Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

För sisådär tre nummer sedan fanns det en beskrivning på en virkad mössa i Vi föräldrar. Den var blå med en fisk på, och hade öronlappar.
Bild
Den gillade jag så mycket att jag blev sugen på att försöka virka själv, jag som inte virkat sedan syslöjden! Jag rev ur beskrivningen och sparade på ett säkert ställe. Sedan blev jag förkyld, sedan blev det advent, och nu, äntligen, har jag köpt garn. Och så hittar jag inte beskrivningen.
Hjälp! Hur gör man? Det är modellen jag vill åt, inte fisken. (Jag är inte förtjust i alla figurer som är på alla barnkläder.) Jag har friskat upp virkkunskaperna, en virknål storlek 5 och garn som passar, enligt damen i garnaffären. Helst ska beskrivningen passa både vuxna och Karl, 18 månader. *Hoppas på hjälp snabbt.*
Användarens profilbild
Av ernamalin
Vet att jag sett den bilden innan, bör ha tidningen i högen. Kan kika efter den i morgon om inte du redan fått tag i den då.
Användarens profilbild
Av Sarai
Jatack, titta gärna! Visste väl att det skulle vara någon som kände igen den! Det var inte förra numret, och inte förrförra. Borde varit någon gång i november.
Användarens profilbild
Av Elina
OKi, jag slet oxå ut mönster och har det sparat, men det blir rätt mkt att skriva av, dessutom svårt med mönstret på fisken.

Jag har gjort 2 st enl mönstret, men jag skippade fisken. Den blev lagom till Ida 6 år, men det var för att jag hade för tjockt garn. När jag sen skulle göra en likadan till sonen ( 3 år )med tunnare garn vart den så liten att den vart perfekt till Märta, 5 månader :shock:

Ja, i alla fall. Jag kan nog tänka mig att skriva av mönstret, men i sånn fall utan fisk...
Användarens profilbild
Av Elina
ser nu att det var modellen och inte fisken du vill åt, så jag hämtar mönstret och börjar skriva av...
Användarens profilbild
Av Elina
Ok, here we go....

Behöver du hjälp med hur man gör vissa maskor, kolla här http://www.garnstudio.com/lang/se/skole/hekle_index.php

eller skicka mig ett pm om det gäller själva mössan eftersom jag gjort den... 2 ggr...

Mössa.

Lägg upp 5 luftmaskor och gör en ring genom att virka en smygmaska genom första maskan.
Varv 1: 8 fastmaskor (fm)som virka genom att man sticker ner virknålen i ringens mitt.
Varv 2: 2 fm i varje maska. Stick ner i bortre maskbågen så blir det inte så kompakt.
Varv 3: *2 fm i samma maska, 1 fm i nästa maska*, upprepa *-* 7 ggr till.
Varv 4:*2 fm i samma maska, 1 fm i de följande 2 m *, upprepa *-* 7 ggr till.
Varv 5:*2 fm i samma maska, 1 fm i de följande 3 m *, upprepa *-* 7 ggr till.
Varv 6:*2 fm i samma maska, 1 fm i de följande 4 m *, upprepa *-* 7 ggr till.
Varv 7:*2 fm i samma maska, 1 fm i de följande 5 m *, upprepa *-* 7 ggr till.
Varv 8:*2 fm i samma maska, 1 fm i de följande 6 m *, upprepa *-* 7 ggr till.
Varv 9:*2 fm i samma maska, 1 fm i de följande 7 m *, upprepa *-* 7 ggr till.
Varv 10:*2 fm i samma maska, 1 fm i de följande 8 m *, upprepa *-* 7 ggr till.

Diametern på mössans topp ska nu vara ca 14 cm, är den mindre så fortsätt med ökningen på samma sätt, en mer mellan ökningen på varje varv.
Fortsätt virka i fm i varje maska utamn ökningar i 14 cm till. Ta av garnet och dra igenom sista maskan.

Öronlappar

Virka 20 fm längst mössans kant. Vänd ocg virka tillbaks, men börja 1 maska in på varvet och sluta 1 maska inna varvet är slut = 18 maskor. Minska på detta sätt med 2 maskor per varv tills det är 4 maskor kvar. Ta av garnet och dra igenom maskan.

Nästa öronlapp görs med 28 maskors mellanrum, på samma sätt.

Avsluta med att virka ett varv med fm längst hela mössans nederkant, inkl öronlapparna.
Fäst lösa garnändar, klart!

Lycka till!!
Användarens profilbild
Av ernamalin
se där ja... du har redan fått det ser jag, vad bra! :D det var ju en hel del att skriva...

Det fanns iaf i nr 13.

Lycka till nu hoppas den blir bra!
Användarens profilbild
Av Sarai
:urule:
Tackar och bugar för alla underbara sjalbarnsföräldrar. Visste att jag kunde lita på er!
Här ska virkas!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?