Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Jenny m. liten
Japp. Jag har en ofärgad skrynklig gås på väg hit om allt funkar nu och tänkte färga den själv. Men lite besvärlig tänker jag vara först:

Jag är en "blå person" så jag tänker nästan automatiskt blått när det gäller färgval även om jag nu är mycket inne på brunt-beige. Min spontana tanke var annars mörkbrun om den inte skulle vara blå, lite som den gamla chokladgåsen men ni kan kanske hjälpa mig vidga mina vyer? Se om jag kan falla för en färg jag aldrig skulle kommit på själv? Think outside the box? Och släng gärna in ett färgprov också :)

Mörklila. typ plommon ser jag totalt död ut i så den färgen funkar absolut inte och rött, gult och orange tillltalar mig sällan, kanske om jag hittar rätt nyans. Det spelar väl egentligen ingen roll om det är en av färgerna de gör gåsar i men det vore kanske kul med nåt annorlunda...

Om det underlättar är de bärverktyg jag har en Moby Wrap (Indigoblå). Didymos Paul (blå+grå). En Storchenwiege Ulli (rosa-lila). Hemmasydd Mei Tai (beige och grönt). Några andra hemmabyggen i vitt/svart-vitt, och det gör ju inget om det blir en färg jag inte redan har ett bärverktyg i... :lol:
Användarens profilbild
Av naimiez
Varför inte olivgrön....skulle bli fin på dig......inte mer blått och beige tror jag inte på. Aubergin tror jag på också....varm färg på dig.....sjalen skall ju synas!!! Du är väldigt fin i Didyn men den har du ju så du behöver något mer......ja, grönt eller aubergib blir mitt svar.....

Åh, jag har en Mimmis på G. Kan vi träffas och jämföra sen då ;-) Min skall bli supercerse ;-)
Användarens profilbild
Av Jenny m. liten
aubergin är nog lite för mycket åt plommonhållet i mina ögon så den går nog bort.

Ja grön av något slag har jag funderat på. Turkos var en bra ide, men en mörkare turkos tror jag isåfall, inte den här ljusa och det vete sjutton hur man blandar till...
Bild Lime kanske skulle funka annars? Det är inte "jag" men det var väl lite meningen?
Problemet med mörka färger är att det blir varmare...och ljusa färger syns alla fläckar på...
Fler färgprover:
Bild
Jag tänkte inte en jämn färgning heller. Inte direkt batik heller kanske men flammigt/ojämnt i alla fall.

Jaja, funderar vidare. Fler tips?
Användarens profilbild
Av Fenomena
Jenny m. liten skrev:Turkos var en bra ide, men en mörkare turkos tror jag isåfall, inte den här ljusa och det vete sjutton hur man blandar till...
Bild Lime kanske skulle funka annars? Det är inte "jag" men det var väl lite meningen?
Problemet med mörka färger är att det blir varmare...och ljusa färger syns alla fläckar på...
Fler färgprover:
Bild
Jag tänkte inte en jämn färgning heller. Inte direkt batik heller kanske men flammigt/ojämnt i alla fall.

Jaja, funderar vidare. Fler tips?
Jag ser fram emot de svar du får! Jag har en Björn/Lars (???) som jag vill ha mörkturkos/petrol. Har också funderat på om man kan blanda textilfärgernas nyanser. kaktus+blåklint kanske? Jeansblå+kakigrön?
Användarens profilbild
Av Selman_73
Du bad om "think outside the box"...fast det kanske gällde just färgen och inte hur man kan färga. Annars vill jag tipsa om något hel-crazy, typ färga med drink-mix!
Har färgat mohairtyg med drinkmix och det blev ganska kul. Nu är ju mohair en animaliskfiber (heter det så) och har svårare att ta åt sig färg än bomull. Kolla på min hemsida - länge sedan jag uppdaterade den - på teddybjörnen som heter Lilly. De lila delarna är färgade med just drinkmix köpt på Maxi. :D

http://www.onecy-n-friends.net/svenska/galleri.htm
Användarens profilbild
Av Jenny m. liten
Selman_73 skrev:Du bad om "think outside the box"...fast det kanske gällde just färgen och inte hur man kan färga. Annars vill jag tipsa om något hel-crazy, typ färga med drink-mix!
Har färgat mohairtyg med drinkmix och det blev ganska kul. Nu är ju mohair en animaliskfiber (heter det så) och har svårare att ta åt sig färg än bomull. Kolla på min hemsida - länge sedan jag uppdaterade den - på teddybjörnen som heter Lilly. De lila delarna är färgade med just drinkmix köpt på Maxi. :D

Men guud. Vilka underbara nallar. Jag tror jag är kär :love: i Gullis Junior :heart: .

