Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Är det bara jag som tycker att det blir väldigt tjockt och hårt och rent av omöjligt att sy ner "flärpen" vid kanterna (fållade kanter)? Hade av 4 nålar innan jag tillslut gav upp och löste det på annat, mindre snyggt sätt :?

Kan man sy ihop bärpåsen på något annat sätt?

En fråga till: har någon sytt bärpåse av dubbelt tyg, alltså vändbar? :help:
Användarens profilbild
Av tinaw
Man kan förstås sy en söm, kanta den och sticka ner den mot sidan. Det blir inte lika snyggt, men i de flesta tyger blir det nästan lika starkt. Om man syr vändbar räcker det att sy en söm och sticka ner. Fast jag har oftast gjort så att jag sytt ihop i sidorna, vänt ut rätan, stickat långsidorna och vändsytt ihop rundningen.
Av Enid
Om det är väldigt tjockt eller kraftigt tyg kan man ju sy sömmen räta mot räta, sicksacka kanterna om det är ett tyg som repar sig lätt och sen "klä in" sömsmånen som blir med ett kantband eller en snedremsa. Kan ju tom bli en dekorativ detalj att ha den utåt om man hittar ett fint kantband.
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Nu ska vi se om jag förstår :oops:

Först sy ihop långsidorna räta mot räta. Vända rätsidan ut och sy en söm längs kanten på långsidorna. Sy ihop runda delen räta mot räta, med ganska god sömsmån. Korta ena sömnsmånen något och sy in den med den andra. Hmmm, fast om jag har dubbelt tyg är det ju 4 sömsmåner. Så korta alla utom en som får bli "lock"...

Då blir den ju inte riktigt vändbar ändå. alltså det blir en rät och en avig sida av bärpåsen. Egentligen skulle jag vilja sy in vändsömmen inuti påsen, men det blir nog väldigt svårt att få ihop långsidorna snyggt sen, med ett elastiskt tyg. När jag syr så drar sig alltid tyget dessutom :roll:

Funderar vidare... Ni får ursäkta mig :oops:

Jag har köpt ett flanelltyg (mönstrat) och ett trikåtyg (enfärgat) Det enfärgade trikåtyget kunde ju då bli "lock" eftersom det inte behöver sicksackas. Om jag lyckas sy ner den kanten med sicksack så kanske det t o m kan bli lite fint med en enfärgad rand mitt på det mönstrade tyget?

Ujuj, vad har jag gett mig in på :purskis: Kanske är bättre att göra en påse i bara dubbel trikå (till nyföding?) Flanellen var så himla mysig bara...
Användarens profilbild
Av tinaw
Men du, det finns en annan söm du kan använda, hittar inte det svenska namnet... fällsöm, tror jag. Kolla på min sida, en länk till "flat felled seam" eller om jag kanske har fällsöm på svenska (men det tror jag inte)
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
tinaw skrev:Men du, det finns en annan söm du kan använda, hittar inte det svenska namnet... fällsöm, tror jag. Kolla på min sida, en länk till "flat felled seam" eller om jag kanske har fällsöm på svenska (men det tror jag inte)
Okej, jag kollade runt på din sida och i länkarna igår. French seam är det vändsöm?
Användarens profilbild
Av tinaw
Ja, det är vändsöm. Fast själva vändsömmen utan att man syr ner den. Så har jag gjort på en vändbar bärpåse också.

Men annars så kan du sy ihop ena långsidan runtom, sy ihop rundningarna, sticka ner åt sidan med stickning från rätsidan, sy ihop nästan hela andra långsidan men lämna hål för öppning, vända och sticka sidorna, samtidigt syr du ihop vändningshålet. Blir kanske snyggare, men lite puligare att sy. Men inte svårt, bara att man får tänka lite.
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Tack tina! Jag ska klura lite till, har inte ens tvättat tyget än :roll: Men på nåt sätt ska det gå 8)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?