Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av joise
jag vill färga en tröja svart, men vill inte att den ska bli grå på en gång. Är det någon som har nått tips på hur man gör och vad för färg man ska andvända tyget är 95%bomull och 5%viscose, kan man färga det?

Jag är helt grön på det här med färgning, och gillar tröjan jättemycket men inte färgen...

åhh vad ni är snälla om ni vill hjälpa mig!
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Såväl bomull som viscose hör väl tull naturmaterial om jag inte har helt fel? (viscose är väl nån form av cellulosafiber...) Då borde väl de "vanliga" färgerna fundera alldeles utmärkt... :roll:
Användarens profilbild
Av linafelicia
Viskos är en regenatfiber och kan vara svår att färga.
Viskos görs av träd som mals ner och löses upp med kemikalier och sen pressas massan genom spinndysor på samma sätt som man gör syntetfibrer.
Använd inte dom färgerna som är till bomull och lin om det inte står på att det går att färga även viskos.
Det finns färger som färgar nästan alla material till och med syntetfibrer, använd dom istället, då kan det bli bra.

Svart är en färg som är svår att färga, det blir lätt grått, grönt eller brunt. Vill man ha riktigt kolsvart ska man oftast använda mer färg än det står på förpackningen men det spelar stor roll vilken färg tyget hade från början. En mörk kulör är lättare att få riktigt svart än en ljus.
Användarens profilbild
Av linafelicia
CrazyMagpie skrev:Såväl bomull som viscose hör väl tull naturmaterial om jag inte har helt fel? (viscose är väl nån form av cellulosafiber...) Då borde väl de "vanliga" färgerna fundera alldeles utmärkt... :roll:
:this: Inte naturfiber utan konstfiber.
Till naturfibrerna hör bara de som används som dom är: växtfibrer och djurfibrer som t.ex. bomull, lin, ull, silke.
Viskos är en regenatfiber som visserligen görs av naturmaterial men det är inte samma sak som att det är en naturfiber. Men du har helt rätt att den består av cellulosa.
Användarens profilbild
Av joise
kalastips!!! :notes:

Men vart handlar man färg då? :hmm:
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Kolla efter "Allfärg" (Nitor) eller "Textilfärg multi-fiber" (Herdins). Det är mindre förpackningar än den vanliga tvättäkta bomullsfärgen och man använder mindre salt till de sorterna (typ 1-2 dl istället för ett kg)
Användarens profilbild
Av linafelicia
joise skrev:kalastips!!! :notes:

Men vart handlar man färg då? :hmm:
Jag brukar handla på Ica Maxi, det finns nog på alla stora matvaruhus.
Av eamane
Delfinen_78 skrev:Kolla efter "Allfärg" (Nitor) eller "Textilfärg multi-fiber" (Herdins). Det är mindre förpackningar än den vanliga tvättäkta bomullsfärgen och man använder mindre salt till de sorterna (typ 1-2 dl istället för ett kg)
:iagree: Mulitfiber-sorten har jag använt med bra resultat. Har handlat både på Ica och Coop och såna ställen...
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
linafelicia skrev:
CrazyMagpie skrev:Såväl bomull som viscose hör väl tull naturmaterial om jag inte har helt fel? (viscose är väl nån form av cellulosafiber...) Då borde väl de "vanliga" färgerna fundera alldeles utmärkt... :roll:
:this: Inte naturfiber utan konstfiber.
Till naturfibrerna hör bara de som används som dom är: växtfibrer och djurfibrer som t.ex. bomull, lin, ull, silke.
Viskos är en regenatfiber som visserligen görs av naturmaterial men det är inte samma sak som att det är en naturfiber. Men du har helt rätt att den består av cellulosa.
Bra att du korrigerar! :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?