Men ja, det var verkligen "outside the box". Vilken kul idé. Det får jag nog testa nån gång bara för att, liksom, men till sjalen tror jag att jag tar vanlig färg. Men tack för tipset. Och för att jag fick se nallarna. Du har sytt dem alltså?
Användarens profilbild
Av jag71
Håller det att färga med drinkmix då? Jag menar håller det färgen någorlunda även efter ett antal tvättar? Vet att jag läste om någon som färgade med rödbetssaft men om det höll kommer jag ju inte ihåg. :lol:
Av corona
Jag tycker att Apelsin/Mandarin var läckra.
Inte så skrikiga orangea, mer.... :hmm: .... jordnära :idea: :D
Användarens profilbild
Av Selman_73
Jenny m. liten skrev:
Selman_73 skrev:Du bad om "think outside the box"...fast det kanske gällde just färgen och inte hur man kan färga. Annars vill jag tipsa om något hel-crazy, typ färga med drink-mix!

Men guud. Vilka underbara nallar. Jag tror jag är kär :love: i Gullis Junior :heart: .

Men ja, det var verkligen "outside the box". Vilken kul idé. Det får jag nog testa nån gång bara för att, liksom, men till sjalen tror jag att jag tar vanlig färg. Men tack för tipset. Och för att jag fick se nallarna. Du har sytt dem alltså?
Jo, jag har sytt dem. Nästan allihop för hand trots att jag har symaskin.

jag71 skrev:Håller det att färga med drinkmix då? Jag menar håller det färgen någorlunda även efter ett antal tvättar? Vet att jag läste om någon som färgade med rödbetssaft men om det höll kommer jag ju inte ihåg. :lol:
Kan tyvärr inte säga om färgen sitter eftersom nallen inte tvättas. De är nallar som inte är gjorda för små barn utan bara för vuxna som gillar att titta på nallarna. Detta betyder att man inte kör dom i maskin så jag kan inte svara på om färgen sitter!
Användarens profilbild
Av jag71
Selman_73 skrev:Kan tyvärr inte säga om färgen sitter eftersom nallen inte tvättas. De är nallar som inte är gjorda för små barn utan bara för vuxna som gillar att titta på nallarna. Detta betyder att man inte kör dom i maskin så jag kan inte svara på om färgen sitter!
Det var som jag trodde då! Får väl springa in till affären och köpa lite drinkmix och hälla ut på en trasa och låta den åka med i maskinen någon gång. Måste ju fråga för tänk om jag hade haft sån tur att du hade tvättat det och det höll! (även om jag hade starka misstankar om att så inte var fallet - frågar man inte får maninte veta eller hur nu hjärnkontoret brukar säga)
Användarens profilbild
Av Selman_73
jag71 skrev:
Selman_73 skrev:Kan tyvärr inte säga om färgen sitter eftersom nallen inte tvättas. De är nallar som inte är gjorda för små barn utan bara för vuxna som gillar att titta på nallarna. Detta betyder att man inte kör dom i maskin så jag kan inte svara på om färgen sitter!
Det var som jag trodde då! Får väl springa in till affären och köpa lite drinkmix och hälla ut på en trasa och låta den åka med i maskinen någon gång. Måste ju fråga för tänk om jag hade haft sån tur att du hade tvättat det och det höll! (även om jag hade starka misstankar om att så inte var fallet - frågar man inte får maninte veta eller hur nu hjärnkontoret brukar säga)
Hmmmm....du kanske skulle stoppa ned lite infärgningssalt i inköpskassen med. Kan ju sitta bättre då - jag menar om du ändå ska prova!

Kom på att jag gjorde några försök med kaffe och te också. Blev rätt snygga naturfärger men kaffe (som jag är galen i) luktar något fruktansvärt när det torkat! Som gammal askkopp ungefär. Helt oväntad bieffekt. Något man varken vill ha på en nallebjörn eller gås.
Användarens profilbild
Av acand
Jag röstar för turkos, har nyligen färgat själv med detta resultat;

Bild
Användarens profilbild
Av naimiez
acand skrev:Jag röstar för turkos, har nyligen färgat själv med detta resultat;

Bild
Vilken färg är detta? Blåjklint? Turkos?
Användarens profilbild
Av acand
naimiez skrev:
acand skrev:Jag röstar för turkos, har nyligen färgat själv med detta resultat;

Bild
Vilken färg är detta? Blåjklint? Turkos?
Turkos ska det vara, nu kommer jag inte ihåg märket på färgen, den är köpt på Åhlens!

If you’re an avid Monopoly Go player, you kn[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?