Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag skulle färga ett tyg brunt och hade köpt textilfärg. Läste på förpackningen noggrannt och där stod det att jag skulle hälla färg + fixerngsmedel och sedan saltet ovanpå och vrida trumman ett kvarts varv. Gjorde det och tänkte inte på att färgen gled ner genom de små hålen i trumman..

När jag startat maskinen ser jag att färgen åker ut i avloppet :shock: och när maskinen är klar så har tyget bara fått en liten liten nyans av brunt!

Vad gjorde jag för fel?! Eller är det en annan tvättmaskin jag måste använda? (Fast när jag tittat på andra så är det likadana hål ju)..

Haha, snälla hjälp :) Jag vill verkligen få det här tyget färgat!
Av Emmiez
Det lät inte bra, vet inte vad det var för fel, men vill gärna höra svaret också.
Användarens profilbild
Av Bina
:hmm: maskinen brukar pumpa ur slangarna när den startar... stod det häll färgen? :hmm:

De färger jag använder (Nitor eller Herdins) lägger man in färgtråget + fixering + salt och sen startar.. det är plättlätt.
Användarens profilbild
Av sacha42
Bina skrev:

De färger jag använder (Nitor eller Herdins) lägger man in färgtråget + fixering + salt och sen startar.. det är plättlätt.
så har jag alltid gjort med :D
Användarens profilbild
Av aspen
jag gör likadant
undrar om det inte är ett syntettyg du använt= polyester?

Jag färgade ett vitt tygstycke purpur. det blev randigt eftersom endast typ var 5 tråd var i bomull, resten polyester eller nåt liknande.

Till dessa tyg måste man ha specialfärg har jag förstått sen.
Användarens profilbild
Av Fenomena
Varför är jag inte överraskad att du färgar i just brunt? ;-) Hoppas att den bruna sjalen funkar för er. :)
Användarens profilbild
Av aspen
läs på maskininstruktionen, om denna maskin tar ut allt vatten innan tvätt...låter konstigt...det borde ju försvunnit i slutet av förra tvätten....
Användarens profilbild
Av Bina
annelie skrev:läs på maskininstruktionen, om denna maskin tar ut allt vatten innan tvätt...låter konstigt...det borde ju försvunnit i slutet av förra tvätten....
... alla maskiner jag ägt har pumpat ur "gammalt" en kortis innan den börjar spola in vatten. "I slutet av förra maskinen" tog den ur allt den kunde då, men inte att den blir heltorr vips. Står den dessutom i närheten av en tumlare bildas fukt.
Användarens profilbild
Av aspen
Bina skrev:
annelie skrev:läs på maskininstruktionen, om denna maskin tar ut allt vatten innan tvätt...låter konstigt...det borde ju försvunnit i slutet av förra tvätten....
... alla maskiner jag ägt har pumpat ur "gammalt" en kortis innan den börjar spola in vatten. "I slutet av förra maskinen" tog den ur allt den kunde då, men inte att den blir heltorr vips. Står den dessutom i närheten av en tumlare bildas fukt.
men min pumpar då inte ur nån färg när jag hällt i färgen.... ;-)
Användarens profilbild
Av Bina
annelie skrev:
Bina skrev:
Nepp... det verkar olika på olika maskiner... men vad använder ni för "konstig" färg som skall hällas i?
Användarens profilbild
Av aspen
Bina skrev:
annelie skrev:
Bina skrev:
Nepp... det verkar olika på olika maskiner... men vad använder ni för "konstig" färg som skall hällas i?
det är den jag köper på ica, har inte kvar nån förpackning nu.
den har en påsen med fixeringsgrejs, en flaska med färg och man får köpa till ett paket salt. i med färgen, över det salt och sen fixeringen, snurra ett halvt varv så inte färg ska fastna på tyget innan det blir för blött och sätt igång ett vanligt program från 40 grader...
Av Petrisen
Tack för alla svar! :D

Hm ja det är säkert så att den pumpar ut vattnet precis i starten där då :roll:
Jag tror jag ska köpa sån där annan färg iställe och hoppas på att det funkar då ;)
Är det någon som brukar färga för hand annars? Är det svårt? Är 2 st tygstycken på ca 1,5 *2,5 meter..

fenomena: haha, jag tycker om brunt ;) men den här gången är det inte till mig utan ska sy meitai åt en vän.
Användarens profilbild
Av aspen
Petrisen skrev:Tack för alla svar! :D

Hm ja det är säkert så att den pumpar ut vattnet precis i starten där då :roll:
Jag tror jag ska köpa sån där annan färg iställe och hoppas på att det funkar då ;)
Är det någon som brukar färga för hand annars? Är det svårt? Är 2 st tygstycken på ca 1,5 *2,5 meter..

fenomena: haha, jag tycker om brunt ;) men den här gången är det inte till mig utan ska sy meitai åt en vän.
är det bomull eller annat naturmaterial då?
Användarens profilbild
Av Anso
Min förra maskin pumpade också ut i början men man kom undan det genom att vrida ett yttepytte hack till på vredet så "glömde den bort" det. :)
Användarens profilbild
Av acand
Det är Herdins som finns på ICA, jag har färgat med det och det har funkat - så det måste vara din maskin.

Kan du inte testa att köra igång maskinen - sen stanna den och hälla i allt.
Har du tänkt på att det du ska färga ska vara ordentligt genomblött förresten - annars blir färgresultatet flammigt!

Hoppas du får ordning på det!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?