Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mejamy
Ja, jag är så sugen på en såndär virkad filt med rutor i fina färger att ha till bebisen i höst! :loving:! Nån somfattar vad jag menar? Var uppe några sånna fina filtar här för ganska längesen har jag för mig (inte de vågiga). I allafall, nån som vet var jag får tag i mönster? Finns nån bra bok på biblioteket måntro? :roll: Vill ju kunna sitta på stranden och virka i sommar ju! 8) (solbrillor) :D
Av Magda84
Menar du mormorsrutor? Alltså, att man virkar flera rutor som man sedan syr ihop? Här är en bild. Hoppas länken fungerar!

http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 4&&lang=se

En gallerfilt är ju mer som en hålig filt, men inte rutig i olika färger... Jag har mönster på en jätteenenkel gallergfilt om det är av intresse.
Användarens profilbild
Av mejamy
JA! Precis en sån menar jag! :app: Så gallerfil är nått annat? :roll: Hur ser en sån ut då? Enkelt mönster låter bra för mig som nybörjare! :D Är mormorsfilten svår att göra?
Av Magda84
Alltså, en gallerfilt är ju liksom lika i hela mönstret, inte rutor, utan hmm...svårt att förklara... ja, det blir som ett nät/galler. Sen kan man ju välja att byta färger, göra ränder eller så, det kan man variera som man vill. Jag tror nog att en sån är lättare att virka än mormorsrutor om man är nybörjare, då är det ju inget som behöver sys ihop efteråt. Med mormorsrutor så får du ju massa rutor som sen ska sättas ihop. Sen kan man ju göra hur krångligt man vill med kanten på en gallerfilt, beror på hur man vill att den ska se ut.
Användarens profilbild
Av mejamy
Ska försöka mig på mormorsfilten först tror jag...går jag bet återkommer jag för ett enkelt gallerfiltsmönster! :lol:
Av Magda84
Gör så! Hör av dig om det krånglar! Hjälper gärna till om jag kan! :D
Användarens profilbild
Av sagogrynet
Lin skrev:Jag är nyfiken på beskrivnign till gallerfilt också! :D
:iagree: Jag också!
Det låter bra att den skulle vara lätt för nybörjare! :lol:
Användarens profilbild
Av sagogrynet
Med gallerfilt menar jag typ en sådan här.... Bild
Av Magda84
det mönster jag har på gallerfilt blir inte precis så. Den blir något glesare, men vill man kan man ju modifiera om och kanske inte köra varje varv med stolpar utan några med fasta maskor mellan.
Användarens profilbild
Av Gullan
Gallerfilt borde ju gå att göra i "filetvirkning."

Dvs första varvet gör man luftmaskor tills den är lagom bred, vänder med 3 luftmaskor.
v2 1 stolpe i 4 maskan från nålen, 2 lm hoppa över 2 m 1 stolpe, fortsätt tills alla lm från förra varvet är slut, sluta med 2 stolpar bredvid varandra, vänd med 3 lm
v3 1 stolpe i den 2:a av de två stolparna från v2, 2 lm stolpe i stolpe, 2 lm fortsätt till varvets slut.

Hoppas ni förstår vad jag menar... Väldigt lättvirkat och snabbt. Använd ett mjukt babygarn, t.ex. Mandarin Petit och försök virka löst och luftigt så borde det bli en mjuk och härlig filt :)
Användarens profilbild
Av Bina
Gullan skrev:Gallerfilt borde ju gå att göra i "filetvirkning."

Dvs första varvet gör man luftmaskor tills den är lagom bred, vänder med 3 luftmaskor.
v2 1 stolpe i 4 maskan från nålen, 2 lm hoppa över 2 m 1 stolpe, fortsätt tills alla lm från förra varvet är slut, sluta med 2 stolpar bredvid varandra, vänd med 3 lm
v3 1 stolpe i den 2:a av de två stolparna från v2, 2 lm stolpe i stolpe, 2 lm fortsätt till varvets slut.

Hoppas ni förstår vad jag menar... Väldigt lättvirkat och snabbt. Använd ett mjukt babygarn, t.ex. Mandarin Petit och försök virka löst och luftigt så borde det bli en mjuk och härlig filt :)
:notes:
Användarens profilbild
Av Totte
Gullan skrev:Gallerfilt borde ju gå att göra i "filetvirkning."

Lysande!! Tackar! Ska se vilket projekt som ska påbörjas först bara (nu har jag nog garn till tre olika saker, tyg till fyra och....)
Användarens profilbild
Av fantasiflicka
jag avslutade min hundrasjuttiofjortonde (känns det som) vågfilt igår...

Detta är kanske den nya grejen då???

För mormorsrutor ska jag vänta med tills jag har ett ordentligt lager med restgarn... 8) 8)

gallerfilt... mmm, jag smakar på det...Men blir gallerfilten fi´n om man byter färg? jag är inte så förtjust i enfärgat...
Av Magda84
fantasiflicka skrev:jag avslutade min hundrasjuttiofjortonde (känns det som) vågfilt igår...

Detta är kanske den nya grejen då???

För mormorsrutor ska jag vänta med tills jag har ett ordentligt lager med restgarn... 8) 8)

gallerfilt... mmm, jag smakar på det...Men blir gallerfilten fi´n om man byter färg? jag är inte så förtjust i enfärgat...
Vågfilt?! Hur gör man en sån??
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?