Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av tumbler
Ja,vad gör jag om jag vill färga tyg/kläder själv? Hedins och liknande är väl för "giftigt" till att vårat eget avlopp kan klara av det? Någon som vet?? (det finns visst många kemingeniörer här :wink: )
Användarens profilbild
Av Fryle
Denna tanke har inte ens slagit mig! Jag har glatt färgat med Herdins några gånger och låtit kemikalierna rinna ut i trekammarbrunnen! Hoppsan!
Användarens profilbild
Av mirko
Va ? jag färgar jättemycket och har aldrig ens funderat på skaderisken.Menar du att det är farligare än allt annat kemiskt som åker i avloppet? Man anv massor av tvättmedel,diskmedel ,klorin,ajax, ect ect ja den listan kan ju bli hur lång som helst ,,, och vi har dessutom ett gammalt avlopp som går dels i en brunn och dels tas upp av marken. :?
Användarens profilbild
Av funshine
Vi har eget avlopp också använder bara grumme tvättsåpa eftersom det inte är fosfater eller zeoliter i. Grumme diskmedel har vi just nu också. Också såpa. Maskindisken är också fosfatfri inte heller klor i. Det är det enda vi använder. Vet inte om det är så bra heller iofs men av det jag har hittat i affären verkar det vara de bästa alternativen. Annars är jag sugen på att testa såpnötter men sambon är tveksam.

angående färgen har jag ingen aning men är också nyfiken.
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag tror det går bra men om du vill vara säker så maila deras kundtjänst och fråga :D
Av tumbler
diddeldi skrev:jag tror det går bra men om du vill vara säker så maila deras kundtjänst och fråga :D
Bra idé! :D Att jag inte tänkte på det själv.. :oops:

mirko skrev:
Va ? jag färgar jättemycket och har aldrig ens funderat på skaderisken.Menar du att det är farligare än allt annat kemiskt som åker i avloppet? Man anv massor av tvättmedel,diskmedel ,klorin,ajax, ect ect ja den listan kan ju bli hur lång som helst ,,, och vi har dessutom ett gammalt avlopp som går dels i en brunn och dels tas upp av marken
Vi använder inte såan saker :wink: Vi har tvättmedel anpasset till eget avlopp och har inte såna rengöringsmedel - det hade vi inte heller när vi bodde i stan. :)
Förutom att riskera miljön skulle vi ju också riskera att förstöra vår egen brunn... har vi inget vatten här som kan användas kan vi lika gärna flytta!
Användarens profilbild
Av Key
Fryle skrev:Denna tanke har inte ens slagit mig! Jag har glatt färgat med Herdins några gånger och låtit kemikalierna rinna ut i trekammarbrunnen! Hoppsan!
:oops: Det har inte slagit mig heller! Inte för det händer ofta, men ibland så... :?
Användarens profilbild
Av ClineE
wiii... jag har tänkt tanken... men aldrig färdigt.. hmm jag som anv. så mkt. spray av olika slag...hmmm... Jag som gick här i valet och kvalet med att färga lite ... blev lite sugen efter fått färga blått "Pearltyg" brunt hos en kompis att färga mer...

så i fortsättningen ska det bara bli fosfatfritt... är det ngt. mer jag ska tänka på... Kan ngn. rek. ngt. märke? Är det grumme.... Man lär så länge man lever...

:shock: kanske är det därför...jag är lysgrön i håret :roll:
Av tumbler
ClineE skrev:wiii... jag har tänkt tanken... men aldrig färdigt.. hmm jag som anv. så mkt. spray av olika slag...hmmm... Jag som gick här i valet och kvalet med att färga lite ... blev lite sugen efter fått färga blått "Pearltyg" brunt hos en kompis att färga mer...

så i fortsättningen ska det bara bli fosfatfritt... är det ngt. mer jag ska tänka på... Kan ngn. rek. ngt. märke? Är det grumme.... Man lär så länge man lever...

