Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av CAKirre
#9558416
Jag har börjat läsa lite sashiko, då vi har en hel del byxor som behöver lagas.
Jag har testat att laga ett par byxor med nål och dmc moulinégarn och blev rätt nöjd.
Jag har dock inte hittat så många ställen som säljer riktiga nålar och garn här i Sverige och har för den delen inte riktigt råd med nya inköp just nu.
Har därför börjat fundera lite på om lintråd skulle kunna fungera till denna typ av arbete. Eller om det är större risk att lintråd nöts sönder?
Någon här som har koll?
Mitt första försök, ursäkta den stora bilden. Sambon blev iallafall väldigt nöjd. :D
Bild
Användarens profilbild
Av Fryle
#9558418
Snygg lagning!
Jag brukar fynda broderigarn på loppis. :tumup:
Användarens profilbild
Av CAKirre
#9558419
Tack! Det var väldigt roligt och trevligt att sitta med!
Jag fick väldigt ont i handleden och tummen av det. Jag fick nypa en hel del om nålen för att dra genom de sista delarna av varje stygn. Har sett att en del har någon slags fingertoppsgrej (ser ut som ett skydd för fingertoppen i silikon) för att få bättre grepp om broderinålar, kanske ska se om man kan få tag på en sån framöver.

Ja, på secondhand kan man fynda väldigt mycket broderigarn och jag har ärvt en hel del av släktingar. Bland annat lintråd, så min fundering är om det kan vara värt att testa, eller inte.
Sashikogarn har tydligen en väldigt speciell tvinning, så jag kommer framöver nog försöka köpa sånt garn och sådana nålar, bara för att se skillnaden.
Användarens profilbild
Av kapdurk
#9558420
:loving:
Jättefint. Vad kul att du gör "broderi" av nötta byxor verkligen!
Användarens profilbild
Av Andelle
#9558422
Jag var på en workshop i sashiko för ett tag sedan och hon var väldigt öppen för alla sorters tråd, blandningar av lin/bomull tyckte jag blev snyggt men även fint spunnet lingarn. En del är ju rätt tufsiga, det är kanske mindre lyckat, beroende på vilken look en vill ha.

Jag har köpt långa nålar men ej regelrätta sashikonålar ännu, finns en kvinna som säljer nära mig så ska kontakta henne och se vad jag blir sugen på.
Av BaraSara
#9558449
Jag har också börjat med lite sashiko-inspirerade lagningar för att göra jobbet roligare. Jag använder mest ett vävgarn i bomull eftersom jag hittade sånt som bara låg och skräpade bland alla mina vävgarner i lin och det är dessutom lagom tjockt till jeanslagningar. Jag har fått tips om att många virkgarner är bättre än broderigarn eftersom de är starkare, så jag har köpt på mig några olika varianter på loppis, DMC Cordonnet tex. Det tråkiga är att de bästa virkgarnerna mest finns i vitt.
Senast redigerad av BaraSara den mån mar 02, 2020 14:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av CAKirre
#9558450
Vad kul med tips! Ja, moulinégarn kändes inte som ett jättebra alternativ egentligen, eftersom det är gjort för att kunna delas, men det var det jag hade närmast till hand i de färger han ville ha, förutom DMC pärlgarn nr 5 och det kändes på tok för tjockt.
Ska kolla gömmorna efter virkgarner!
Användarens profilbild
Av kapdurk
#9558454
De där korsstygnen sys de med korsstygn eller med vanliga förstygn undrar jag. :D
Användarens profilbild
Av CAKirre
#9558456
kapdurk skrev:De där korsstygnen sys de med korsstygn eller med vanliga förstygn undrar jag. :D
Jag gjorde förstygn, rad upp och rad ner, sedan från sida till sida. De är mer som plus, än korsstygn.
Efter det gjorde jag de gula stygnen, i sidled.
Jag hade tråcklat fast lappen på baksidan först, har tagit bort de tråckelstygnen på bilden.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?