Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av BaraSara
#9561847
Snart jul och jag vill ha lite mer ombonat och mysigt. Jag vill ha gardiner! Långgardiner funkar inte, barnen hänger i dem... Så kortgardiner/kappor till ca 130 cm breda fönster. Vi har gardinbrädor, fråga mig inte varför, det bara är så :? Jag vill ha linne eller ekobomull, enfärgat kulört eller något lämpligt motiv på vit botten. Jag är öppen för förslag! Vad ska jag hitta på? Har ni några enkla gardinuppsättningar som kan nålas fast på bräda? Och tips på tyger?

(Kan man använda gauze?: https://www.tygverket.se/product.html/e ... ory_id=130)
#9561865
Jag tänker ett tunt ljust/vitt bomullstyg eller linne, såna som man rullar upp är ju fina eller med långa fransar längst ned. Men det beror ju på hur rummen och stilen ser ut i övrigt också.

Fäster de inte upp såna gardiner i "Det sitter i väggarna" i något avsnitt tror jag. Kanske tidigare säsong... :hmm:
Användarens profilbild
Av camsch
#9561892
Förlåt en superkorkad fråga, men VAD är gardinbrädor? Alltså jag kan ju gissa, men varför?
Hur använder man en sån? Spikar man fast gardinen eller hur fästs den vid brädan?

På vanliga gardinstänger tycker jag absolut att man kan ha gauzetyg, jag har själv en väldigt skir röd gardinkappa framför mig nu i mitt gästrumsfönster (och nej, det är ingen julgardin).
Användarens profilbild
Av zink
#9561893
camsch skrev:Förlåt en superkorkad fråga, men VAD är gardinbrädor? Alltså jag kan ju gissa, men varför?
Hur använder man en sån? Spikar man fast gardinen eller hur fästs den vid brädan?

På vanliga gardinstänger tycker jag absolut att man kan ha gauzetyg, jag har själv en väldigt skir röd gardinkappa framför mig nu i mitt gästrumsfönster (och nej, det är ingen julgardin).
Jag googlade det! Jag tänkte först att det var en sån där kornisch (som jag alltid blandar ihop med de där små gurkorna, cornichoner) men det är bra precis en bräda som en hylla ovanför, om den är vågsågad så ser det ut som vågig gardin.

När jag googlade fick jag mest träffar på Ernscht :D

Tydligen traditionellt i Hälsingland? Eller allmänt? Lite småsmart. Om än dammigt.

Bild

Bild
Senast redigerad av zink den tor dec 03, 2020 16:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av zink
#9561894
BaraSara skrev:(Kan man använda gauze?: https://www.tygverket.se/product.html/e ... ory_id=130)
På bilden jag snubblade över så var det ju skirt tyg så visst. Kan det vara en nackdel att gauze är lite bubbligt, "rutigt"?

De hade testat att lägga veck på olika sätt också https://ekenasgard.wordpress.com/2009/0 ... nderingar/
Användarens profilbild
Av zink
#9561895
Det här ser ju lite gauzeigt ut? (Det är glesvävt linne.)

Bild

Bild
Användarens profilbild
Av zink
#9561896
Haha, bilderna nedan matchar SB's latte-kaffe-leverpastejfärgskala ju!
zink skrev:Bild

Bild
Av BaraSara
#9561906
Alltså, tyget i min länk är typ samma som det man använder till vikblöjor, ett dubbelt, rutvävt bomullstyg. Jag tänkte att det kanske kan bli lite fluffigt och bubbligt och ombonat om man tvättar det utan att stryka? Fast det blir kanske inte så snyggt med veck då :hmm:
Jag köpte tyg och grejer till hissgardiner för en evighet sedan, men det blir aldrig av att jag syr, så nu vill jag ha något väldigt enkelt, men gärna med en twist i uppsättningen. Annars hinner jag inte före jul. Tyget måste ju beställas hem också. Jag behöver sy ihop två längder om tyget ska räcka till en kappa, så jag kanske testar en rynktråd i mitten där sömmen hamnar.

Våra gardinbrädor ser fö ut som på bilden ovan. Fast mindre kaffelatte och mer vitt och fräscht :wink:
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?