Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Jenny
Ok, jag erkänner - jag är HELT KASS på möss-storlekar!
Ska sy en hjälmmössa nu tänkte jag, mönstret jag har är i strl 52, hur stort barn passar den till?
:help:
Senast redigerad av Jenny den sön aug 20, 2006 11:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av naimiez
Vet inte men Wilma 2½ är 49 cm.....jag är 55.... ;-)
Användarens profilbild
Av jag71
Skrutt kan ha 52! Och han är ju bara 1½ så... Provsy en i något gammalt lakan och prova sedan. Då är det ju bara ta in den tills den är lagom.
Av Jenny
Ok, tack så mycket för hjälpen!!
Av Jenny
Resultatet - Ett Stycke Nairobi mössa!!
Bild

Hade dock slut på röd tråd såklart, och jag har noll tålamod så jag sydde snedslån med gul tråd, ser inte alltför konstigt ut om man inte tittar nära!!

MEN, den släppte lite i nacken så jag sicksackade fast den, vilket inte blev alltför snyggt, är det någon som har något superbt tips på hur man enklast syr fast snedslå? Jag får ingen riktig kläm på det :oops:
Användarens profilbild
Av florin
vad fin den blev :-)

jag älskar snedslå och tycker det är super enkelt :-) Först viker jag ut den och syr fast den från rätsidan kant i kant med tyget. viker sen på mitten och syr fast från framsidan. KLART!!! Vill man göra det super enklet och garanterat få ett snyggt resultat kan man först stryka snedslån dubbelvikt, då ser man exakt var mitten är sedan och då riskerar man inte att sy utanför snedslån på avvigsidan... blev detta begripligt? fixar bilder annars....
Av FiaLisa
Åh, snygg mössa!
Användarens profilbild
Av mejamy
florin skrev:vad fin den blev :-)

jag älskar snedslå och tycker det är super enkelt :-) Först viker jag ut den och syr fast den från rätsidan kant i kant med tyget. viker sen på mitten och syr fast från framsidan. KLART!!! Vill man göra det super enklet och garanterat få ett snyggt resultat kan man först stryka snedslån dubbelvikt, då ser man exakt var mitten är sedan och då riskerar man inte att sy utanför snedslån på avvigsidan... blev detta begripligt? fixar bilder annars....
Jag fattade faktiskt inte riktigt :oops: Ska ju sy fast snedslå sedan när jag syr förklädesklänning(ar). Så JAg skulle gärna vilja se bilder :)
Av missX
florin skrev:vad fin den blev :-)

Jag hänger nog inte med riktigt :oops: och skulle bli fruktansvärt glad över lite bildvisning :D (även om jag inte är TS).
Av Jenny
Nja, jag förstår nog inte heller, har en aning men ja tack bild :lol:
Användarens profilbild
Av florin
Här kommer en beskrivning som gör att man inte kan misslyckas med kantbanden :D Ni får ursäkta de dåliga bilderna, vår kamera lever knappt längre... å att stygnen är så fula är för att jag måste byta nål men de är slut....

tyg och kantband
Bild

tygets rätsida mot bandest rätsida. sy kant i kant. sömmen bör hamna ungerfär mitt i mellan tygkanten och vikningen på kantbandet...
BildBild

sedan viker man kantbandet runt tygkanten
Bild

sy sedan från tygets rätsida. hur nära kanten du vill gå är upp till dig själv...

Bild

KLART!!!!
Bild

Nu är det bara att öva :-) Tycker man blir bättre och bättre ju fler kantband man syr fast....

LYCKA TILL!!!!
Av belinda
Alltså Florin tack för bildebskrivning, du är ju bara bäst :D

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?