Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av verre
jag träffade en dam gör ca 5 årsedan som höll på med japanskt broderi.. det var som en pinne med någon slags nål och tråd så stack hon bara denna pinnen upp och ner hela tiden.. hon gjorde massa mönster själv och det fanns/finns tävlingar i denna konst..

någon som vet vad jag babblar om??? är det svårt? är det dyrt?
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Nu har jag lite mer tid att skriva även om det får bli lite kortfattat även nu.

Jag tror att det brukar kallas lite olika, "japanskt broderi" har jag inte hört tidigare, har för mig att det kallades "punching" (eller ngt liknande) när jag testade vid något tillfälle för snart 10 år sedan. När jag googlade lite nyss dök även termen "Russian punch embroidery" upp.

OT: Lite komiskt att just den här tråden dök upp just nu, jag fick en tanke på detta att kolla upp och få tag på ngn nål osv till detta bara i förra veckan.

I väldigt korta drag så använder man sig av en ihålig nål som tråden löper igenom och sedan in i ett öga längst fram i spetsen. Man ritar upp ett mönster på baksidan av ett tyg och med tyget uppspännt i en sybåge så sticker man nålen upp och ner genom tyget så att man fyller i de olika fälten i mönstret från baksidan. På framsidan blir det öglor. Dessa låter man sedan vara som de är eller också så kan man använda sig av en liten "karda" för att "sudda" ut öglorna så det tex blir mer pälsliknande eller skapar olika effekter genom olika sätt att bearbeta öglorna. Med olika nålar, olika garn och beroende på hur långt igenom tyget som man sticker nålen kan man nästan få fram lite 3D effekt.

Jag tyckte att det var rätt kul, lite avslappnande tidsfördriv och inte lika koncentrationskrävande som andra former av broderier eller stickning där man ska räkna trådar eller maskor osv. Det här kan man göra samtidigt som man sitter och tittar på film eller något annat - jämför lite med att måla i en målarbok fast med tyg, garn & en (special)nål.

Googla efter "punchneedle embroidery" så får man upp massor av info.
Användarens profilbild
Av Pyron
Jag har sysslat med sånt, det finns lite olika varianter. En sort där var man har en tråd som går i "pinnen" och en pinne där trådrullen sitter fast längst uppe på.

Det är jätteroligt och lätt. Kan tyvärr inte komma ihåg var jag har köpt ifrån.

Jag ska luska lite sen återkommer jag.
Användarens profilbild
Av Fryle
www.margaretha.se finns både verktyg och materialsatser till denna typ av broderi. sök på "punch needle".
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?