Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ZaZi
Har kollat in lite beg overlockmaskiner, men inser att jag nog vill ha en ny i alla fall. :oops:
Och i slutet av dagen vet jag om jag har råd att köpa en ny maskin eller ej. :)

Har kollat lite på engelska sajter, för det verkar ju betydligt billigare att beställa en därifrån än att köpa i sverige.
Så nu undrar jag om det finns nån här som kan rek nån speciell sajt att handla från? Nån man ska akta sig för? Något speciellt man ska tänka på?

Tacksam för alla tips jag kan få. :D
Användarens profilbild
Av ernamalin
Hör med folket inne på sysidan.se har för mig att en del där beställt från england. :D
Användarens profilbild
Av lotti
Tror att några härifrån oxå har köpt från england.....Undrar om inte Monia var en av dem..... :hmm:

Jag var på väg men hittade en begagnad som jag gillade istället!!! :wink:
Användarens profilbild
Av Anso
Och jag kikade också på England men är så himla nöjd med servicen i Husqvarnaaffären här i Karlstad att jag köpte en där. Då har jag service och allt så fort jag behöver och om något går fel. Jag undrar hur man gör om maskinen man har köpt ifårn England går sönder. Skickar man den till England eller gäller garantin för repartioner här i Sverige?
Användarens profilbild
Av ZaZi
Anso skrev:Och jag kikade också på England men är så himla nöjd med servicen i Husqvarnaaffären här i Karlstad att jag köpte en där. Då har jag service och allt så fort jag behöver och om något går fel. Jag undrar hur man gör om maskinen man har köpt ifårn England går sönder. Skickar man den till England eller gäller garantin för repartioner här i Sverige?
Ja, man får nog skicka maskinen till England om den pajjar. :? Men prisskillnaden på den maskin jag vill ha är så stor (ca 2000:- :shock: ) att jag undrar om det inte är värt det. :hmm:
Samtidigt känns det lite läskigt att beställa så där från en sajt som jag inte vet så mycket om...
Användarens profilbild
Av Monia
Jo jag har köpt denna Janome här: http://www.sewingmachines.co.uk/Janome3050_info.htm

Jag är nöjd med maskinen men har int hunnit sy så mycket än :oops: Men det funkade jättebra med beställning och leverans och sånt. :D
Av mimsan
kan du hitta en ganska billigt hos Halens jag skickade efter en där för 1 vecka sedan och den har redan kommit, fast jag har inte provat den än då jag inte löser ut den förrän till löning tihi :oops:
Användarens profilbild
Av Sandrines
Jag har köpt både symaskin och overlock från http://www.sewingmachinesdirect.co.uk/ och är mycket nöjd. Overlockern strulade i början men de var jättebra på mailkontakt då och hjälpte mig lösa problemet.

Att tänka på:
Det är inte svenska elkontakter i england! På symaskinen var det en lös sladd (vanlig sån som tex radioappareter och liknande brukar ha) så det var ju bara att byta mot en svensk. På overlocken satt elen ihop med pedalsladden så det var bara att klippa sladden och montera på en svensk kontakt. Hur det påverkar garantin vet jag faktiskt inte. Man måste ju veta vad man gör också eller få hjälp av nån som vet.

Manualen är på engelska. Jag är bra på engelska men kan ändå tycka det är liiite jobbigt ibland eftersom jag inte är så bra på speciella sytermer.

Frakten kan bli rätt dyr. Jag fick betala dubbel frakt för symaskinen för de fick inte plats med det extrastora bordet som hörde till, men det blev ändå mycket billigare än motsvarande maskin (eller en enklare maskin) i Sverige.

Fråga om du undrar nåt särskilt. Jag kommer inte på mer just nu. jag har fått en massa bra saker på köpet (trådar, saxar etc) och det har varit bra grejer så räknar man in det blir det otroligt mycket billigare än hemma. Just ja, mina maskiner är Janome MC4800QC och Janome MyLock 744D.
Användarens profilbild
Av ZaZi
Sandrines skrev:Jag har köpt både symaskin och overlock från http://www.sewingmachinesdirect.co.uk/ och är mycket nöjd. Overlockern strulade i början men de var jättebra på mailkontakt då och hjälpte mig lösa problemet.

