Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av millot
Jag ska behandla en träskiva (bok) som ska bli till bänk här hemma. Jag vill att den ska bli mörkare och vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Träets struktur ska synas igenom, så jag antar att jag behöver någon slags bets eller lasyr.

Var köper man "färgen" billigast?

Hur går man till väga rent praktiskt med påstrykningar, penseltvätt osv. Lasyren kan ju självantända, så det står att man ska tvätta trasor och penslar i rikligt med vatten. Samtidigt får man ej låta lasyren rinna ner i avloppet - hur göra?! :hmm:

Ska man olja in den efteråt för att göra den mindre känslig för vatten och smuts?

vadharjafgettmiginpånu...
Användarens profilbild
Av McMorrigan
Jag tycker inte att du varken ska betsa eller lasera. Det räcker med att olja. Flera lager linolja ger en fin mörk patina som även är hållbar mot smuts och vatten Det tar lite tid eftersom det måste torka ordentligt emellan men det blir vackert! :heart:

Tvätt av penslar och trasor som tvättas i vatten kan man spara vattnet i en hink och lämna in på miljöstation. Eller så slänger man dem utan tvätt naturligtvis på miljöstationen.
Linolja är också brandfarligt och kan självantända.

Efter bets eller lasyr så ska man inte olja in. Däremot kan du lacka matt eller blank. MEn i långa loppen så tycker jag nog att det är vackrast med "bara" oljad bok.
Framförallt kräver det mindre av dig! :D

Känner du dig tveksam kan du alltid prata med en målarfirma (typ färgtema) De ska kunna sin sak! :D

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Fenomena
Bets är ju bra om man vill ha bra mycket mörkare, tex från furu till mahognyfärgat. http://www.herdins.se/

Jag tycker att Bauhaus brukar vara billigast. De har väl någon typ av lägsta pris-garanti tror jag?
Användarens profilbild
Av millot
McMorrigan: Det låter ju onekligen enklare! :vågen:

Tack för hemsidetipset, Fru Fenomena! Läste just att det finns oljebets, så det kanske är det bästa av två världar :wink: Tror jag måste ta mig ett snack med någon proffsig betsgubbe eller gumma och flukta lite på det i handeln. Å jag som har sån grym beslutsångest, hehe.
*kollar genast upp närmsta bauhaus*
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?