Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Gladalaxen
Jag har stickat en slipover som jag vill krympa i tvättmaskinen, jag vill att den ska tova ihop sig och bli tjock och gosig. Hur varmt ska jag köra den? 40, 50, 60?

Pratade med en tant i somras som stickar jättestora mössor som hon krymp-tovar ner till vanlig vuxenstorlek, men nu har jag glömt vad hon sa :(
Användarens profilbild
Av Gladalaxen
TACK!!! Ungefär hur mycket krympte den?
Användarens profilbild
Av anilov
Testa med fyrtio först, är du inte nöjd med krympningen så tar du i hårdare och kör 60. Fast egentligen är det väl gnuggningen som tovar ihop och krymper, inte egentligen värmen (och nackdelen med snabba värmeväxlingar som du får i en tvättmaskin är att ullen blir kliigare än om du kör med långsamma temperaurväxlingar.). Det lilla jag kan om tovning och ull har jag lärt mig i boken "Tova" av Gunilla Pateau Sjöberg, rekommenderas!
Användarens profilbild
Av MuuM
Jag har hört att det krymper jättemycket, men har inte provat själv... På julmarknaden såg jag fina filtade tofflor. de första hon gjorde gjorde hon i "vanlig storlek" och filtade och de blev babysize. Hon sa att hon stickade båtar för att göra storlek 44.

Så berätta gärna när du har provat!
Användarens profilbild
Av Gladalaxen
Ok... då tror jag att jag gör så här:

1) tvättar i 40 ulltvättsprogram

om den inte blir bra då

2) tvättar i 40 vanligt program

om den inte blir bra då

3) tvättar i 60 vanligt program

Tack, så glad att ni satt på info!!!
Användarens profilbild
Av Hello
Jona skrev:TACK!!! Ungefär hur mycket krympte den?
Nu kanske du redan hunnit sätta igång, men svaret på frågan är: JÄTTEMYCKET!

Minns inte måtten egentligen, men från ca 50 cm till 30cm på längden och kanske från 35 cm till knappt 20 cm på höjden.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av zandrama
Fast ullprogrammet är till för att kunna tvätta ull utan att det krymper, så med det programmet tror jag inte att det kommer krympa alls faktiskt. Jag skulle nog börja med vanligt program på en gång.
Användarens profilbild
Av teres
För att krympa effektivt behöver du friktion, släng i ett par jeans tillsammans med det du ska krympa så funkar det jättebra. Ta ett kort program, alt avbryt efter ett tag för att kolla hur mycket det krympt.
Användarens profilbild
Av linafelicia
Det är sjukt svårt att beräkna hur mycket det krymper så om du har garn över hade jag stickat en provlapp som jag mätt innan jag slängde den i maskinen, tvättat den och sen mätt hur mycket den krympte.
Det är olika för olika garn hur mycket dom filtar och sen beror det på hur löst stickat det är och hur stora stickor i förhållande till garnets grovlek.
Det är ju inte kul att slänga det stickade plagget i tvättmaskin, och ut kommer något som är aldeles för litet.
Jag har provat :duh:
Stickade en väst till mig själv som jag aldrig kunde använda för den blev för liten...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?