Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av bergjonna
Syr en klänning till min dotter men får inte till reseårsömmen den blir liksom för slapp. Någon som har några tips?
Av trusis
Prova att ändra spänningen på övertråden....
Ju högre siffra jag väljer när jag syr på min maskin desto rynkigare blir det.
Användarens profilbild
Av bergjonna
Blir det snyggt att göra sick sack då på en klänning, har tänkt mig raksöm som det är på de man köper.
Har testat att ändra spänningen på tråden men utan lycka. Blir inte alls strechigt utan slappt och tyget nästan inte rynkigt alls..
Användarens profilbild
Av marcy
Sömmen kommer inte synas eftersom det bli rynkigt, du behöver ju itne köra med världens bredaste sicksack heller. Tror jag körde den smalaste, det blev toppenbra, MEN det vart döjobbigt att pillra in tråden på undersidan. Nästa gång tar jag nog en nååågot bredare sicksack.

Bild
Användarens profilbild
Av bergjonna
Tack! Vilken ljuvlig klänning! Precis en sådan jag ska göra.
Appropå klänningen i övrigt, har du sytt ihop den bak eller vid sidorna? Ser ingen söm bak, men i mitt mönster är de det. Rynkade du innan du sydde ihop den erller efter.
Läste på ett annat forum att man inte skulle sy flera resårsömmar utan att de skulle sitta ihop, typ sy ner ca en halv cm i sömmen i ryggen?
Användarens profilbild
Av marcy
Jag sydde ihop två fyrkantiga stycken i sidorna. Sen gjorde jag en smal rundfåll (på overlockmaskinen) i övre och nedre kanten.
Efter det sicksackade jag 12 rader (tror jag :hmm: ) med ca 1 cm mellanrum. Och sen trädde jag förhand in en en smal rund resårtråd.
Och du har rätt, man bör inte klippa i resåren allt för ofta.
Jag gjorde så att jag av praktiska skäl gjorde 4 rader sen fäste jag, började om gjorde 4 rader till osv. Blä känns som jag är dålig på att förklara. :oops: Men iaf, resåren i fyra rader är en lång resårtråd liksom.
Jag smög ner den i sidorna där jag hade sytt ihopklänningen.

Tänk såhär:

Användarens profilbild
Av teres
Har gjort en liknande klänning ganska nyligen, sydde med resårtråd, var dock så lat att jag sydde zig zagen samtidigt, la tråden under pressarfoten direkt och sydde, spände sedan åt den.

Skall dock tilläggas att med denna metod måste man hålla tungan rätt i mun, om du syr i resåren så går den inte att dra i, men man slipper att trä i efterhand....
Av trusis
Konstigt att det inte fungerar. Jag har sytt på flera olika maskiner utan problem.

Hur har du gjort med undertråden?

Rulla på resårtråden löst för hand på undertrådsspolen...
Så borde den sträckas ut när du syr och rynkas ihop efteråt.

Annars får du köra Marcys pilliga metod.
Användarens profilbild
Av bergjonna
Ska testa att inte sträcka tråden på spolen, enligt en sybok jag har ska man sträcka den så mycket man kan...
Användarens profilbild
Av marcy
Jag provade alla möjliga metoder att rulla resårtråden, men inget gav önskat resultat utan blev bara blaj. Kanske beror lite på vilken maskin man har.

If you’re an avid Monopoly Go player, you kn[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?