Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9560596
Hej,
Jag har letat efter en bra guide i hur man syr en sovorm. Den bästa guiden jag hittar är på norska och jag tycker inte heller den ger tillräckligt detaljerade instruktioner. Är det någon här som har några bra tips på hur man går tillväga för att det ska blir så bra som möjligt?

Jag har sett att man kan måttbeställa från några på Facebook men jag vill helst göra det själv för jag tycker också att det verkar som ett kul helgprojekt.
Har du gjort detta uppskattar jag om du vill dela med dig av dina tips.

ps. jag är ny här på forumet. Har läst reglerna och hoppas att allt rätt nu med min första tråd. Peka mig gärna i rätt riktning om jag missat något så ändrar jag inlägget.
#9560612
Jag var tvungen att googla på konceptet. Beroende på vilken modell på huvudet du är ute efter kan det där bli superlätt eller lite mer komplicerat.
Själva kroppen på ormen borde vara lätt att få till. Klipp ut en lång rektangel med måtten "önskad längd på ormen" x "önskad omkrets på ormen". De som finns att köpa verkar vara någonstans mellan 150 och 200 långa och ca 40 i omkrets. Du borde då få en diameter på 13-14 cm. Vill du ha kroppen i flera färger så delar du upp längden i flera stycken. Gissningsvis ca 40x40 då som du sammanfogar till rätt längd. Kanske titta i högen med stuvar eller fat quarters i tygaffären om du hittar något lämpligt. Glöm inte att tänka på att du behöver sömnsmån på alla bitar 1,5 cm brukar bli bra.

Det komplicerade i mönstret kommer vid ändarna.
Det lättaste vore att helt enkelt sy rakt över i änden. Det kommer se ut som en kudde i ändarna men rund korv i mitten med lagom stoppning.
Ett steg upp vore en bågformad söm vilket torde ge ett mer runt avslut.
Nivå 3 är att klippa ut en cirkel med diameter som matchar omktetsen du har valt. Plus sömnsmånen igen. Glöm inte den här! Missar du på raka stycken blir ormen kortare/smalare än beräknat. Missar du här så får du inte ihop det utan att rynka ihop ormen till en mindre omkrets.
Högskolenivån och uppåt är någon typ av gosedjurshuvud. Här skulle jag tipsa om att titta på ett gosedjur med samma halsomkrets som ormen och försöka rita av de individuella mönsterbitarna(= Undvik lurviga förlagor)

Vad gäller sömnaden så skulle jag förmodligen sy och stoppa eventuellt huvud först. (Inte för hårt om huvudet är mycket större än ormen) Sedan sy ihop kroppsdelarna var för sig till cirklar. Den sista skulle jag lämna en öppning för stoppning i mitten.
Sedan trä på det första röret ovanpå huvud så att tygerna är räta mot räta. Röret skall alltså vara vrängt här. sy ihop räta mot räta vränga rätt stoppa lite mer sy nästa bit. Näst sista biten hade jag tagit den med hål på mitten men inte stoppat ännu. Montera svansen på samma sätt och sy fast den. Vränga den rätt men sedan vränga in den inuti ormen så att du får ut änden genom det lämnade stopphålet. Då borde du komma åt att sy igen botten innan du vränger ut den samt stoppar svans samt den sista etappen.

Jag har ingen aning om hur mycket du har sytt innan eller hur bra jag är på att förklara så hojta till om du inte förstår.
#9560614
Jag hittade en beskrivning av en sådan orm gjorde med sockar, kan det vara något?
http://www.grosgrainfab.com/2013/05/mis ... e.html?m=1

Sen så hittade jag ett litet företag som säljer ett mönster till en sovräv för 80 kr. Vet inte om det fortfarande går att köpa för inlägget var gjort 2016, men man kan ju fråga. https://m.facebook.com/LoppanLusenDesig ... 8805346160

Stoff och stil verkar också ha ett mönster man kan köpa om man vill.
https://www.stoffochstil.se/moenster/ac ... iMQAvD_BwE
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?