Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fina
Jag har suktat efter en overlock rätt länge nu, och blir så sugen när det är så många som köper!
Tyvärr är min kassa rätt så skral, så jag försöker sy (i den mån jag hinner) och sälja, men det går lååångsamt framåt. :?

För att öka mitt ha begär lite mera, vad är det man bör kolla på i första hand? Ska på symässan om ca en månad och tänkte pröva en del maskiner där.

Diffrentialmatning, rullfåll (och overlocksöm som alla har såklart) och att man kan ta bort kniven vet ajg att jag vill ha, men sen är det ju en hel del flera sömmar som kan vara bra och andra onödiga. Vilka?
Användarens profilbild
Av Anso
:lol: :lol:
AHA! Overlock är den nya "inneprylen" på Sjalbarn och kommer snart att stå med på listan "vad har du köpt som du egentligen inte skulle ha köpt om du inte varit inne på Sjalbarn", dvs i samma kategori som Bobux, babylegs, menskopp, velourbrallor, tygblöjor osv osv...... :D
Användarens profilbild
Av Fina
Ja, jo. Fast för min del är det nog mest Florins fel. :lol: Och henne kom jag ju i kontakt med härifrån visserligen. :wink:
(fast lite min mammas fel också. 8) )
Användarens profilbild
Av florin
Josefina skrev:Ja, jo. Fast för min del är det nog mest Florins fel. :lol: Och henne kom jag ju i kontakt med härifrån visserligen. :wink:
(fast lite min mammas fel också. 8) )
Hihi, förlåt :wink: :lol:

Ang olika sömmar så tror jag att man gärna inbillar sig att man verkligen kommer använda typ massor med olika sömmar bara för att det vore roligt att ha dem OM man nångång skulle få för sig att sy ditt eller datt... Du vet ju hur mycket jag syr och det ända jag behöver är vanlig overlocksöm och sen har jag tänkt använda rullfålen oxå men det har inte blivit av... Dvs personligen tycker jag att det är vad som behövs. Det jag vill ha ytterligare är ju att kunna göra caoversömmar men då pratar vi ju om en betydligt mycket dyrare maskin eller ännu en maskin...
Användarens profilbild
Av Fina
Hehe.. Men en covermaskin har jag kommit fram till är helt överflödig, kommer nog ta ett bra tag tills jag känner att jag behöver en sån, om det ens kommer att hända.

Förra gången jag var på symässan så kollade jag in lite olika sömmar som jag tyckte att jag ville ha, men jag kommer inte ihåg vilka fler det var än just vanlig overlocksöm och rullfåll. Vet däremot att det var 2 till som verkade riktigt bra att ha.
Användarens profilbild
Av Kaja
Jag köpte en bok "sy med overlock" och där gjorde de massa fina grejer med flatlock. Lappteknik och sånt.

Coverlock skulle jag vilja ha, men frågan är om man ids trä om maskinen. många har en separat coverlock!

//Kaja
Användarens profilbild
Av Fina
Kaja skrev:Jag köpte en bok "sy med overlock" och där gjorde de massa fina grejer med flatlock. Lappteknik och sånt.

Coverlock skulle jag vilja ha, men frågan är om man ids trä om maskinen. många har en separat coverlock!

//Kaja
Jo, jag vet att man oftast har två maskiner. Verkar enklast. Dom hade ett ganska bar erbjudande på brothers på symässan förra året om man köpte både en overlock och en coverlock samtidigt. Men när man använder coverlocken känns det som att en vanlig enkel maskin funkar lika bra.

Flatlock var en av de sömmarna jag sökte, blev ju jättesnyggt med den! :D
Användarens profilbild
Av Kaja
De sålde den på Adlibris för typ 29 kronor för ett tag sedan. Så då handlade jag. Mycket inspirerande... Får väl se om jag kommer till någon annan söm än overlock. Har inte räknat ut hur jag ändrar söm ännu, jag kom liksom inte till den sidan i instruktionsboken innan jag övermannades av sybegär!!

//Kaja
Användarens profilbild
Av Fru Johansson
Förlåt trådkapningen Josse, men jag vill gärna låna den boken :hello:
florin skrev:Den boken som Kaja har har jag oxå, du kan få låna den om du vill.
Flatlock är en söm jag trott jag skulle använda men inte kommit mig för att prova ännu...
Föresten kan jag tillägga att florin har min overlock på sitt samvete också :D
belinda skrev:
Josefina skrev: Diffrentialmatning, rullfåll
vad är detta för något? Jag är på g och sparar till en overlock jag med :D
Hur ska jag lyckas beskriva detta då? :hmm:
En rullfåll rullar lixom in kanten lite inne i sömmen, och ser rätt så snygg ut, så man behöver inte dubbelfålla kanter och sånt. Underlättar och tar bort den där tiden när man bara sitter och nålar upp fållkanter som oftast tar en evighet. Fast det beror ju lite vad man ska ha tyget till, en gardin med rullfåll tror jag inte ser så snyggt ut, men på mei thaier så tror jag att det blir rätt ok, har fått för mig att baby bundler (rätta migom jag har fel, det var en trikåsjal i alla fall) bara kör med rullfåll och det ser helt ok ut.

Diffrentialmatning hjälper till att dra tyget ut ur maskinen på andra sidan så att det inte knöglar sig, något man gör för hand på vanliga symaskiner.
Användarens profilbild
Av Amiechan
För min del kommer inte overlocklängtan att kunna skyllas på SB. Mamma köpte en overlock när jag var kanske 10 år - läääääänge sen - så jag har sytt mycket med overlock under min uppväxt.

Minns tydligt när en av mina syslöjdslärare inte ville godkänna overlocksöm "eftersom vi skulle sicksacka kanten" :lol: :lol: :lol: Det var alltså inte ok att använda ett bättre verktyg till strechtygerna när jag hade tillgång till det :siishah:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?