Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

E-slöjd har trikåtyger, japp! Men har det inte funnits någon annan affär här i Sverige med flera hundra olika trikåtyger?

Hur gör jag för att snyggt sy in en rund cirkel mitt på ett annat tyg (velour bägge tygerna) med en overlockmaskin så att tyget blir helt platt igen efteråt. Jag vill alltså i slutnändan ha bar enkelt lager tyg över allt, inte dubbelt just där cirkeln är. Har inte ens provat ännu utan vill fråga först vad jag bör tänka på. Klippa någon av bitarna större - den runda cirkeln lite större än det urklippta hålet eller? :hmm: :D
hör inte till frågan...men har du koll på tygaffären på wåxnäs? massor av trikåtyger och muddtyger och mssvis annat.
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Min overlockmaskin (äldre modell) skulle jag nog inte lyckas få till att sy mitt i ett tyg), utan jag skulle få ta till min vanliga, gamla hederliga maskin och zz, men med den skulle jag göra som följande:
-lägga en lapp av lagom storlek i cirkelfärgen under det vanliga tyget där du vill ha "bollen", klipp ej hål i tyget eller något och nåla ihop ordentligt så att det är slätt,
- rita upp den cirkel som jag vill ha
- tät zz över strecket runt hela cirkeln,
- klipp bort överskottet av lappen alldeles utanför zz på baksidan av tyget, klipp sen bort det översta lagret inuti cirkeln alldeles intill zz
Klart, då har du en cirkel i avvikande färg i enkelt tyg.

Att klippa ut ett hål i det ena tyget och sen en lös cirkel att passa in i hålet tror jag blir svårt att få snyggt, så jag skulle nog föredra att lägga dubbelt och klippa ut sen efter att man sytt
Användarens profilbild
Av Anso
Tack, det lät ju faktiskt lite smartare än mina halvvilda overlockidéer.
Ska testa på ett provtyg först! :D
Användarens profilbild
Av linafelicia
Annars är det fullt genomförbart men väldigt svårt på ditt sätt också.
Det gäller att vara VÄLDIGT noggrann och nåla eller ännu bättre, tråckla ordentligt.
Klipp ut ett hål i bakgrundstyget som är så stort som du vill ha cirkeln men lämna kvar sömsmån.
Klipp ut cirkeln och lägg till sömsmån.
Sen gör man på samma sätt som när man syr i muddar. Dela båda bitarna i fyra delar genom att vika på mitten två gånger och klipp små stämjack eller nåla eller rita streck.
Sen är det bara att lägga ihop bitarna så att markeringarna stämmer och sy runt.
Det svåra med att göra något sådant i trikå är att trikåtyger är olika töjbara på olika håll och det gör att det kan vara väldigt svårt att få ett jämnt resultat. Så om det är OK att du får en synlig söm runt cirkeln hade jag använt metoden som Delfinen_78 beskrev.
Användarens profilbild
Av Anso
Mmmm, nu fick jag ju alternativ helt plötsligt!
Fick idéer ifrån www.juliet.se för där har de sytt in runda cirklar på kläderna, lite tufft tycker jag. :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?