Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Marimba
Ja, så här...

Bomullstråd till naturmaterial och polyester till syntet (visst är det så man säger...?)

Nu har både min mamma pratat med en sömmerska som säger att man ska köra polyestertråd till allt och även på Ohlssons tyger fick jag höra detta. Anledningen skulle vara att bomullstråden kan krympa olika mot tyget och att polyestertråden är starkare.

Tycker mig dock ha läst här nånstans att polyestertråden ska vara så stark att den kan slita sönder ett bomullstyg. Nåmnde detta får Ohlssons-människan som kallade det "kvalificerat skitsnack".

Nu sitter jag således med en bomullstråd och en polyestertråd till min indiska bomull och vet varken ut eller in (och kommer förmodligen inte att bli klokare av era svar heller, men ni får väldigt gärna skriva in en synpunkt på detta delikata problem så kanske jag börjar luta åt nån riktning i alla fall! :wink: ).

:help:
Av Barakäringen
Det är inget fel på bomullstråd, förutsatt att det är kvalitetstråd. Se upp för märkeslöst, i detta fall!
Aldrig hört att polyestertråd skulle slita på tyget. Däremot märkt att polyester inte är så bra som tråckeltråd eftersom den håller så bra (märkeslös bomullstråd är däremot utmärkt tråckeltråd).
Vill du färga tyget så SKA du använda bomullstråd. Annars kan jag inte se att det spelar någon större roll.
Användarens profilbild
Av mink
Barakäringen: Jag trodde att all bomullstråd var svagare, så jag har sytt på med polyester till allt, vilket ju är lite jobbigare när man ska färga det man sytt. Men vilka märken är det som har bra bomullstråd? Skulle ju vara jättebra att ha några såna rullar hemma :)
Användarens profilbild
Av tinaw
Man använder som regel bomullstråd till naturmaterial och polyester till syntet. Orsaken är inte att polyestern sliter på tyget, utan att den är starkare än bomullstyget. Om sömmen utsätts för kraftig belastning går bomullstråden sönder, men inte tyget. Eller naturfibertyget går sönder, men inte polyestertråden. Trasig söm är lätt att laga, söndertrasat tyg är svårt. Därför.

Det finns tillfällen när man använder polyestertråd i stället, tex i elastiska tyger. Bomull är inte elastiskt nog.

Bomullstråd av god kvalitet är förkympt, merceriserad. Man kan säga att den är kokad, ungefär. Den krymper inte. Billig kinatråd krymper, men den är å andra sidan inte så hållbar, och ganska jobbig att sy med, trasslar ofta i maskinen osv. Inga andra fördelar än priset. Den är bra att tex tråckla med.

Bomullstråd går att färga, polyestertråd inte.

Polyestertråd kan smälta om man stryker på den. Till lin och annat som kräver höga stryktemperaturer (och såna saker som kommer att behöva strykas) är det ingen ide att använda polyester.

I industrisömnad idag används företrädesvis polyestertråd.

Hoppas jag fick med allt :D

/Tina
Användarens profilbild
Av Marimba
Men tack, snälla Tina! :urule: Du har ju som vanligt stenkoll på sånt här! (Var nära att pm:a dig. :oops: )
tinaw skrev:Om sömmen utsätts för kraftig belastning går bomullstråden sönder, men inte tyget. Eller naturfibertyget går sönder, men inte polyestertråden. Trasig söm är lätt att laga, söndertrasat tyg är svårt. Därför.
Ah, naturligtvis! :idea: Jag och sambon satt och spekulerade i det där. "Men om polyerstertråden kan slita sönder bomullstyget för att den är starkare borde ju en bomullstråd redan ha brutsit och det kan ju inte vara säkrare...". :duh: Självklart är det ju enklare att laga en söm än ett trasigt tyg. Och man syr väl så många sömmar att det inte ska kunna lossna ändå... :roll:
tinaw skrev: Bomullstråd av god kvalitet är förkympt, merceriserad. Man kan säga att den är kokad, ungefär. Den krymper inte.
På min tråd står det Gütermann och 50 ("trådstyrka"?) och den kommer från Ohlssons tyger. Kan den tänkas vara förkrympt och tillräckligt stark? :hide:

Tack igen! :D
Och tack alla andra också, men som sagt...det är så himla svårt när man får olika bud från alla håll och kanter! :wink:
Användarens profilbild
Av Marimba
tinaw skrev:Guterman borde funka fint!
Toppen! Då ska jag bara trä om maskinen så kanske det kan bli nåt gjort här! :lol:
Användarens profilbild
Av Marimba
(...men varför säger alla "professionella" att man alltid syr allt med polyester och att bomullstråd är "skitsnack"? :siishah: Inte ens gardiner kan ju tjäna på att bli sydda med polyestertråd om det ändå finns bomullstråd som är färdigkrympt. :this: Fattar inget jag... )
Av Barakäringen
mink: Tinaw har i princip svarat redan, men för att förtydliga mig: står det ett namn på tråden kan man i princip vara säker på att den håller ( det gäller ju för en massa andra saker också). Jag har varit med om för många besvikelser med billig ikeatråd och liknande, jag tycker inte att det är värt alla sömmar som går upp, även om man hittar jättebillig tråd för storförbrukaren.
Användarens profilbild
Av tinaw
Barakäringen skrev:mink: Tinaw har i princip svarat redan, men för att förtydliga mig: står det ett namn på tråden kan man i princip vara säker på att den håller ( det gäller ju för en massa andra saker också). Jag har varit med om för många besvikelser med billig ikeatråd och liknande, jag tycker inte att det är värt alla sömmar som går upp, även om man hittar jättebillig tråd för storförbrukaren.
:iagree: väl talat!
Användarens profilbild
Av Marimba
mink skrev: Jag ska nog inhandla lite bomullstråd då också :)
...och kanske inte så lite heller! Min 100-metersrulle tog just slut och jag vet inte om jag kommit halvvägs på min MT än... :hopmad: och imorgon är det söndag. Undrar just var man får tag på tråd då?? :hmm:
Användarens profilbild
Av zandrama
Borde nog läsa allt, egentligen... :roll:

I alla fall. Jag använder alltid polyestertråd och har varken märkt att det smälter eller trasar sönder tyget. Nackdelarna som jag har upptäckt däremot är väl att den inte går att färga (fast å andra sidan kan det vara coolt med avvikande sömmar) och att den till och från kan vara svårsprättad om man syr fel.

Tror inte att det egentligen spelar så stor roll om man syr med bomull eller syntet, så länge man använder en söm som är anpassad till det man ska sy (strechsöm till strechtyg, tredubbel raksöm för sömmar med riktigt hög belastning etc).

Lycka till!
Användarens profilbild
Av zandrama
För övrigt är Gütermann min absoluta favvoråd! Har mer eller mindra problem med alla trådar utom Gütermann! :heart:
Användarens profilbild
Av Jempa_L
Hej! Är totalnybörjare på forumet, och ser att ni är skickliga på sytråd!

Jag undrar om någon vet hur man kan skilja på bomulls-polyestertråd om det inte står på rullen? (Tex undertrådsrullarna)

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?