Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av malibell
Babymössor, filtar, vantar och koftor. Ja allt möjligt, men hur lär man sig det om man inte kan?! VAR och HUR? Jag kan ju inte ens -vad heter det?? trä garnet på stickorna när man börjar... :oops: Men jag vill!! Någon som har nåt tips??
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
www.garnstudio.com har en stickskola och en massa bra mönster. Börja där och se om du kan lära dig bla lägga upp, som början på stickningen heter ;-)
Användarens profilbild
Av zandrama
Kaffemoster skrev:www.garnstudio.com har en stickskola och en massa bra mönster. Börja där och se om du kan lära dig bla lägga upp, som början på stickningen heter ;-)
Jag håller helt med Kaffemoster. Det var genom Garnstudios stickskola jag lärde mig sticka i höstas och nu är jag väl i alla fall hyfsad. Det är inte ett dugg svårt heller om man bara är lite noga.

Lycka till! :tumsup:
Användarens profilbild
Av trollmamma
Kaffemoster är en klok kvinna !!! Jag har länkar till en del annat
http://www.knittinghelp.com/knitting/basic_techniques/ denna är bra

Här finns det bra bild hjälp http://crochet.about.com/library/blbeginners.htm

Jag kan säga att en god vän som fick mig att börja sticka denna omgången stickade en trekants sjal Bild

Då börjar du med 3 maskor o ökar 1 maska varje varv den är perfekt för att få flyt det är lätt att bara sticka upp 3 maskor o öka allt efter som ...

Du får kolla efter ett garn du gillar o se'n är det bara att köpa (rundstickor )stickor o börja ...
Du kan ju efterlysa en pysselträff !!! det finns säkert fler som vill pyssla :P
Av Barakäringen
Handarbetsböcker står på bokstaven Q som i ekonomi på biblioteket.... :wink:
Användarens profilbild
Av malibell
Tack för alla bra tips!! Här ska stickas!! :lol:
*kramar om er allihop*
Användarens profilbild
Av Fryle
Ordnar du en pysselträff i Skåne är vi nog flera som kan tänka oss att komma, tror jag. Säkert är vi duktiga på olika sorters pyssel och kan visa varandra. Själv kan jag (åtminstone grunderna i) stickning, virkning, krokning och nålbindning, men är ganska dålig på att sy. Vad kan ni andra?
Användarens profilbild
Av malibell
Ja en pysselträff kanske inte skulle vara så dumt!! Tyvärr är jag inte särskillt bra på nåt pyssel, men jag VILL gärna! Jättesugen faktiskt på att sy och sticka.
Användarens profilbild
Av malibell
Nu har jag kikat lite mer på Garnstudio.com... Vilken bra sida!!! :D TACK för tipset!
Användarens profilbild
Av jazoo
Det är bara sååå roligt att sticka och virka! Lycka till!
Användarens profilbild
Av malibell
Tack ska du ha, det kan nog behövas!! :lol:
Har du lärt dig via internet (typ garnstudio) eller har du nån i din närhet som kan? Min mamma stickade väldigt lite när jag var liten, blev liksom aaaldrig klar med nåt, så jag tror knappt hon minns hur man gör. :D
Användarens profilbild
Av Fryle
malibell skrev:Har du lärt dig via internet (typ garnstudio) eller har du nån i din närhet som kan?
Vet inte vem frågan var ställd till, men jag har i alla fall vuxit upp med en stickande mamma. Hon var (och är)mycket produktiv, så grunderna har jag lärt mig av henne. Hon stickar hellre stort och rejält än med finess, så finliret har jag lärt mig efterhand. Virkningen har också kommit vartefter, sedan min faster lärt mig det mest basala när jag var liten.

Jag tycker det är mycket lättare att lära sig "live" än utifrån beskrivningar. Gick därför kurs i nålbindning för ett tag sedan.

På många ställen finns det ju stickcaféer, man kan ta med stickor och garn dit och få hjälp.
Användarens profilbild
Av malibell
Fryle skrev:
malibell skrev:Har du lärt dig via internet (typ garnstudio) eller har du nån i din närhet som kan?
Vet inte vem frågan var ställd till, men jag har i alla fall vuxit upp med en stickande mamma. Hon var (och är)mycket produktiv, så grunderna har jag lärt mig av henne. Hon stickar hellre stort och rejält än med finess, så finliret har jag lärt mig efterhand. Virkningen har också kommit vartefter, sedan min faster lärt mig det mest basala när jag var liten.

Jag tycker det är mycket lättare att lära sig "live" än utifrån beskrivningar. Gick därför kurs i nålbindning för ett tag sedan.

På många ställen finns det ju stickcaféer, man kan ta med stickor och garn dit och få hjälp.
Aha. Hade ingen aning om stickcaféer. Vilken rolig grej. Kul också att det börjar bli lite "inne" med handarbete, om du förstår mig rätt. Inte bara tanter på kafferep... :lol: Verkar ju vara hur många som helst nuförtiden som pysslar! Underbart!!!
Det tidigare inlägget/frågan var väl egentligen till Jazoo, men det är roligt med svar från alla som vill. Kul att höra!
Användarens profilbild
Av jazoo
malibell skrev:Tack ska du ha, det kan nog behövas!! :lol:
Har du lärt dig via internet (typ garnstudio) eller har du nån i din närhet som kan? Min mamma stickade väldigt lite när jag var liten, blev liksom aaaldrig klar med nåt, så jag tror knappt hon minns hur man gör. :D
Jag lärde mig virka och sticka som barn. Min mormor var en hejare på att virka mormors-filtar (jag tror att vi hade 4 eller fem stycken till Alice, trots att mormor dog för många år sedan).

Sen fick vi faktiskt lära oss i skolan också, på syslöjden, både att virka och sticka. Nu ska jag nog gå och sätta igång med den där apan jag har tänkt sticka.
Användarens profilbild
Av malibell
jazoo skrev:
malibell skrev:Tack ska du ha, det kan nog behövas!! :lol:
Jag lärde mig virka och sticka som barn. Min mormor var en hejare på att virka mormors-filtar (jag tror att vi hade 4 eller fem stycken till Alice, trots att mormor dog för många år sedan).

Sen fick vi faktiskt lära oss i skolan också, på syslöjden, både att virka och sticka. Nu ska jag nog gå och sätta igång med den där apan jag har tänkt sticka.
Apa?! Det lät lite roligt att tillverka ju!! Vad är det för nån? Såg en massa roliga leksaker/gosedjur på Garnstudio, men dem skulle man nog virka tror jag.
Mormorsfilt har jag också en (som min gammelmormor har virkat, det skulle ju vara jätteroligt om man kunde göra en egen!

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?