Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av funshine
Sambons mormor har en gammal vävstol som inte får plats sedan hon flyttade så den ska ställas upp hemma hos oss istället. Jag vill ju naturligtvis väva en sjal men har blivit beordrad att starta med trasmattor först. SUCK! vad tråkigt.
Nåja har iaf jagat matttrasor men hur mycket behöver man? Mattan jag ska väva kommer vara ca 2 m2. Hur många säckar trasor ska jag ha måste veta på förhand då jag vill ha den enfärgad och i en bestämmd storlek.
Användarens profilbild
Av linafelicia
Det är jättesvårt att räkna ut tycker jag. Jag gillar lite tjockare mattor som jag tycker ligger bättre på golvet så jag brukar ha fler trasor i varje inslag. Kan du inte kolla i någon vävbok på biblioteket? Själv brukar jag provväva en liten bit och försöka räkna efter det eller så blir mattan bara så lång som trasorna räcker :lol:
Användarens profilbild
Av linafelicia
Jag kollade i en vävbok som jag hade hemma och hittade tre trasmattor och där räknar man 1,2 kg/m2, 1,5 kg/m2 och 1,7 kg/m2.
Den med högst åtgång är en gåsögonmatta, den mellersta munkabälte och den minsta är vanlig tuskaft.
Användarens profilbild
Av funshine
Åh va bra du hade tydligen bättre vävböcker än vad jag har hittat för jag hittade bara beräkningar för olika mattgarner inte nån för trasor. Tack för hjälpen.
Användarens profilbild
Av Anna
kan tipsa om att gamla jeans blir jättefina trasmattor. Sådana harsvärmot vävt några till sambon som ligger i hans gammla pojkrum och nu skall jag dig och "ta tillbaka" den mär vi flyttar.
Användarens profilbild
Av funshine
Har faktiskt redan bestämt mig för jeans. Svärmor som är tapetsör hade hittat lite stuvbitar som sambon skulle stoppa sin boxsäck med. Jag blev aldeles överlycklig och satte genast igång med en garderobsrensning för att byta med. Hittade dessutom flera par jeans att klippa i. sitter och klipper lite jeans nu men funderar på vilkett håll man ska klippa åt. spiralformat upp för benet ger ju långa remsor men väldigt många sömmar eller rakt upp dvs många korta remsor.
Användarens profilbild
Av linafelicia
Jag har vävt två mattor i jeans, den ena i gåsögon och den andra i tuskaft med lite slarvtjäll som effekt. Dom är jättefina men hemskt jobbiga att tvätta eftersom dom är för stora för att gå in i tvättmaskinen. :lol:
Jag har för mig att det gick 4-5 sopsäckar jeans till båda mattorna men då är den ena 3 m och den andra 4 m.

Jag klippte trasor längs benen och sydde ihop. Det var tokjobbigt för händerna och jag fick en knöl på pekfingret av saxen som faktiskt tog flera år innan den försvann.
Det är lättare om man har en riktigt vass rullkniv och stållinjal.
Användarens profilbild
Av linafelicia
funshine skrev:Åh va bra du hade tydligen bättre vävböcker än vad jag har hittat för jag hittade bara beräkningar för olika mattgarner inte nån för trasor. Tack för hjälpen.
Stora vävboken av Laila Lundell
En riktig vävbibel!
Användarens profilbild
Av Anna
Var kan örby tänkas ligga? Vi skall snart flytta och då ryker nog de jeans jag sparat på för sådana hör saker. Har nog minst 5 par vuxenjeans de flesta med lååånga ben om du behöver.
Användarens profilbild
Av funshine
snäll tanke men det blir nog lite bökigt för dig. då Örby ligger typ 6 mil utanför göteborg. dvs du får ändå släpa med det i flyttlasset i så fall.
Användarens profilbild
Av linafelicia
Jag skaffade mängder av jeans genom att skicka ett mail till alla i min adressbok och be dom vidarbefodra tlil sina kontakter och sen samla in sina gamla jeans och ge till mig. Det tog inte lång tid innan jag hade fått ihop så mycket jag behövde.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?