Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av zmurfan
Hur svårt är det egentligen att börja sticka?
Jag stickade en del när jag var yngre, men det är väl 15 år sedan iaf som jag senast höll i ett par stickor.
Är det jättesvårt att börja igen nu då?
Jag köpte ett par benvärmare på Kappahl. Kände mig frusen om benen och tänkte det kunde vara bra att ha. MEN de var på tok för små och tajta nu när jag provade och givetvis har jag inget kvitto kvar på dem så jag kan inte lämna tillbaka dem. Sen har det gått för lång tid för bytesrätt med.

Så jag tänkte kanske man ska prova sticka ett par. Men då är frågan hur svårt det är? Har någon ett mönster att dela med sig av? Och hur gör man?
Klarar man sig med vanliga stickor eller måste man ha rundstickor?
Nån som kan hjälpa mig med tips och råd och mönster?

Please!!
Användarens profilbild
Av Gullan
Benvärmare stickar du nog enklast på strumpstickor och en 40 cm rundsticka. Jag ger exempel för ett garn som heter Peer Gynt 100% Ull från Sandnes.

Lägg upp på strumpstickor nr 3 ca 40 maskor och sticka resår runt 1r 1a i ca 7 cm. Därefter ökar du genom ett vridet omslag 12 maskor (för att få lite lösare och fluffigare benvärmare) och byter till rundsticka nr 3½ eller 4 beroende på hur hårt du stickar. Sticka bara räta maskor tills du tycker de är långa nog. Avsluta med 7 cm resår på stickor nr 3. maska av och sticka en till.
Användarens profilbild
Av zmurfan
annelie skrev:kan inget om stickning men använd de för små benvärmarna som babylegs :)
Linnea fick de att använda istället. Passade perfekt till henne. :)
Användarens profilbild
Av aspen
zmurfan skrev:
annelie skrev:kan inget om stickning men använd de för små benvärmarna som babylegs :)
Linnea fick de att använda istället. Passade perfekt till henne. :)

:tumsup:
Användarens profilbild
Av zmurfan
Gullan skrev:Benvärmare stickar du nog enklast på strumpstickor och en 40 cm rundsticka. Jag ger exempel för ett garn som heter Peer Gynt 100% Ull från Sandnes.

Lägg upp på strumpstickor nr 3 ca 40 maskor och sticka resår runt 1r 1a i ca 7 cm. Därefter ökar du genom ett vridet omslag 12 maskor (för att få lite lösare och fluffigare benvärmare) och byter till rundsticka nr 3½ eller 4 beroende på hur hårt du stickar. Sticka bara räta maskor tills du tycker de är långa nog. Avsluta med 7 cm resår på stickor nr 3. maska av och sticka en till.
Tack för beskrivningen! Nu ska jag bara komma på hur det var man gjorde. :)
Cinnamon kanske kan hjälpa mig med det idag när hon kommer och hälsar på. Strumpstickor har jag men ingen rundsticka. Funkar det att sticka på strumpstickor hela vägen?

Jag hittade det här: http://www.katrinbawah.se/februari.htm
Det är väl ungefär samma som det du har beskrivit ovan?
Användarens profilbild
Av Gullan
Det fungerar alldeles utmärkt. Mönstret du länkade till bör fungera jättebra. Kanske var mina 40 maskor lite tight... prova dig fram!
Senast redigerad av Gullan den ons jan 17, 2007 09:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av zmurfan
Då ska jag se vad jag har i garnväg hemma och leta reda på några strumpstickor och sen se vad jag kan göra.

Undrar om jag kommer ihåg hur man la upp maskorna?
Användarens profilbild
Av Lingling
Gullan skrev:Benvärmare stickar du nog enklast på strumpstickor och en 40 cm rundsticka. Jag ger exempel för ett garn som heter Peer Gynt 100% Ull från Sandnes.

:?:
Det är barnstorlek du menar hoppas jag? Eller så stickar du väldigt löst; jag stickar vantar i samma garn också på treor och 60 maskor i omkrets är lagom för ett par vantar till en vuxen ... Jag stickar iofs hårt men har gått över på trästickor för den skull :)
Användarens profilbild
Av Gullan
Om du använder mönstret du länkade till, kan du ändå använda strumpstickor så får du släta benvärmare mellan muddarna och ingen söm bak :)
Användarens profilbild
Av zmurfan
Lingling skrev:

:?:
Det är barnstorlek du menar hoppas jag? Eller så stickar du väldigt löst; jag stickar vantar i samma garn också på treor och 60 maskor i omkrets är lagom för ett par vantar till en vuxen ... Jag stickar iofs hårt men har gått över på trästickor för den skull :)
Jag hoppas hon menar till vuxen för det är till mig som jag ska sticka. Dottern tog de som jag köpte (som var för små för mig) och har traskat omkring i dem hela dagen idag.
Användarens profilbild
Av Scilla
Jag har också börjat sticka så smått igen efter ett uppehåll sen nedre tonåren ungefär... jag tycker inte själva stickandet är svårt, minnet satt faktiskt i fingrarna fortfarande. Märkte det tydligast när jag skulle lägga upp maskor - jag trodde att jag inte mindes hur man gör, men händerna mindes och gjorde liksom av sig själva! Häftigt.

I alla fall, det svåra tycker jag är att följa instruktioner och mönster. Det är många begrepp, förkortningar och andra termer som är självklara för en van stickare men rena grekiskan för en nybörjare... Det är skönt om man har någon som kan mer att fråga, gärna i närheten men annars får man ju fråga här till exempel :D
Användarens profilbild
Av Gullan
Jag tog ett maskantal ur huvudet... För att få rätt maskantal måste du provsticka lite. Ta de 48 maskorna de föreslår i mönstret du fann och testa. Jag har så löjligt smala vrister att barnstorlek ofta passar mig.
Användarens profilbild
Av anilov
:D Det är kul med stickning! Åtminstone så länge man kommer ihåg att det är minst lika mycket praktisk matematik som det är fingerrörelser. Alltså: Provsticka! Lägg upp maskor så många att det kommer att bli minst tio centimeter på bredden, sticka så långt att det blir minst tio centimeter på höjden, räkna sedan ut hur många maskor det går på tio centimeter och hur många varv. Mät dig själv, omkrets runt benet (med ev. byxben o annat), mät längden på benet och räkna sedan ut minsta antal maskor och varv, baserat på provlapp. Det må vara surt att sticka provlapp, men det är surare att repa upp 84 maskor*137 varv för att man lagt upp för få maskor i början :) Så stickning är lika med mätning, räkning och lite snurrande av garn :D Och lita aldrig blint på en beskrvning, gör man det kan man ge sig sjutton på att de glömt vart fjärde varv, eller att de har ett annat handlag än vad de angett.... Förresten, jag drar mig inte för att dra ut stickorna och prova plagget medan jag håller på (om det inte är alpacka förstås, halkigt som bara den). Med strumpstickor kan man oftast prova utan att dra ut stickorna.

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?