Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Emmiez
Hejsan!
Jag har tänkt att sy tygblöjor och letar efter bra yttertyg. PUL är ju svårt att få tag på har bara hittat det på babyheaven, men tycker att det är för dyrt.
Har funderat på vad för tyg man kan ha istället.

Jag tittade på höstjackor för att se vad det var för material eftersom dom är någorlunda vattentäta.
Hittade tyg som är 100% polyester, tror ni att det kan vara bra? Det behöver ju vara vattenskyddat men det får inte vara för tätt.
Användarens profilbild
Av Panakeia
vissa har ju sytt i vaxduk....

nje, sanningen att säga tror inte jag att det går att hitta nått bättre elelr likvärdigt material som pulen....(har letat jag med) men pul säljs billigare på ebay iaf fick jag tips om....(e dock själv harig med att handla utomlands så...)
Användarens profilbild
Av krtek
Tänker precis som du. Kollade faktiskt in marknaden för "friluftstyger" som var mycket intressant, både i material och pris. Tyvärr fanns det inga svenska återförsäljare. :(
Min plan är att åka förbi en second hand i morgon och köpa en billig jacka av något lämpligt tyg. Så att jag kan använda mitt justa AIO OneSize mönster. :D
Av Emmiez
Mamasamueli skrev:Fleece funkar! :D Jag har (hade/använder ej) en byxa från totsbots som är helt och hållet gjord i fleece, samma som man har i plädar och tröjor. tinaw har ett jättesmart mönster på sin sida, www.baranara.se. Fleece är ju rätt tjockt, och så ska det egentligen inte tvättas i 60 grader så det blir noppigt och fult. Men å andra sidan är det ju så billigt så man kan ju göra nya. Det blir riktigt billigt om man köper en fleecepläd på tex ikea eller jysk! :tumup:
Håller fleecen verkligen tätt? Jag tänker på att dom har fleece innerst på vissa blöjor för att vattnet går rakt igenom.

Panakeia skrev:vissa har ju sytt i vaxduk....

nje, sanningen att säga tror inte jag att det går att hitta nått bättre elelr likvärdigt material som pulen....(har letat jag med) men pul säljs billigare på ebay iaf fick jag tips om....(e dock själv harig med att handla utomlands så...)
Blir det inte för tätt med vaxduk, en jag känner sa det, men jag vet ju inte riktigt har inte provat.
krtek skrev:Tänker precis som du. Kollade faktiskt in marknaden för "friluftstyger" som var mycket intressant, både i material och pris. Tyvärr fanns det inga svenska återförsäljare. :(
Min plan är att åka förbi en second hand i morgon och köpa en billig jacka av något lämpligt tyg. Så att jag kan använda mitt justa AIO OneSize mönster. :D
Det var ju rätt smart att köpa jacka eller sånt för att ta tyget :-) Tål att tänkas på :-D
Användarens profilbild
Av tinaw
Problemet med jacktyger är hållbarheten. De är inte gjorda för att tvättas ofta och i 60 grader.
Användarens profilbild
Av Katikatt
Om fleecen är dubbel så håller den bättre!
Ikeas fleece rekommenderar jag inte. Den noppar något fruktansvärt. Jag har handlat löjligt billiga fleecefiltar på något vanligt varuhus och de passar mycket bättre.
Av Emmiez
Jag kanske skall prova att göra en blöja med fleece ytterst så får vi se om den verkar hålla, får väl på nått sätt väta ner den o uppskatta hur mycket barnet kommer kissa :-p

Vad är vettiga tyg som uppsugning då frotte känns rätt bra, men finns det andra bra tyger också?
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Emmiez skrev:Jag kanske skall prova att göra en blöja med fleece ytterst så får vi se om den verkar hålla, får väl på nått sätt väta ner den o uppskatta hur mycket barnet kommer kissa :-p

Vad är vettiga tyg som uppsugning då frotte känns rätt bra, men finns det andra bra tyger också?
Jag vet att Esarina här inne har sytt pockets med fleece som ytterskikt så du kan ju fråga henne hur hon tycker att de funkar.
Av Emmiez
Delfinen_78 skrev:Jag vet att Esarina här inne har sytt pockets med fleece som ytterskikt så du kan ju fråga henne hur hon tycker att de funkar.
Okej, jag provar att skicka ett meddelande till henne så får vi se vad hon säger :-)
Av Mumskickan
Jag tror inte att det funkar så bra att sy i jacktyg. Tror som tinaw skrev att det inte kommer att hålla för att tvättas så ofta och så varmt som man måste göra med tygblöjor.
Jag kan tipsa dig om att beställa billigt PUL från www.diapershop.com Det kostar bara ca 100 kr/metern, speciellt när dollarn är så billig. Jag har sluppit tull varje gång jag beställt därifrån.
Av Emmiez
Mumskickan skrev:Jag tror inte att det funkar så bra att sy i jacktyg. Tror som tinaw skrev att det inte kommer att hålla för att tvättas så ofta och så varmt som man måste göra med tygblöjor.
Jag kan tipsa dig om att beställa billigt PUL från www.diapershop.com Det kostar bara ca 100 kr/metern, speciellt när dollarn är så billig. Jag har sluppit tull varje gång jag beställt därifrån.
Det ni säger om jacktyg är nog sant, man tvättar ju inte jackor lika ofta som blöjor.

Det med att beställa pul från den sidan du skrev, vad händer om man inte slipper genom tullen? Får man betala en massa då? hur fungerar det? är ju lite orolig att beställa utomlands om jag inte känner till företaget dessutom.
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag har sytt blöjbyxor i fleece, microfleece på insidan och polarfleece på utsidan. billig fleece blir inte så kul tycker jag, och så läcker den gärna. Men annars tycker jag det blir ungefär som ull, det kan bli fuktigt liksom, men inte blött. Inom rimliga gränser kiss, förstås, men så är det ju alltid med tygblöjor. Flera av mina fleeceblöjor syns på den här bilden!

Bild
Av Emmiez
tinaw skrev:Jag har sytt blöjbyxor i fleece, microfleece på insidan och polarfleece på utsidan. billig fleece blir inte så kul tycker jag, och så läcker den gärna. Men annars tycker jag det blir ungefär som ull, det kan bli fuktigt liksom, men inte blött. Inom rimliga gränser kiss, förstås, men så är det ju alltid med tygblöjor. Flera av mina fleeceblöjor syns på den här bilden!

Bild
Jättefina ju :-)
vad är polarfleece då? är det inte vanlig fleece som finns i vilken tygaffär som helst? menar om den läcker mindre än billig fleece, vad är skillnaden och hur vet man vilket man skall köpa isåfall?
Av Emmiez
Jag kollar den sidan, tack :-)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?