Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ZaZi
Ja, som rubriken antyder är jag intresserad av att höra lite om Janomes coverlock pro. Har möjlighet att få köpa en sådan till bra pris.
Jag har ju en tid varit sugen på att ha en overlock i min ägo, men varit lite tveksam till just den där automatiska skärningen av kanter. :? Och det verkar ju denna inte göra?
Vill kunna sy snyggt i trikå och göra snygga fållar, men också sy i muddar enkelt.

Här kan man läsa mer om maskinen i fråga:http://www.janome.se/?ItemID=1206

Jag är helt novis på denna typ av maskin och behöver visst guidning i djungeln. :lol:
Användarens profilbild
Av Bettan
Jag har en sådan och är supernöjd!!!! Om du har en på G till bra pris - slå till. Du kommer inte att ångra dig. Jag använder min som ett komplement till min vanliga symaskin och overlockmaskin.Men om jag skulle välja anser jag dock att en overlocker är mer oumbärlig än CoverPron. Be att få testsy och känn dig för.

Tillägg: som jag har förstått det kommer numera både Husqvarna, Pfaff och Janome från samma fabrikör. De håller alla hög kvalitet och särskilt de två sistnämda anser jag är av hög och prisvärd kvalitet. Husqvarnas maskiner är för dåliga för att vara i de övre prisklasserna.
Användarens profilbild
Av ZaZi
Bettan skrev:Jag har en sådan och är supernöjd!!!! Om du har en på G till bra pris - slå till. Du kommer inte att ångra dig. Jag använder min som ett komplement till min vanliga symaskin och overlockmaskin.Men om jag skulle välja anser jag dock att en overlocker är mer oumbärlig än CoverPron. Be att få testsy och känn dig för.
Tack för svar! :D
Men det ger mig nya frågor :wink: :

På vilket sätt overlocken är mer oumbärlig för dig? Kanske beror det på vad man vill kunna sy, tänker jag?
För jag har ju inte råd att köpa två maskiner. (inte plats för dem heller :lol: )

Hur använder du din overlock? Och vad använder du coverpron till som overlocken inte klarar?
Användarens profilbild
Av Bettan
Overlockern är mer oumbärlig eftersom den syr ihop med elastiska sömmar samtidigt som den klipper kanterna. Jag använder i min coverpro till att sy snygga kanter, sy i muddar och till att göra dekorationsstickningar på plagg. Egentligen kan en vanlig symaskin klara dessa uppgifter, men skillnaden på resultatet är stor. Det kan jämföras med att en vanlig symaskin också kan sy overlocksömmar, men varken med samma precission, kvalitet eller utseende som en riktig overlocker.

Visst, det är irriterande att ha flera olika maskiner som tar plats, men de har alla sina speciella funktioner. Skulle jag enbart få välja att ha två maskiner skulle jag klart välja en vanlig symaskin och en overlocker. Med dessa maskiner kommer man långt. Om du ändå inte vill välja bort Coverpro-funktionerna så har pfaff en overlocker som även kan sy coverlocksömmar. Jag minns inte vilket nummer den har, den kom för ett par år sedan. Tyvärr måste du trä om maskinen varje gång du ska sy en coverlocksöm - vilket är rätt irriterande i längden. Men, möjligheten finns. Har det klarnat något, eller har jag gjort dig ännu mer förvirrad??
Användarens profilbild
Av ZaZi
Bettan skrev:Overlockern är mer oumbärlig eftersom den syr ihop med elastiska sömmar samtidigt som den klipper kanterna. Jag använder i min coverpro till att sy snygga kanter, sy i muddar och till att göra dekorationsstickningar på plagg. Egentligen kan en vanlig symaskin klara dessa uppgifter, men skillnaden på resultatet är stor. Det kan jämföras med att en vanlig symaskin också kan sy overlocksömmar, men varken med samma precission, kvalitet eller utseende som en riktig overlocker.

Visst, det är irriterande att ha flera olika maskiner som tar plats, men de har alla sina speciella funktioner. Skulle jag enbart få välja att ha två maskiner skulle jag klart välja en vanlig symaskin och en overlocker. Med dessa maskiner kommer man långt. Om du ändå inte vill välja bort Coverpro-funktionerna så har pfaff en overlocker som även kan sy coverlocksömmar. Jag minns inte vilket nummer den har, den kom för ett par år sedan. Tyvärr måste du trä om maskinen varje gång du ska sy en coverlocksöm - vilket är rätt irriterande i längden. Men, möjligheten finns. Har det klarnat något, eller har jag gjort dig ännu mer förvirrad??
Tack!

Det har klarnat en hel del! :D Jag tror jag hoppar coverpron och letar vidare efter en "riktig" overlocker. Dekorationsstickningar och snygga kanter får jag fortsätta sy med vanliga maskinen. Men snygga elastiska sömmar längtar jag faktiskt efter. Som du säger - en vanlig maskin kan ju göra nån slags overlocksöm, men inte blir det riktigt lika snyggt som med en riktig overlockmaskin. :)
Användarens profilbild
Av Bettan
Jag hade gjort samma val. Coverpron upplever jag som ett gott komplement till en vanlig symaskin och overlocker, men den kan inte ersätta någon av dem. Pfaff har fantastiska overlockers till rätt bra priser. Jag tycker de är överlägset de bästa både i pris och kvalitet. Lätta att förstå och lätta att ställa in. Lycka till!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?