Att tänka på:
Det är inte svenska elkontakter i england! På symaskinen var det en lös sladd (vanlig sån som tex radioappareter och liknande brukar ha) så det var ju bara att byta mot en svensk. På overlocken satt elen ihop med pedalsladden så det var bara att klippa sladden och montera på en svensk kontakt. Hur det påverkar garantin vet jag faktiskt inte. Man måste ju veta vad man gör också eller få hjälp av nån som vet.

Manualen är på engelska. Jag är bra på engelska men kan ändå tycka det är liiite jobbigt ibland eftersom jag inte är så bra på speciella sytermer.

Frakten kan bli rätt dyr. Jag fick betala dubbel frakt för symaskinen för de fick inte plats med det extrastora bordet som hörde till, men det blev ändå mycket billigare än motsvarande maskin (eller en enklare maskin) i Sverige.

Fråga om du undrar nåt särskilt. Jag kommer inte på mer just nu. jag har fått en massa bra saker på köpet (trådar, saxar etc) och det har varit bra grejer så räknar man in det blir det otroligt mycket billigare än hemma. Just ja, mina maskiner är Janome MC4800QC och Janome MyLock 744D.
Tack för användbar info! :D
Det är just en MyLock 744D jag tänkt köpa.
Det där med sladden slog mig faktiskt nu för nån timme sedan. Att byta kontakt är ju inte så svårt, det fixar jag. Men det där med garantin tänkte jag inte på...
På de sidor jag tittat på så skriver de att instuktionsbok + video ingår. Hoppas den sistnämnda kan vara till hjälp. :wink:
Användarens profilbild
Av Sandrines
En del grejer finns bara på videon. Jag har bara kollat igenom den en gång, men ska kolla igen och anteckna, bland annat om flatlock.

Det som hände med min maskin (eftersom du är inne på samma) är att nålarna började brytas hela tiden. Vi skruvade isär så mycket vi vågade efter att nålar gått av även i jätteenkel provlapp. Då upptäckte vi att nålarna drogs till i sidled av skyttlarna. Vi trodde då dessa blivit böjda, men efter lite mer testande såg vi att nålarna slog i en skyddsmetallgrej (vars funktion tydligen är att hindra att nålar bryts... :roll:)

Vi såg att den såg sned ut och fotade maskinen och mailade till sewingmachinesdirect. Fick sedan instruktioner för hur vi skulle montera isär maskinen mer än det som beskrivs i manualen, och att vi skulle bocka till den där prylen så den blev rak igen. Vi gjorde detta och skruvade ihop och nu funkar den fint igen. Han jag hade mailkontakt med sa att han felanmält till Janome och påpekat att det borde vara hårdare metall i den där prlylen.

Men jag var himla ledsen några dagar när allt bara gick åt helvete. :-( Det skulle inte vara kul att bli tvungen att skicka tillbaka maskinen.
Användarens profilbild
Av Sandrines
Just ja, en nackdel: Iaf sewingmachinesdirect skickar med Parcelforce, som i Sverige blir Schenker. Parcelforces pakettrackning slutar när paketet kommer till danmark/sverige och sedan kan man inte följa paketet. Schenker använder andra kollinummer och kopplingen mellan utländskt nummer och svenskt vet endast importkontoret i Helsingborg. Dessutom vet de ändå inte var paketen är. Jag jagade mitt paket i flera dagar på telefon efter att jag sett att det kommit till Sverige men Schenker hade ingen aning om var det fanns. Till slut var det en juste tjej som skickade ut efterlysning på det åt mig och då låg det på min Schenkerterminal. Ville jag ha det utkört till mig fick jag vänta till nån viss veckodag veckan därpå när de körde åt mitt håll. Vi åkte och hämtade....

