Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har nu köpt tyg och ska sy mig en sjal, men hur tycker ni att ändarna ska vara??? Har en hoppediz och jag tycker att det ibland är svårt att få till "knutens nedfall" snyggt...vad har ni för erfarenheter?
Är det något annat jag ska tänka på?
Påpeka gärna självklara saker då jag är nästintill okunnig när det gäller symaskinen :)
Användarens profilbild
Av Kotten
Jag ska också sy nu, och är värsta sortens nybörjare. Men jag tänkte iallafall ha sneda ändar, det är lättast att knyta med.

Har du förresten kollat den klistrade Sy långsjal-tråden på Gör det själv?
Användarens profilbild
Av Elin G
Mitt tips är raka ändar. Sneda är svårt att få till tycker jag och det är faktiskt inte alls svårare att knyta eller fulare med raka. Tycker jag i alla fall.
Av belinda
Elin G skrev:Mitt tips är raka ändar. Sneda är svårt att få till tycker jag och det är faktiskt inte alls svårare att knyta eller fulare med raka. Tycker jag i alla fall.
:iagree:
Användarens profilbild
Av Kotten
Ooj. Då är det nog min motorik som behöver förfinas lite. :lol:

Men den pearlsjal jag har, som jag har köpt av trollmamma, har sneda ändar och det är super för en fumlig kvinna som jag.
Användarens profilbild
Av Lindan
Det är kanske enklare att göra raka ändare jag tänker på hur sned dom sneda ändarna ska vara och tänk om dom blir olika, skulle vara så typiskt! :roll:
Användarens profilbild
Av Kotten
Men kan man inte bara lägga kortsida mot kortsida och klippa snett? Eller tänker jag i galen tunna nu?
Av belinda
Kotten skrev:Men kan man inte bara lägga kortsida mot kortsida och klippa snett? Eller tänker jag i galen tunna nu?
ja det blir fel eftersom då blir den inte rombformad som man vill att den ska bli...eller..tänker jag galet nu :? :hmm: *hatar logiskt tänkande*
Användarens profilbild
Av Kotten
belinda skrev:
Kotten skrev:Men kan man inte bara lägga kortsida mot kortsida och klippa snett? Eller tänker jag i galen tunna nu?
ja det blir fel eftersom då blir den inte rombformad som man vill att den ska bli...eller..tänker jag galet nu :? :hmm: *hatar logiskt tänkande*
Ja usch, jag försöker att undvika logik och räkning helt, varje dag. Jag skulle kunna fråga min kille om ändarna men då kommer han att förklara jättelänge så jag till slut blir besudlad med logiken och otäcka termer, sen kommer han att avslöja att jag bara säger "ja, ok, ja, jag förstår" fastän jag inte lyssnar.

Nä jag väntar tills någon svarar i tråden. Trollmamma vet, för hon har sytt en sån som jag har.
Användarens profilbild
Av Lindan
man kan kanske göra en mall i papper och klippa efter men då är problemet fortfarande hur långt det sneda ska vara....Nää jag kommer nog ingenvart med de sneda ändarna.

Jag har egentligen inte kommit någonstans, har inte ens delat på tyget äänu och bara det drar jag mig lite för och planerar det in i minsta detalj, har inte sytt så mycket på sistone...
Användarens profilbild
Av zandrama
PÅ en "normal" sjal är de sneda ändarna ca 15-20 cm. Om man vii få det riktigt bra och fint surrar man tyget 1/2 varv så tyget ligger räta mot aviga, kant i kant på kortändan. Nålar alla kanter, ritar "klippstrecket" och nålar längs med och klipper sen, då blir ändarna identiska! :tumup

Annars funkar det kanon med raka ändar också. Kolla bara på Easycare! ;)
Användarens profilbild
Av Elin G
Nej, det funkar inte, de måste peka åt olika håll så här /---/ och inte /---\ . Dessutom tyckte i alla fall jag att det var sjukt svårt att fålla en snedklippt kant, tyget drar sig och blir bubbligt fast jag nålat och pressat. Men raka ändar är lätt att sy och funkar toppen, tycker jag :wink:
Användarens profilbild
Av Kotten
Lindan, hur går det med syandet? Jag har faktiskt sytt en långsjal idag! Det blev en blå pearl och jag gjorde sneda ändar enligt zandramas beskrivning. Det blev helt ok, imorgon ska jag prova sjalen. :D
Användarens profilbild
Av Lindan
Kotten: :app: Bra gjort! Hur kändes sjalen?

Här går det långsamt...lillpluttan är inte glad kvällstid och det underbara vädret på dagen har till viss del bidragit men sen så är jag nog lite feg oxå för att göra det där första klippet :roll:

Men jag är nu allt bra sugen!
Användarens profilbild
Av Kotten
Sjalen kändes mycket bra, det var bara lite ovant eftersom jag gjorde den kortare än mina vanliga fem-meters. Men det var skönt att inte få så mycket tyg över som hänger och slänger. Jag tror att jag ska sy en matchande mössa tilll H av det tyg som blev över.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?