Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sus
Nästa vecka åker vi bil till Skåne och stannar där en vecka, kommer nog tillbringa en hel del tid på stranden och titta på när barnen leker. Men VAD ska jag ha i händerna? Jag är ganska duktig på att sticka, virka kan jag göra men har inte gjort sen i mellanstadiet ungefär och kan inte läsa virkmönster, brodera är jag väl sådär på...
Krav i övrigt är att det ska vara litet och lätt att ta med. Inte behöva så mycket svängrum när man pysslar med eftersom jag kommer sitta i baksätet med 2 barn. Dessutom får det inte vara så komplicerat att man inte kan släppa det och hjälpa barnen utan att tappa tråden...
Sen får det gärna vara något som man hinner klart under sommaren, jag har aldrig inspiration eller ork att avsluta tröjor till exempel.
Förslag?
Av Jenny
Jag tycker fortfarande du ska virka!
Men sticka mössor till vintern då?
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Virka en egen av de "berömda filtarna" med zz/vågmönster som varit på tapeten här på forumet för ett tag sedan.

De går ju att göra i valfri storlek - till barnens dockor, vagn, snuttefilt, överkast spjälsäng, mysfilt i soffan eller överkast till dubbelsängen beroende på hur ambitiös du vill vara. :wink:

Själva filten har du i knät, enkelt mönster/beskrivning som du lätt kan ha i huvudet (Virkar stolpar: 3 stolpar tillsammans, 4 stolpar, 3 stolpar i samma maska, 4 stolpar och sen repetera. Blir du avbruten & tappar bort dig är det lätt att leta rätt på vart du var och fortsätta.
Av Signatur
Det finns en del chica virkade (och stickade) hattar på garnstudios hemsida.
Lagom att få färdigt...
Användarens profilbild
Av lotti
har inget förslag på pyssel men undrar var i skåne ni ska semestra?? Sjalträff?? :wink: :D
Användarens profilbild
Av Fryle
Du kan ju virka (eller sticka, om du envisas) små praktiska påsar med snörning att till exempel förvara mobilladdaren/mp3spelaren/yatzyspelet mm i vid nästa resa (eller på vägen hem om du blir färdig tills dess. Enklast att lägga ifrån sig och ta fram igen är tveklöst en virkning, bara en enda maska åt gången att hålla rätt på. Å andra sidan kan man sticka utan att oavbrutet se på arbetet, vilket är svårt med virkningen. Allt har sina för- och nackdelar. Är du broderisugen, kan du ju brodera ovan nämnda påsar.
Användarens profilbild
Av sus
lotti skrev:har inget förslag på pyssel men undrar var i skåne ni ska semestra?? Sjalträff?? :wink: :D
Jag ska till Mölle, ligger väl lite "off" för en träff tyvär. Sen är syftet med resan att umgås med mina kusiner med familjer så dom kan ske inte uppskattar om jag far iväg och leker med någon annan... :wink:
Användarens profilbild
Av sus
Fryle skrev: Å andra sidan kan man sticka utan att oavbrutet se på arbetet.
Bra påpekande.... Jag måste ju kunna kolla på barnen ibland också. OCh i bilen blir jag lätt åksjuk om jag inte tittar ut ibland..
Användarens profilbild
Av sus
Tack för alla förslag hittils, kom gärna med flera!
Användarens profilbild
Av sus
Jag är lite inne på att försöka mig på dom här:

Bild

Visst är dom fina!
Stickas på stickor nr 8 och tovas i maskin. Det borde väl inte ta så lång tid....
Användarens profilbild
Av sus
Eller den här sjalen...

Bild
Av Vinterhumlan
Knyt vänskapsarmband!

Det går fort och är kul. Jag hittade för några år sedan en hemsida med diverse läckra mönster och även mönster för att kunna knyta bokstäver. Hade allvarliga planer på att knyta ett eget "nappband" till B, men eftersom han ratade napp blev det inget av det :wink:

Säg till om du vill ha länken så skall jag försöka leta fram den igen.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Jag röstar för tofflorna. Dels för att jag funderat på att göra dem själv, och dels för att de nog är lättare att släppa och lätt komma tillbaka till var man var. (Fast du hinner iofs kanske med båda sakerna under Skåne tor och lite tid därnere.)
Användarens profilbild
Av Gullan
Tofflorna röstar jag på! Om du hinner kan du ju göra flera :) Jag funderar på att göra ett helt gäng och ha i en korg i hallen och ha som gästtofflor.

If you’re an avid Monopoly Go player, you kn[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?