Det strulade på liknande sätt även för 1½ år sedan när jag köpte första maskinen. Visst, har man tålamod att bara vänta kanske det dyker upp nån dag när Schenker har lust att köra urt det, men jag vill ha mina saker direkt, såklart!
Användarens profilbild
Av ZaZi
Sandrines skrev:Just ja, en nackdel: Iaf sewingmachinesdirect skickar med Parcelforce, som i Sverige blir Schenker. Parcelforces pakettrackning slutar när paketet kommer till danmark/sverige och sedan kan man inte följa paketet. Schenker använder andra kollinummer och kopplingen mellan utländskt nummer och svenskt vet endast importkontoret i Helsingborg. Dessutom vet de ändå inte var paketen är. Jag jagade mitt paket i flera dagar på telefon efter att jag sett att det kommit till Sverige men Schenker hade ingen aning om var det fanns. Till slut var det en juste tjej som skickade ut efterlysning på det åt mig och då låg det på min Schenkerterminal. Ville jag ha det utkört till mig fick jag vänta till nån viss veckodag veckan därpå när de körde åt mitt håll. Vi åkte och hämtade....

Det strulade på liknande sätt även för 1½ år sedan när jag köpte första maskinen. Visst, har man tålamod att bara vänta kanske det dyker upp nån dag när Schenker har lust att köra urt det, men jag vill ha mina saker direkt, såklart!
:shock: och jag som har så fantastiskt lite tålamod. :lol:
Hmmm... men så är jag ju sparsam också (läs: snål av nöd och gammal vana :roll: ) & maskinen blir ju så fantastiskt mycket billigare om man beställer via England...
Hittade en till sajt: http://www.singermachines.co.uk där samma maskin säljs någon hundring billigare... ingen som vet något om dem?
Användarens profilbild
Av Monia
Sandrines skrev:Just ja, en nackdel: Iaf sewingmachinesdirect skickar med Parcelforce, som i Sverige blir Schenker. Parcelforces pakettrackning slutar när paketet kommer till danmark/sverige och sedan kan man inte följa paketet. Schenker använder andra kollinummer och kopplingen mellan utländskt nummer och svenskt vet endast importkontoret i Helsingborg. Dessutom vet de ändå inte var paketen är. Jag jagade mitt paket i flera dagar på telefon efter att jag sett att det kommit till Sverige men Schenker hade ingen aning om var det fanns. Till slut var det en juste tjej som skickade ut efterlysning på det åt mig och då låg det på min Schenkerterminal. Ville jag ha det utkört till mig fick jag vänta till nån viss veckodag veckan därpå när de körde åt mitt håll. Vi åkte och hämtade....

Jag fick min levererad till uthämtningsställe efter fem dagar. Jag tyckte att det var bra eftersom det kan vara svårt att vara hemma när shenker kommer.
Användarens profilbild
Av Sandrines
Tipset är att ligga på helsingborgskontoret när man ser att paketet kommit till Sverige. Man kan få schenkerkollinumret av dem (när paketet väl fått nåt sånt vilket tog flera dagar för mitt paket :-( ) och sedan kan man följa paketet igen på Schenkers sida. Hur bra utkörning hem eller till annat ställe funkar varierar nog mellan lokala kontoren. Mittt samhälle kör de bara till en viss veckodag (1 mil utanför stan) så det slutar alltid med att vi hämtar på terminalen.

Har inte kvar helsingborgsnumret nu men det går att bli kopplad dit om man ringer sin lokala Schenker.
Användarens profilbild
Av Kaja
Har nästan bestämt mig för att köpa en från sewingmashinesdirect.co.uk, efter tips på sysidan. Det blir en Janome 644. Den kostar ca 3000 där + 500 i frakt. Just nu har de drive på min lokala ÅF och då kostar den 4500 här, annars 6000. Beställer man från den engelska sidan så skickar de med väska + sygrejer värda 1500 spänn... Det är svårt att försvara att köpa det härifrån då.

//Kaja
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?