Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Hella
har just beställt två par sjalringar i aluminium och ska göra ringsjalar av någon av mina vävda sjalar.
Jag kan bara inte släppa tanken på en vävd ringsjal, och jag beställde faktiskt en Hoppediz "Havanna" just för det ändamålet, men jag tror faktiskt att jag vill ha den som långsjal, i alla fall ett tag, så nu funderar jag på att klippa sönder min Didymos "Till" bara för att få anledning att skaffa antingen en "Lisa" eller en Easycare.
Tror ni att en didy är för tjock att göra ringsjal av?

Det är meningen att min mamma ska sy, för jag kan inte. Jag är totalt värdelös, och det räcker att jag går förbi en symaskin så blir tråden som ett fågelbo.
Jag har en ringsjal.tk som "mönster" åt henne, men jag undrar ändå om det är det optimala för en vävd eller om det kanske vore bättre att sy rakt över eller om det finns något annat mönster som kan tänkas passa bättre. Det blir ju två sjalar, så man kan testa två varianter möjligen ;-)

Slutligen...
Säg att jag inte är vansinnig. Jag VET att jag älskar mina Didysar, och att jag knappt burit in mig på Hoppediz ännu, men jag gillar hoppis också. Faktum är att jag nog inte kan säga vilken sjal som är min darling, för de har sina fördelar båda sorterna.
Klipper jag en didy så har jag två hoppisar och en didy kvar. Klipper jag havanna så kommer jag inte att kunna bära omsluten i de otroligt fina färgerna till hösten. Varför ska det vara så svårt?
Det är nog Tillen som ligger mest risigt till, för det finns så många sjalar i blå nyanser att välja bland, och jag hittar nog något :twisted:

Tips mottages tacksamt!
Användarens profilbild
Av Anso
Hej,
Jag klippte precis LISA i två delar och ska göra en ringsjal av den ena och den andra är såld.

Zickzacka 2-3 gånger där du har klippt och sy på ett kantband på den ände där du har klippt så slipper du sy en tjock fåll. Använd de största alu.ringarna som finns hos t.ex Stellaris (vet ej om fler har dem i Sverige). Det finns nog en tråd i "Gör det själv" för några veckor sedan om hur man kan vika och jag har nog några bilder där på hur jag brukar göra.
Användarens profilbild
Av Anso
Helen skrev:Jag har också de stora ringarna i webbutiken

Använder dem mycket till de flesta tjocklekar på tyger.
Åhå, jag tittade på din sida och såg att du hade några i diameter 76 mm men de "stora" som jag har är ca 77 mm i innermått och ca 90 mm i ytermått. Jag blev nog lite förvirrad av att det står "varierande innerdiameter" så på något sätt så har jag inte trott att du har de stora utan att de är som mina mindre som har en ytterdiameter på 76 mm. :wink:
Användarens profilbild
Av naimiez
Anso skrev:Hej,
Jag klippte precis LISA i två delar och ska göra en ringsjal av den ena och den andra är såld.

Zickzacka 2-3 gånger där du har klippt och sy på ett kantband på den ände där du har klippt så slipper du sy en tjock fåll. Använd de största alu.ringarna som finns hos t.ex Stellaris (vet ej om fler har dem i Sverige). Det finns nog en tråd i "Gör det själv" för några veckor sedan om hur man kan vika och jag har nog några bilder där på hur jag brukar göra.
Varför de största? Jag tänkte köpa http://www.babyplaneten.se/sjalringar.htm mellanstorleken (64 mm) då de jag har i dag på min NOVA är i nylon och de håller inte fast tyget utan hon kasar ur. Tänkte att om man tar lite mindre så håller det bättre.....är bomullstyg.
Användarens profilbild
Av Hella
tack för tipsen
Kantband är jag nästan säker på att mamma har hemma, så det ska jag komma ihåg att föra på tal ;-)

Ringar har jag som sagt redan beställt, från babyboden. De är 7 cm i diameter, men det framgår inte om det är ytter eller innermått. Hur som helst så får det bli bra. Vi provar med de ringarna i alla fall, och blir det för knöligt så får jag väl göra om med nya större ringar sen i så fall.

