Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9564405
Jag försöker lära mig om fårull och planerar för egna får. Jag har köpt otvättade fällar (rya och svärdsjö) för att bekanta mig med olika sorters ull. Det är väldigt rogivande att sortera och pyssla med ullen, men det dyker upp så många frågor som jag inte lyckas hitta svar på. Finns det några ulliga sjalbarnare som kan tänka sig att snacka ull och ullhantverk med mig?
#9564409
Jag vet inte om jag är så ullig än, men vi vill också ha får. Helst vill jag ha Tabacktorpsfår. Vi började röja så smått på tomten förra sommaren och får fortsätta i år, ett fårhus behöver byggas också.

Innan Corona slog till hade jag turen att få vara med och klippa min chefs mammas får och fick med mig ett par påsar finullspäls. Jag fick även låna en kardmaskin, det är nog ett måste om man ska ta tillvara ullen själv. Jag fick till slut ihop ett litet nystan med ojämn spunnet garn på min slända jag impulshandlade i Visby ett år. Dotterns kompis mamma försökte lära mig att hantera en spinnrock också men det gick långt ifrån bra, tråden brast hela tiden för mig.
#9564415
Jag är ingen expert alls, men svärföräldrarna har finullsfår, med lite Dorset i. Svärmor och jag har växtfärgat en del av deras ull tillsammans och är sugna på att få tid det igen. Har hennes kardmaskin här hemma, men även den har stått oanvänd i ett år... :|
Jag och dottern brukar tova lite och jag tycker om att spinna på min spinnrock, fast det var ett bra tag sedan det fanns tid och ork till det. Jag har en del Alpackaull som ligger och väntar på att tas om hand.

Jag har också en slända liggande någonstans, men har inte använt den så mycket.
Mitt tips är att kosta på sig några kardflor till att börja spinna med, lättare att få in tekniken med det, sen när grundkänslan sitter kan man börja jobba med sin egna handkardade, eller tesade ull.
#9564416
funshine skrev:Jag vet inte om jag är så ullig än, men vi vill också ha får. Helst vill jag ha Tabacktorpsfår. Vi började röja så smått på tomten förra sommaren och får fortsätta i år, ett fårhus behöver byggas också.
Varför Tabacktorpsfår? :)
Jag funderar på Svärdsjö för att de är små, kulliga och har mjuk och fin ull. (Fast "rejälare" ull är ju bra också, såklart.)
#9564418
CAKirre skrev: Jag har också en slända liggande någonstans, men har inte använt den så mycket.
Mitt tips är att kosta på sig några kardflor till att börja spinna med, lättare att få in tekniken med det, sen när grundkänslan sitter kan man börja jobba med sin egna handkardade, eller tesade ull.
Om jag mest var intresserad av att lära mig spinna så skulle jag hålla med dig, men nu vill jag lära mig om olika sorters ull och sätt att bearbeta den på och då är färdiga kardflor så intetsägande. I bästa fall vet man vilken ras ullen kommer från. Bara en sådan sak som skillnaden mellan bottenull och täckhår blir så tydlig när man köper en fäll istället för kardflor. Och så gillar jag verkligen tvättandet och kardandet! Just nu sitter jag med små hundkardor, för mina loppiskardor behöver rengöras och pysslas om innan användning.
Jag har bara sländor att spinna med. Den gamla spinnrocken hann ungarna leka sönder innan jag ens kom mig för att prova använda den.
#9564419
Den sista delen av mitt inlägg var mest riktat till funshine, men jag missade att skriva det.

Vi bor inte så att det aktuellt att skaffa egna får, men det finns ju en förening som heter "svenska allmogefår" https://www.allmogefar.se/
Kanske det finns mer kunskap kring de olika rasernas ull kvaliteter och egenskaper om det är intressant.
#9564420
BaraSara skrev:
funshine skrev:Jag vet inte om jag är så ullig än, men vi vill också ha får. Helst vill jag ha Tabacktorpsfår. Vi började röja så smått på tomten förra sommaren och får fortsätta i år, ett fårhus behöver byggas också.
Varför Tabacktorpsfår? :)
Jag funderar på Svärdsjö för att de är små, kulliga och har mjuk och fin ull. (Fast "rejälare" ull är ju bra också, såklart.)
Delvis för att de verkar vara den ovanligaste lantrasen, delvis för att de är så små. Får kan vara rätt starka när de vill så ju mindre desto bättre.
#9564450
jeba skrev:Söker tips på material att färga ull med? Jag ska göra det med en grupp 10-åringar på stormkök ?
Jag vet inget om färgning, men jag antar att du vill ha ofarliga grejer eftersom ett gäng ungar ska vara med. Kanske det finns lite inspiration här: https://www.vlt.se/artikel/granatapplen ... turlig-vag
Jag har inte läst hennes bok "Naturlig färgning", men ska försöka låna den till sommaren när man kan stå ute och experimentera. Jag älskar granatäpplen, så jag måste ju testa att färga med skalen.
#9564453
jeba skrev:Söker tips på material att färga ull med? Jag ska göra det med en grupp 10-åringar på stormkök ?
Lök och betor och gurkmeja m.m kan du färga med.
Här har du enkelt tips på hur man kan göra. https://www.land.se/fixat/sex-fargglada ... fferifynd/

Cool Aid är roligt att färga ull med, men det har jag bara gjort i micro. Tror att karamellfärg funkar på ungefär samma sätt. Här har de gjort det enkelt med karamellfärg. https://www.land.se/fixat/farga-ull-med-karamellfarg/

Förlåt att mina sökresultat bara går till land, men det är sent och jag borde egentligen sova...
#9564454
BaraSara skrev:Någon som har bra tips på hur man rengör gamla kardor? Jag har försökt borsta bort skräpet i botten med en rotborste, men den kommer inte ner till mattan.
Nu vet jag inte vad det är för skräp, men jag har ibland använt en kam. Har sett denna på jordklok, kanske något sånt kan funka? https://m.jordklok.se/sv/articles/2.49. ... 0st%C3%A5l
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?