Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av bani
Hejsan, ny här! Jag är dock gammal gymnasiekompis med Fiffi75 (hej hej!), så jag har väl anknytning... hon talar sig varm för sjalbärande så jag tänkte att jag ska testa nu till min sladdis som föds om en vecka eller så. Ute i god tid, eller hur? :wink:
I alla fall vill jag prova en trikåsjal i början, känns som om de är lättare då. Men eftersom jag=pank, ville jag köpa reatyg på Ohlssons Tyger och stuvar och sy en. Finns ett ganska tunt, alltså smidigt, med mest stretch i bredden, vilket jag läst på här är det bästa. Ser ni, jag kan använda sökfunktionen :P men jag gick bet på dessa frågor:

1) Är det en mycket dum idé för en nybörjare? :?

2) Att skarva ett trikåtyg mitt fram bak på selen (för att spara metervara) - också mycket dum idé?

3) Avsmalnande ändar - exakt hur ser de ut? Ska jag klippa en trekantig snibb, eller? Hur långt upp på sjalen börjar avsmalningen? Hittar ingen bra beskrivning på detta.

Bockar ödmjukast och tackar på förhand. :D
Användarens profilbild
Av fantasiflicka
Jag har itne sytt någon trikåsjal så jag vet itne alls men jag tänka mig att en skarv blir lite irriterande.
jag tänkte iaf tipsa om minimundus trikåsjal som har avsmalnande ändar och är billig. Kanske har du råd med den! :D :D

http://www.minimundus.se/valkommen.htm

Under rubriken Butiken till vänster klickar du på Till baby och sedan Bära.
Jag hade den smala varianten, 4, 6 m lång, jättebra!
Användarens profilbild
Av Gullan
Hej och välkommen!!!

Är inte så bra på trikåsjalar så jag hoppas att nån annan svarar på just de frågorna :) Jag kan dock tipsa om tinaw's sida www.baranara.se och hennes sytips - där visar hon bl.a. vändsöm som du kan använda för att skarva tyget bra på längden. Använd elastisk söm så ska det nog gå bra!
Jag har själv sytt trikåsjalar efter det att jag sålde min Moby (måste ju få ha en "myssjal" hemma även när de blivit lite större) och tycker inte skillnaden är så jätteenorm på mina hemsydda & den köpta jag hade. Möjligtvis att den hemsydda var tunnare & smidigare än Mobyn (som är ganska tjock), men vad gäller avlastning var det nog ingen större skillnad när jag testat med min tjej på 10 kg + (inget man går långpromenader med men för mys helt ok). Så svar kommer här utifrånmina erfarenheter.
1) Är det en mycket dum idé för en nybörjare? :?
Tycker jag väl inte. Om inte annat så kan du ju sy en egen sjal för att testa och sen gå på sjalträff och klämma på/testa lite olika modeller för att se vilken du gillar bäst.

Är det ett ganska tunnt trikåtyg, snudd på t-shirttyg så skulle jag rekomendera dig att göra den i dubbelt tyg, annars blir det för svajigt och dålig avlastning (jag har sytt i dubbelt). Det knöligaste är ju att det är ganska mycket tyg och därför lite otymligt att hantera vid symaskinen och lite pilligt att få till sömmen runt som håller ihop de båda lagrena utan att något av lagrena veckar sig.

Tänk på att sy med syntettråd (polyester) i elastiskt tyg (bomull går lätt av) och att använda en elastisk söm (har du tillgång till overlock så är det ju allra bäst, men annars en söm som ser ut ungefär så här __ /__ /__ /__
2) Att skarva ett trikåtyg mitt fram bak på selen (för att spara metervara) - också mycket dum idé?
Att skarva mitt på en trikåsjal skulle jag nog inte göra eftersom det är mitten som är det mest synliga när man knyter en trikåsjal. Kan kanske kännas lite obekvämt för bebisen också att ha en skarv mitt över ryggen. Om jag vill vara "snål" och spara in aningens på trikåmetervaran skulle jag nog satsa på att göra en med panel mitt fram i något snyggt, avvikande tyg, typ Moby D (t ex bomull, "siden"), då hamnar skarvarna i sidan och det är panelen som syns utåt. Om du använder ett tyg som inte är elastiskt i panelen gör det att hela sjalen kan bli aningens stadigare än en i bara trikå. Genom det så kan du ju spara ca en halvmeter trikå i varje fall 8)
3) Avsmalnande ändar - exakt hur ser de ut? Ska jag klippa en trekantig snibb, eller? Hur långt upp på sjalen börjar avsmalningen? Hittar ingen bra beskrivning på detta.
På en trikåsjal föredrar i varje fall jag att ändarna är jämnt avsmalnande lika mycket på båda kanterna.Jag har gjort så att jag börjat smalna av ändarna ungefär 50 cm in från kanten på båda kanterna (över- och underkant) i båda ändarna så att sjalen längst ut är ca 10 cm på mitten av varje kant och sen rundat av hörnen lite. (Lite svammligt, men hoppas du förstår - annars är det bara att fråga igen om ngt är oklart.)
Användarens profilbild
Av bani
Oj, tack för alla tips! Ja, jag hade tänkt köpa en minimundus först, men jag är verkligen verkligen pank, och t.o.m. de 300 det skulle kosta andrahand känns lite häftigt just nu - för tänk om jag inte gillar den? :oops: Men jag vill så gärna ha en nuuuuuu när han föds, så jag kan lattja lite med en lätt nyföding och inte krångla med en tjock sexmånaders. :P