Ska leta upp den där tråden med mönster också :-)
Användarens profilbild
Av Helen
[quote="Anso

Åhå, jag tittade på din sida och såg att du hade några i diameter 76 mm men de "stora" som jag har är ca 77 mm i innermått och ca 90 mm i ytermått. Jag blev nog lite förvirrad av att det står "varierande innerdiameter" så på något sätt så har jag inte trott att du har de stora utan att de är som mina mindre som har en ytterdiameter på 76 mm. :wink:[/quote]

Mina ringar kommer alla från Slingrings både aluminium och nylonringarna.
När jag kollade med skjutmått så var de ringarna jag fått 76mm i innermått. Jag ha angett gostjocklek och innermått. Det kanske är förvirrande??
Jag angav innermått för att jag tycker det är intressant att veta hur stort hålet är där tyget ska igenom. Man kan ange från centrum på godset till centrum på andra sidan också.... blir det mindre förvirrade? eller ska jag bara skriva slignrings stora :lol: ?

Har du mätt med skjutmått eller linjal? Ringarna kanske varierar lite fast det är inget jag märkt.

Oavsett vilket, stora är dem i alla fall...
Användarens profilbild
Av mojsan
, jag blev oxå lite förvirrad när jag läste först, men jag skulle tro att det vettiga är att skriva slingrings Large-ringar, och lägga till innerdiametern som klargörande info inom parantes. Eller?

Naimiez, du har alldeles rätt, om tyget inte funkar med de stora lingarna utan glider, så är en storlek mindre säkrare. Nu funderar TS på att klippa i en didymos, och de är lite kraftigare i tyget. De som gjort ringsjalar av storkisar har använt stora ringar och det har blivit bra. Så det låter vettigt att utgå från att man behöver stora ringar.
Användarens profilbild
Av Hella
Nu har jag beställt stora ringar också, så nu väntar jag på tre par sjalringar. Jag får nog göra en ringsjal åt dagis också. Min tvååring ska tillbaka efter nio veckors sommarlov i mitten på augusti, och då kommer det säkert att vara en massa nyinskolade småttingar som personalen bär runt på. Förra hösten lånade dagis min ERGO men i år ska de minsann få en eller ett par ringsjalar (beroende på om jag lyckas sy själv, för det kan jag knappt begära av mamma att hjälpa mig med) i present.
De är fantastiska och bär barnen så mycket de bara kan. Ett barn på var arm är ingen ovanlig syn när de är på gården...

Min mamma blev förresten helt tagen av ringsjalen från .tk som jag visade henne när jag bad henne sy om en av mina vävda sjalar till ringsjalar.
Guud vad praktiskt sa hon och undrade varför hon aldrig sett något så smart när hon hade barn, eller innan över huvud taget. Fast jag hade ringsjal till min tvååring förut, men blev aldrig riktigt kompis med den då så hon såg den kanske aldrig...
Användarens profilbild
Av Anso
Helen:
Jag mätte helt oseriöst med linjal :D
Skriv både inner- och ytterdiameter så är detj u ingen tvekan, inte ens för
mig.

Jag gillar stora aluringar till lite kraftigare tyger-jeans, kraftig bomull och om jag vill ha en lättjusterad sjal. Jag tror att alu.ringarna är lite bättre på att greppa om tyget än samma storlek i nylon då det är lite lättare att tyget glider och man måste efterjustera.

Till tyg som Bära Barnsjalen har jag använt alu.ringar i Medium och det fungerar jättebra. Till sidentyger (dupion, thaisiden och liknande) har jag också medium av aluringar och det glider inte.
Användarens profilbild
Av Helen
Jag tror att storleken är en smaksak och vad man är van vid.

Jag har kunder som kör stora ringar till allt. Även till det tunna solarveiltyget jag har till bad/solringsjalar. Till det tyget behövs absolut inte mer än mediumringar, men som sagt det är en smaksak.

Stora ringar är lite mer lättjusterade.
Vad gäller nylon resp. aluminium så är nylonen bra till bla. fleece där de greppar bra och till badsjalar förståss.

Bra uppradning du gjorde av vilka ringar man kan använda till vilka tyger. Det kan säkert vara till hjälp för många.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?