Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mejamy
Jag har börjat fundera på om man skulle sy en trikåsjal själv?! Jag vill ju ha en retrotrikåsjal, och det finns ju inte att få tag på vad jag vet :? Så nu undrar jag om någon känner till om det går att få tag i retro-trikåtyger som passar för sjalar? Och i så fall var? *hoppas*
Senast redigerad av mejamy den fre sep 21, 2007 16:38, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
Av florin
Menar du mönstrad trikå från typ 60-/70-talet?

I så fall ska du nog ha väldans tur om du hittar till vettigt pris och tillräckligt mycket.... På tradera kan det finnas hos en säljare som kallar sig Härvan. Senast igår budade jag hem retro-trikå och det blev inte billigt....
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Ett annat alternativ är att du gör en sjal i "vanlig" (dvs ny enfärgad trikå)/ köper en vanlig trikåsjal och sen sätter på en panel i ngt snyggt retrotyg. Då blir det ju lite retro i varje fall om du inte hittar eller att det blir för dyrt.
Användarens profilbild
Av mejamy
Delfinen_78 skrev:Ett annat alternativ är att du gör en sjal i "vanlig" (dvs ny enfärgad trikå)/ köper en vanlig trikåsjal och sen sätter på en panel i ngt snyggt retrotyg. Då blir det ju lite retro i varje fall om du inte hittar eller att det blir för dyrt.
Ja det är ju en bra idé! Måste det då vara en trikåpanel man syr på? Eller går det bra med tyg i nått annat material med tror du? Och ska man ha nån speciel nål när man syr i trikå? (Har aldrig provat detta nämligen :roll: ).
Av belinda
mejamy skrev:
Delfinen_78 skrev:Ett annat alternativ är att du gör en sjal i "vanlig" (dvs ny enfärgad trikå)/ köper en vanlig trikåsjal och sen sätter på en panel i ngt snyggt retrotyg. Då blir det ju lite retro i varje fall om du inte hittar eller att det blir för dyrt.
Ja det är ju en bra idé! Måste det då vara en trikåpanel man syr på? Eller går det bra med tyg i nått annat material med tror du? Och ska man ha nån speciel nål när man syr i trikå? (Har aldrig provat detta nämligen :roll: ).
det var en jättebra idé delfinen!
Mejamy, panelerna brukar vara i stadigt vävt tyg, typ nåt bomullstyg bara. Till trikå brukar man använda jerseynål som har en lite trubbigare ände för att inte ha sönder trikåtyget, men hur man gör om man samtidigt syr i vävt tyg vet jag inte :roll: Skulle nog ha jerseynål då också förresten.
lycka till!
Användarens profilbild
Av mejamy
Tack för alla tips! :D Då ska det bara införskaffas:

Ett stycke trikåsjal, ett lämpligt paneltyg och en jerseynål :notes:
Användarens profilbild
Av Elsa
mejamy skrev:Tack för alla tips! :D Då ska det bara införskaffas:

Ett stycke trikåsjal, ett lämpligt paneltyg och en jerseynål :notes:
Åh, det kan ju bli hur snyggt som helst! :D Nu blev jag också på att göra en sån variant.
Användarens profilbild
Av mejamy
Nu när jag bestämt mig för att fixa en egen retrosjal som ni tipsat om, undrar jag hur stort paneltyget brukar va? Har ett perfekt tyg här hemma, men det är nog alldeles för litet :? Får ge mig ut på paneljakt, men hur stort alltså?
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Nu har jag inte sjalen framför mig men jag har för mig att jag läst om en bredd på 32 cm på Marimekkosjalarna. Och så är den lika hög minus ett par cm som sjalen är bred. Hängde du med?

Glöm inte bilden sen ;)
Användarens profilbild
Av mejamy
Sockertopp skrev:Nu har jag inte sjalen framför mig men jag har för mig att jag läst om en bredd på 32 cm på Marimekkosjalarna. Och så är den lika hög minus ett par cm som sjalen är bred. Hängde du med?

Glöm inte bilden sen ;)
Japp, jag hängde med! :lol: Bild kommer givetvis när mästerverket är klart! 8)
Användarens profilbild
Av mejamy
Nu har jag en trikåsjal och ett paneltyg som passar perfekt! :mrgreen: Problemet är bara att paneltyget är lite för smalt, 26 cm brett istället för 32 cm som sockertopp sa att det skulle va :? Så tror ni det blir bra ändå eller kommer det att se konstigt ut? :roll:
Användarens profilbild
Av Amiechan
Fäst med ett par stygn i hörnen och testa?
Om det nte ser snyggt ut kan du ju annars sy en "ram" runt retrotyget i en diskret färg för att få det större.
Användarens profilbild
Av florin
mejamy skrev:Nu har jag en trikåsjal och ett paneltyg som passar perfekt! :mrgreen: Problemet är bara att paneltyget är lite för smalt, 26 cm brett istället för 32 cm som sockertopp sa att det skulle va :? Så tror ni det blir bra ändå eller kommer det att se konstigt ut? :roll:
Jag tror inte det skulel se konstigt ut men man ser nog ganska tydligt om panelen inte hamnar exakt i mitten....
Användarens profilbild
Av mejamy
Tyget är ett litet kuddfodral och måttet var alltså 26 på bredden som jag skrev. men igår sprättade jag upp hela kuddfodralet och upptäkte att det var sytt i ett större stycke än jag först trodde. Så nu kan jag få en bredd på 36 cm om jag vill! :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?