 och Ellen 060305
http://www.kajaochlillakrax.se/