:shock: kanske är det därför...jag är lysgrön i håret :roll:
Grumme är väl bra, Urtekram har en flytande allroundtvål som heter Uniren som användas i tvättmaskinen såväl som till all annan rengöring av alla ytor etc. Sen har Ocean tvättmedel särskilt till när man har eget avlopp och det finns med och utan parfum. man kan köpa det direkt hos Ocean (är jag ganska säker på, på nätet) och hos Granngården (Lantmännen).

Lysgrön i håret??? :shock: Skojar du? Eller har ni kanske för mycket klor i vattnet???? :shock:

KOLLA vattnet!
Vi kollar vattnet regelbundet (hämtar kit på kommunen) - det kostar men då vet man att det är som det ska vara och att man kan ge det att dricka till barnen! Jag tror just nu det är 400 kr för det vanliga testet och 700 för det stora mikrobiologiska + kemiska testet. Vi tar den stora. Det var tex bra att veta att det i våran borrade brunn var lite för mycket nitr*t, som är farligt för småbarn, när vi flyttade in. Dom som bodde här förut hade gödslat gräsmattan rikligt!! Senare har det ändrat sig, men det visar hur man i alla fall med borrad brunn får akta sig.
Användarens profilbild
Av Fryle
Grön i håret lär man kunna bli av gamla vattenledningar i koppar.

Olika kommuner har säkert olika bestämmelser, men i våran (Lund) har det i alla fall förr varit så att det är gratis med vattenprov (kemiskt + mikrobiologiskt) om man har barn under ett år, vet inte om det är ändrat. Vi ska snart lämna in ett nytt prov, eftersom vi installerat ännu ett vattenfilter, på grund av kopiösa mängder järn och kalk. Vi tänker då hänvisa till att vi har små barn, så kanske det blir kostnadsfritt.

När det gäller tvättmedel, tvål och schampo är det ganska lätt att hitta bra produkter för eget avlopp. Svårare är det med maskindiskmedel, vi har ännu inte haft något som varit både miljövänligt, effektivt och oparfymerat.
Användarens profilbild
Av ClineE
Mitt gröna hår är just ...blondering + järnrikt vatten ... Det ofärgade är helt "normalt" ;-) ( Vi har reningsverk och ingen Cu så det är järnet o avsaknaden av rödapigment som gör mig grön) däremot har vi också hårt vatten..

Ur miljöhänsyn ska jag verkligen byta ut hemkemiskt allt eftersom nu till bättre och "vängligare" alternativ.. och inte färgatextil...

Grönt är skönt :wink:
Av Mumskickan
Fryle skrev: När det gäller tvättmedel, tvål och schampo är det ganska lätt att hitta bra produkter för eget avlopp. Svårare är det med maskindiskmedel, vi har ännu inte haft något som varit både miljövänligt, effektivt och oparfymerat.
Ocean har ett fosfatfritt maskindiskmedel som jag tycker fungerar bra. Tyvärr finns det bara som tabletter dock.
Användarens profilbild
Av Fryle
Mumskickan skrev:Ocean har ett fosfatfritt maskindiskmedel som jag tycker fungerar bra. Tyvärr finns det bara som tabletter dock.
Ja, det är också ett problem. Vi har en liten bänkdiskmaskin och tabletterna är doserade för stor maskin. Då får man antingen överdosera kraftigt, vilket inte kan vara bra ens med ett miljövänligt diskmedel, eller stå och dela tabletterna, vilket inte heller känns kul, det är väl trots all miljövänlighet frätande och otäckt.

(Och sedan undrar vän av ordning vad i hela friden parfymen har i maskindiskmedlet att göra, det är ganska svårt att hitta sorter utan och ibland finns det i utan att det står deklarerat på förpackningen, har vi lärt oss)

Hoppsan, nu känner jag att tråden liksom kasat i ämnet, förlåt!
Användarens profilbild
Av ClineE
Fryle skrev:
Mumskickan skrev:Ocean har ett fosfatfritt maskindiskmedel som jag tycker fungerar bra. Tyvärr finns det bara som tabletter dock.

:oops: Det är mitt och mitt gröna hårs fel :oops: sorry :wink:
Av tumbler
ClineE skrev:
Fryle skrev:

:oops: Det är mitt och mitt gröna hårs fel :oops: sorry :wink:

:nono: Fy!

:lol:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?