Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Alina75
Hej allihopa! Har smygläst lite härinne på GDS, nu har ni inspirerat mig så till den grad att jag köpt garn och stickor och satt igång med en.. -DADA!- Pippitröja. SÅ kul!!

Jag är sugen på att sy barnkläder också - det var typ 100 år sen - men har just nu ingen symaskin så det projektet får vänta lite...

Jag har stickat lite förr, men är oerhört ringrostig. Så här kommer första frågan: Vad är en vriden rät maska? (det står att varvet ska avslutas med en sådan.)
Användarens profilbild
Av anilov
Läskigt svårt att förklara, men det är enkelt om man har en bild (som jag inte har). Iallafall, du stickar genom bakre maskbågen istället för genom den främre. Tänk att du i vanliga fall sticker höger sticka från vänster genom en maska för att hämta upp garnet, så sticker du nu istället höger sticka från höger och ner för att hämta upp garnet. Då kommer den maskan som du lyfter av från vänster sticka sno sig, så att den blir vriden. Att det står så i beskrivningen är antagligen för att det skall bli en snyggare kant (och i så fall kanske det är lite överkurs om du är ringrostig, så då kan du sticka en vanlig).

Om det bara handlar om att få till en snygg kant, så är mitt tips istället att sista maskan på varje rad stickas rät, och att första maskan i varje rad lyfts avigt (dvs inte stickas). Då kommer du att få en kant som ser ut som rätstickade maskor.

Ett annat tips för sådana här tekniktips är Vogues stora stickbok, jag tror att den brukar finnas på bibliotek. Outstanding för hur man fixar med kanter, gör olika sorters uppläggningar, syr ihop snyggt osv.
Användarens profilbild
Av anilov
Jo, och så en sak till:

Lita inte fullt ut på mönstret när det står hur långt plagget skall vara. Det är rätt vanligt att man ser hemstickade alster som är alldeles för korta i kroppen, och alldeles för breda (har sett ett par tre sådanan pippitröjor). Jag tror att det oftast är beskrivningens fel :evil: , oftast tycker jag att jag får bäst proportioner när jag lägger till mellan fem och tio centimeter på längden. Så mät! innan du maskar av för ärmhålen. Och lita på ditt ögonmått om det ser ut att vara för kort!
Av Alina75
Skrev ett långt svar igår kväll men det gick inte att skicka, forumet hängde sig på något sätt... :roll:

I alla fall: Jag måste ha förstått hur du menade för jag testade på en provlapp och det blev en snygg kant. :D Jag ska gå till bibblan och kolla efter boken också, det dyker ju säkert upp fler funderingar och som du skriver är det rätt svårt att förklara sånt här i ord... Jag har hittat en stickskola på Garnstudio på nätet, men det var lite väl "basic".

Ska ta till mig rådet om att mäta också, en tröja av den här typen tycker jag ska vara lite längre också - absolut inte för kort. Det hade jag aldrig tänkt på att kolla om du inte hade tipsat om det.

Tusen tack för att du tog dig tid! :heart:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?