Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Johanna W
Vet inte om jag kan få hjälp med detta på Sjalbarn, men mannen sliter sitt hår vid symaskinen nu och ingen av oss har någon aning om vad som är fel.

Han syr i ganska tjockt tyg (kapellväv) med grov tråd, det går rätt bra förutom varje gång han börjar på en ny söm, då efter ca 2-3 stygn blir det jättetrögt och där bildas en boll av tråd på undersidan. När man väl kommer igenom detta, vilket man gör ca 2 av 3 gånger, blir sömmen helt ok. Några tips om hur man undviker denna boll? Är det någon inställning som är fel eller behöver maskinen service?

Tacksam för tips!
Användarens profilbild
Av Selman_73
Heeeh alltså jag är ju inte så bra på det här med symaskiner men jag vet i alla fall att alla maskiner inte klarar så grovt tyg. Har er maskin fixat det förut? Annars är standardtipsen att kolla undertråden - spänningen och att ni inte har för mycket tråd på spolen. Jag utgår från att ni har samma över- och undertråd samt rätt typ av nål.

Kolla annars en av mina andra favoritsajter (forumet):
http://www.sysidan.se
Användarens profilbild
Av linafelicia
Kapellväven är nog problemet tror jag. Det är väldigt få hushållsmaskiner som klarar av att sy i det. Har du otur kommer maskinen inte att bli sig lik igen :cry:

Min mammas förra symaskin hämtade sig aldrig efter en omgång med ett båtkapell trots att hon lämnade in den på reparation.
Användarens profilbild
Av annemi
Jag har sytt i kapellväv flera gånger utan problem. MEN jag använder en skinnål som "skär" genom tyget.

Trasslet kan ju bero på lite olika saker. Har du även den grova tråden som undertråd? Det klarade inte min maskin utan jag fick ta en tunnare tråd som undertråd. När du börjar sy ligger trådarna bakåt? Håll lite i dem så kan det också hjälpa. Trådspänning?

Du får testa lite och se vad som hjälper.
Användarens profilbild
Av Johanna W
Tack så mycket för era svar! Efter en hel del trixande med trådspänningen på måfå går det nu bättre! :) Börjar det trassla igen ska jag testa med era andra tips.
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Jag får lätt "trasselbollar" om jag inte håller lite i trådarna när jag börjar ny söm (som du fått tips om ovan). :lol:
Användarens profilbild
Av nennie81
EmilsMamma skrev:Jag får lätt "trasselbollar" om jag inte håller lite i trådarna när jag börjar ny söm (som du fått tips om ovan). :lol:
Samma här, syr jag i tjockt tyg brukar jag dessutom göra 2-3 "manuella" stygn först- vrider på ratten i två stygn frammåt och sen ett bakåt när jag startar om så brukar jag inte ha några problem.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?