Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Skogskajsa
Jag vill kunna sy s.k täcksömmar men blir inte klok på min maskin.
På mitt uppsamlingsfack finns dessa sömbeskrivningar:
Bild

Om man görinställningarna för söm 8 eller 9 så blir det den vänstra sömmen oavsett, måste jag ha en annan pressarfot eller nått?

Min maskin är en Bernina 2000D.
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Ser ut som den högra kräver att du fäller ner/plockar bort kniven.
Användarens profilbild
Av Skogskajsa
Ja det provade jag, men även fast jag tagit bort kniven samt tråden i övre skytteln och satt dit ett täckningverktyg så slår den tråd runt kanten. Den övre skytteln tar då tag i undre skyttelns tråd och kastar den över kanten... :?
Användarens profilbild
Av Sandrines
Är inte det där nån slags flatlock där du ska ha viss trådspänning och dra i tyget efter att du sytt? Min maskin (Janome Mylock 744D) har inte med flatlock i manualen :shock: utan bara på instruktionsvideon, som är VHS, så jag har inte testat nån flatlock än, men ska göra det så fort jag får tid... Måste kolla videon och föra anteckningar. Hmmm, känns ju väldigt modernt :roll:
Användarens profilbild
Av Skogskajsa
Sandrines skrev:Är inte det där nån slags flatlock där du ska ha viss trådspänning och dra i tyget efter att du sytt? Min maskin (Janome Mylock 744D) har inte med flatlock i manualen :shock: utan bara på instruktionsvideon, som är VHS, så jag har inte testat nån flatlock än, men ska göra det så fort jag får tid... Måste kolla videon och föra anteckningar. Hmmm, känns ju väldigt modernt :roll:
Jag har åxå bara VHS-band och ingen spelare så det är ju värdo!! :evil:

Jo flatlock kanske det är...men utan kniv?
Användarens profilbild
Av linafelicia
Jag tycker att det ser ut som en flatlocksöm.
Om jag minns rätt syr man den så att man viker tyget där man ska ha sömmen och syr liksom över halva bredden och sen drar man isär vikningen efteråt.
Om man tittar noga på bilden så får jag det till att alla trådarna kommer från ovansidan. Det är ingen tråd som går fram och tillbaka på undersidan utan de kommer liksom som ett stygn genom tyget från ovansidan.
Själv har jag aldrig blivit vän med flatlocksöm. Jag får inte det att bli bra utan syr hellre fållar med tvillingnål på den vanliga maskinen
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Jo, det stämmer nog att det är en flatlock.
Det brukar bli så där med bara parallella trådar på baksidan.
Användarens profilbild
Av Skogskajsa
florin: Nej bara två i just detta fall, s jag har plockat bort en nåltråd och tråden i övre skytteln, men då kastar den upp undre skyttelns tråd istället lixom.

linafelicia: Ja sååå kanske det är ja...det tänkte jag inte på nej, ja får undersöka det :-)
Min vanliga maskin behöver service för den hoppar stygn rätt som det är, och när jag skulle sy med tvillingnål så hoppade den nästan alla stygn i ena raden... :roll:
Av letw83
Jepp det är flatlock, och som någon tidigare skrev så ska man dels fälla upp kniven och dels vika tyget för att få den som täcksöm.
Ska försöka förklara med ord, på nåt bra sätt=)
Vik först upp så brett som fållen ska va*2. Sen viker du ner halva den delen. Då har du tre lager tyg. Sy längs med kanten där, lite pilligt att styra rätt när man inte har kniven inblandad. När du är färdig så drar du isär. Tänkt på att beroende på vilket håll du lägger de 3 tyglagrena åt så får du olika sidor av sömmen framåt. Testa först på någon skräpbit.
Jag har några köpeströjor som har sådana fållar, i avvikande färg, och det är kanonsnyggt!

Hojta till om du inte hängde med så fixar jag bilder!
Användarens profilbild
Av Skogskajsa
letw83 skrev:Jepp det är flatlock, och som någon tidigare skrev så ska man dels fälla upp kniven och dels vika tyget för att få den som täcksöm.
Ska försöka förklara med ord, på nåt bra sätt=)
Vik först upp så brett som fållen ska va*2. Sen viker du ner halva den delen. Då har du tre lager tyg. Sy längs med kanten där, lite pilligt att styra rätt när man inte har kniven inblandad. När du är färdig så drar du isär. Tänkt på att beroende på vilket håll du lägger de 3 tyglagrena åt så får du olika sidor av sömmen framåt. Testa först på någon skräpbit.
Jag har några köpeströjor som har sådana fållar, i avvikande färg, och det är kanonsnyggt!

Hojta till om du inte hängde med så fixar jag bilder!
Tack! jag ska testa ikväll å se om ja fattar rätt :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?