Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av eamane
#948803
Vill jag oxå veta :) Letade kantband i stretchsatin idag, kanske finns på stoff och stil kom jag på? Påminn mej kolla i katalogen imorgon :D
Användarens profilbild
Av Kaja
#948810
Ja, det finns speciella kantband i trikå. Myrins textil har och jag kan tänka mig att även knappkarlsson kan ha. Göteborg i båda fallen. Men, jag har sett att många som syr i trikå gör sina egna kantband med hjälp av en snedslåveckare och muddväv.

//Kaja
Användarens profilbild
Av Hello
#948947
Det finns på Jonic http://www.jonic-textil.se/catalog/index.php men jag tyckte färgerna var lite knepiga. Och det fanns inte så många olika heller.
Användarens profilbild
Av Elina
#948952
Jag kantar med muddväv helt enkelt :D Blir kalas snyggt och drar ihop kanten lite...
Användarens profilbild
Av florin
#949144
Kantband av trikå är dyrt och de finns i väldigt få färger. De är dessutom svåra att använda, inte alls som vanligt kantband. Dessutom är de inte särskill mycket stretch i dem så de går inte alltid att använda dem i alla fall, tex inte i halsringning om man inte har tex sprund eller nån knäppning oxå.

Det man allmänt använder till att kanta tex trikå och velour med är vanlig trikå eller muddväv på metervara.

Så här kan man göra: klipp till en remsa, sy fast räta mot räta med tex en pressarfots bredd (glöm inte att dra lite i kantbandet under sömnaden), vänd och nåla avig mot avig, sy fast med tvillingnål för att få en töjbar och snygg söm. Blir det överflöd av tyg på baksidan så kan man klippa bort det sist. Har man overlock blir det snyggt att overlocka kanten på bandet innan man syr fast med tvillingnål :lol:

När man kantar med trikå eller muddväv så viker man alltså inte själva bandet så att det blir fyra lager utan bara tre.

Går inte att använda snedslåvikare till muddväv, de fungerar bara med vävt tyg.
Av ASI828277
#9568090
eamane skrev: tor nov 15, 2007 23:30 Vill jag oxå veta :) Letade kantband i stretchsatin idag, kanske finns på stoff och stil kom jag på? Påminn mej kolla i katalogen imorgon :D
Nice
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?