Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Nu har jag blivit inspirerad av alla här som syr egna barnkläder och har lånat hem mammas symaskin som hon ändå aldrig använder. Har ni några bra tips på var jag kan få tag på bra mönster för att sy barnkläder? Vill mest sy kläder i små storlekar efersom min lilla tjej har storlek 56 nu, så babykläder är det som är mest intressant just nu men vill även sy saker i lite större storlekar tills hon blir större. Typ de underbara förklädesklänningarna som jag har sett att flera här syr. Finns det några bra mönsterböcker som inte är alltför dyra?
Av Emmiez
Man kan ju låna från biblioteket tex.
Sen finns det ofta mönster i sybutiker.
Av suv
Det är bra att börja på biblioteket, där kan du förmodligen hitta några av följande titlar; Sy till barnen (Elsebeth Gynther från slutet av 70-talet), Sy barnkläder av mjuka tyger (Åsa Lennartsson från början av 80-talet, inte så tidsenliga modeller men grundmönster och bra handledning i sömnadseknik för just mjuka tyger) och Barnkläder (Hanne Meedom och Sofie Meedom,från 2001?). Sen finns ju alltid mönster att köpa. Tidningen Ottobre är en mönstertidning helt ägnad åt barnkläder. Man kan bläddra i och även beställa gamla tidningar från deras hemsida. Det nya numret kommer i oktober/november och finns att köpa i välsorterade tidningsbutiker och större stormarknader typ Coop och ICAmaxi.

Lycka till med sömnaden!
Av suv
Glömde ju ...
förklädesklänning - mönster finns i boken Baby cool, som också brukar finnas på bilbliotek. Tänk på att de är stora (och breda) i storlekarna.
Användarens profilbild
Av Elinea
suv skrev:Glömde ju ...
förklädesklänning - mönster finns i boken Baby cool, som också brukar finnas på bilbliotek. Tänk på att de är stora (och breda) i storlekarna.
Är den boken bra för övrigt? Är det värt att köpa den kanske? Den verkar inte finnas på Stockholms Stadsbibliotek nämligen..
Användarens profilbild
Av Luna
suv skrev:Barnkläder (Hanne Meedom och Sofie Meedom,från 2001?).
Barnkläder : Sy Och Sticka Till Barn 0-3 År
av Meedom, Hanne, Meedom, Sofie
ISBN 9789153421818

Detta är min favoritbok, men den är svår att få tag i eftersom den är slutsåld. Kan finnas på bibliotek.
http://www.bokus.com/b/9153421817.html
Av suv
Baby cool - det beror ju lite på vad man gillar. Det är ganska få mönster - och bara för bebisar, första året går ju ganska fort! Fråga på ditt bibliotek om de inte kan köpa in boken, det gjorde jag och sen tog det bara tre veckor innan de hade den. Ett annat alternativ är att be biblioteket beställa den från ett annat bibliotek (s.k. fjärrlån).
Som du förstår tycker inte jag att det är den boken du i första hand ska investera i. Pressa dem lite på bibblan istället.

Meedoms bok är en bättre investering, men den är ju slut på förlaget. Det är från början en dansk bok och det finns en modifierad moderniserad version utgiven i Danmark som kort och gott heter Börnetöj (det ska så klart vara danska ö:n) av samma författare. Förlaget som gett ut den heter Vingefang, om du söker på det kan du se lite bättre hur den boken är upplagd. I Danmark finns också en helt klart starkare tradition av att ge ut mönsterböcker för barnkläder bl.a. finns Sy og strik börnetöj 4-10 år och Sy og strik börnetöj 0-3 år av en Ulla Welinder och Sy sejt börnetöj av en Lenée Grue. Danska böcker kan man köpa från Adlibris och Bokus - det kan vara värt att jämföra priserna. Problem med danskan? Man vänjer sig!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?