Alltså, tyget jag sett är väl i ung. 150 cm bredd, så jag hade tänkt köpa 2,5m (125:-) och klippa två längder på 50 cm bredd och sy ihop dem mitt bak. Blir det inte så bra men jag gillar sjalbärandet i sig så känns det ju mycket mer motiverat att köpa en riktig sjal, tänker jag. Vi hade en bärsele när våra stora tjejer var små, men min rygg pallade inte den. Tror sjal är bättre. Och känns som om trikå är bäst i början för en novis, va?

Jag ska kolla noga på alla sytips, tack! Har aldrig sytt med framgång i trikå förr, även om min maskin har sådana sömmar, så jag är lite skraj... :hide:

Tror jag fattar hur ändarna ska vara nu i alla fall! :tumup:
Användarens profilbild
Av 4ungar
du har ingen du kan låna en trikåsjal o prova, det skulle jag föredra innan jag hade gett mig på o sy en som du då inte vet om det blir lika bra :roll:
bara en tanke :wink:
Användarens profilbild
Av aspen
jag har bild på en avsmalnande ände i mitt galleri på familjeliv. Sök på lejlej under medlemmar. tror bilden ligger under sjalar
Användarens profilbild
Av bani
demalebe skrev:du har ingen du kan låna en trikåsjal o prova, det skulle jag föredra innan jag hade gett mig på o sy en som du då inte vet om det blir lika bra :roll:
Nääää jag känner ingen alls. :purskis: Inte här i stan dårå.
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
bani skrev:
demalebe skrev:du har ingen du kan låna en trikåsjal o prova, det skulle jag föredra innan jag hade gett mig på o sy en som du då inte vet om det blir lika bra :roll:
Du får ju se det så här, att om du inte tycker att din trikåsjal blir bra, så ta och köp en begagnad för att testa innan du ger upp sen när ekonomin ser aningens ljusare ut. Den hemsydda kommer ju ändå inte att vara helt bortkastad - du kan ju alltid slakta den och sy bebiskläder av det tyget istället :wink: 8)
Användarens profilbild
Av 4ungar
Delfinen_78 skrev:
bani skrev:
Du får ju se det så här, att om du inte tycker att din trikåsjal blir bra, så ta och köp en begagnad för att testa innan du ger upp sen när ekonomin ser aningens ljusare ut. Den hemsydda kommer ju ändå inte att vara helt bortkastad - du kan ju alltid slakta den och sy bebiskläder av det tyget istället :wink: 8)
:iagree:
Användarens profilbild
Av bani
Ja, vi får se om det inte ser ljusare ut lite senare! Sen tror jag att jag kan få en hyfsad uppfattning även om "min" sjal bara blir sådär. :)
Användarens profilbild
Av jag71
bani skrev:
Du efterlys en sjalträff i Uppsala då! Dem är trevliga hela högen ( i alla fall dem jag träffat) och det finns säkert både en och två trikåsjalar du kan klämma på.
Användarens profilbild
Av bani
Jag har ju sett att de planerar en på tisdag. :D Men jag är lite för feg för att dyka upp redan nu (med en massa krav dessutom), plus att jag vet ju inte när jag kommer att föda. Egentligen. 8)
Användarens profilbild
Av fantasiflicka
bani skrev:Jag har ju sett att de planerar en på tisdag. :D Men jag är lite för feg för att dyka upp redan nu (med en massa krav dessutom), plus att jag vet ju inte när jag kommer att föda. Egentligen. 8)
Vad ysnd!
jag tycker verkligen att du ska ta mod till dig och gå dit! De är underbara hela bunten! Kajsa kavat är en pärla (vet inte om hon ska dit iofs) och för att itne tala om Maerion! :heart: Pm:a Maerion och hör om hon kan tänka sig att låna ut en trikåsjal! :D :D
Användarens profilbild
Av bani
Hmmm jag kanske inte ska vara så feg då! Men det känns lite dumt att planera nåt när jag kanske föder - och just ja, jag har MVC och grejer inbokade också då.

Men du har rätt, jag ska inte vara feg inför nästa träff. Och jag kan ju alltid slakta tyget och sy pyjamasbrallor till mina stora tjejer eller nåt. :D

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?