Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

jag stickar en tröja till Agnes med raglanärm, har kommit till att det är dags att minska men jag förstår inte följande stycke:

"...då minskas för raglanärm 1 m i var sida vartannat varv 6 ggr enl följande: sticka 1 kantm. 2 m tills bakifrån, sticka tills du har 3 m kvar, 2 m tills framifrån 1 kantmaska. Sen på alla storlekar stickas 3 m tillsammans i början och slutet av varvet vartannat varv 3 ggr. Innanför kantmaskan."

:hmm:
Användarens profilbild
Av melon
Vad är det du nte förstår? 6 ggr ska du minska 1 maska i var sida, totalt ska du alltså minska 12 maskor på viset som är beskrivet, innanför 1 kantmaska. Att det är olika sätt att minska på beror på att maskorna sen kommer att luta åt varsitt håll, och det blir en fin raglankant.

Blev du nåt klokare på det? :hmm:
Eva N skrev:jag stickar en tröja till Agnes med raglanärm, har kommit till att det är dags att minska men jag förstår inte följande stycke:

"...då minskas för raglanärm 1 m i var sida vartannat varv 6 ggr enl följande: sticka 1 kantm. 2 m tills bakifrån, sticka tills du har 3 m kvar, 2 m tills framifrån 1 kantmaska. Sen på alla storlekar stickas 3 m tillsammans i början och slutet av varvet vartannat varv 3 ggr. Innanför kantmaskan."

jag förstår tror jag, men att förklara...

1 maska i varje sida varannat varv, så här gör du:

Sticka 1 maska ( kantmaksa ) sticka 2 maskor tillsammans på baksidan av stickan, alltså så att de blir lite snurrade. fortsätt varvet ut tills du har 3 maskor kvar, sticka 2 maskor tillsammans som vanligt. Sen när du gjort detta 6 ggr stickas efter kantmaskan 3 maskor tillsammans till en maska i både början och slutet av varannat varv, 3 ggr.

något klarare???
Eva N skrev:jag stickar en tröja till Agnes med raglanärm, har kommit till att det är dags att minska men jag förstår inte följande stycke:

jag tolkar så här:

vartannat varv ska du minska 1 maska på vardera sidan.
yttersta maskan = kantmaska ska INTE stickas ihop utan stickas som vanligt - men de 2 maskor som liggger innanför vardera kantmaska ska stickas ihop bakifrån alternativt framifrån.

så det blir sticka yttersta maskan -sticka ihop de två nästa bakifrån - sticka på tills 3 maskopr återstår sticka ihop 2 framifrån och sticka den sista som vanligt.

6 ggr varannat varv dvs - 12 maskor ska det minskas på bredden allt som allt

gick det att förstå? :roll: :wink:
Användarens profilbild
Av Ester
oj, missade att där var mer - men jag tycker Elina förklarade bra 8)
Användarens profilbild
Av Eva N
tack, jag ska sätta mig och tänka till när jag har tid
Användarens profilbild
Av Eva N
ok, det var det där med att sticka ihop bakifrån som gjorde mig förvirrad, det har jag aldrig stött på. men ska jag alltså föra in den högra stickan underifrån/bakifrån för att få dem "snurrade"? eller uppifrån/bakifrån?
förstår ni hur jag menar?
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Jag sticker helt enkelt in stickan längs med den andra stickan genom maskorna fiskar upp tråden och drar tillbaka. Det finns säkert andra sätt.

Man kan prova med att sticka kantmaskan, lyfta nästa maska, sticka en maska (nummer 3 på varvet) och sedan dra den lyfta maskan över den stickade. Det blir precis samma sak som att göra som jag beskriver överst.
Användarens profilbild
Av Elina
Eva N skrev:ok, det var det där med att sticka ihop bakifrån som gjorde mig förvirrad, det har jag aldrig stött på. men ska jag alltså föra in den högra stickan underifrån/bakifrån för att få dem "snurrade"? eller uppifrån/bakifrån?
uppifrån på baksidan
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Eva N skrev:ok, det var det där med att sticka ihop bakifrån som gjorde mig förvirrad, det har jag aldrig stött på. men ska jag alltså föra in den högra stickan underifrån/bakifrån för att få dem "snurrade"? eller uppifrån/bakifrån?
Ett annat sätt att uttrycka det är att säga "sticka i bakre maskbågen". Blir det begripligare hur du ska sticka då? Du ska alltså sticka in högra stickan parallellt med den vänstra. Från höger mot vänster genom de två första maskorna på den vänstra stickan.

Beskrivning finns förresten säkert någonstans på garnstudios sida....

Tillägg: Nej, den minskningen fanns inte beskriven.

This summer is really exciting. World of Warcraft:[…]

When I saw the World of Warcraft: Mists of Pandari[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?