Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Vinterhumlan
Efte att ha varit hangaround här en tid har jag nu bestämt mig för att gå till Jysk och kolla om det finns något tyg att köpa för att sy en sjal själv.

Min son är nu 4 månader och väger nog runt 7 kg så en elastisk sjal känns tyvärr inte riktigt aktuell. Jag skulle däför vilja sy en vävd långsjal. Eftersom många här på forumet verkar ha hittat bra tyg, typ Olga på Jysk tänkte jag prova med det.

Men nu till "problemet"! Jag är 181 cm lång och inte direkt klent byggd om man säger som så. Min man, som också vill använda sjal är något längre och har rätt mycket muskler vilket gör att han bla har väldigt breda axlar. Det känns därför som att sjalen bör vara minst 5,2 m lång...
Men om jag förstått er rätt säljs tygerna i längder om 5 meter som dessutom krymper upp emot 10% när man tvättar det! Det gör ju att sjalen bara skulle bli 4,5 meter efter tvätt! Jag undrar nu därför om man kan "skarva" ihop på något sätt. Jag menar när jag köper 5 meter tyg räcker det ju egentligen till två sjalar med 70 cm bredd. Jag hade ju bara tänkt börja med en och skulle kanske därför kunna skarva ihop till en som är lite längre. Vad tror ni om detta? Var skall skarven sitta isåfall, och hur lång tror ni att jag skall göra sjalen?

Vänliga hälsningar

Hangarounden Vinterhumlan :wink:
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
Jag har en jysksjal av tyget pearl som är mer än 6 meter. Den kan du få köpa av mig :D
Av Vinterhumlan
Oj! Tack för erbjudandet! Jag måste dock erkänna att jag är lite sugen på att sy själv, men om jag inte hittar något tyg på Jysk är jag definitivt intresserad! Vilken färg är den i och hur mycket vill du ha för den?

Om den nu är över 6 m måste den ju på något sätt vara skarvad väl? Var sitter isåfall skarvarna?
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
Pearltyget finns som metervara så den är inte skarvad 8)
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag tror att Olga säljs både i färdiga 5 m-bitar och på meter. Är rätt säker på att jag såg det som metervara här. Isf är det ju bara att köpa så mycket som du vill ha och sälja andra halvan.

Annars är ju ett alternativ att ha knuten bak eller i sidan som Frida med Mea föreslog.
Av Vinterhumlan
Hmmm jag vet inte om jag måste ha knuten fram, har nämligen aldrig provat en sjal (var såå sugen på att åka in till Lund igår för att testa, men vi hade dop för vår lille guldklimp, så det var inte riktigt läge om man säger som så)! :wink:

Men jag var inom Jysk i Lödde idag och hittade en 5 m bit Olga. Både jag och mannen gillade tyget direkt, "basen" i det var lite grågrön. Så jag ger mig nog på att sy av bara en 5 m bit iallafall. Funderar dock på att skarva på mitten så att jag får det så långt som möjligt.

Är det jättenegativt att ha en skarv???
Användarens profilbild
Av jazoo
Det beror ju lite på var skarven sitter, eventuellt kan det bli lite bylsigt eller kanske skava lite.

Kan du inte testa att göra den 5 meter till att börja med, och så skarva på om du känner att det behövs?

Jag knyter alltid med knuten bak, för jag tycker att fördelarna med en lite kortare sjal överväger. Sjalen tar lite mindre plats, och det är mindre tyg när man ska knyta, men det är en smaksak. Jag tycker också att det var lättare med knuten i fram när jag började, eftersom det är lite lättare att justera sjalens alla ändar och kanter då.

Lycka till!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?